۲۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۳۴۲۴ ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰ دسته: اقتصادِ محور مقاومت کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

آمار گمرک نشان می‌دهد صادرات ایران به کشورهای سوریه و لبنان در سال جاری با کاهش همراه بوده است. در عین حال آمارها حاکی از آن است که واردات فسفات به عنوان مواد اولیه از سوریه افزایشی ۵۰ درصدی به خود دیده که سبب تامین مواد اولیه واحدهای تولید کود شیمیایی و افزایش ظرفیت تولید این محصول در کشور شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران از میزان تجارت کشور در ۷ ماهه ابتدایی سال جاری نشان می‌دهد که مجموع صادرات به کشورهای سوریه و لبنان در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته با کاهش ۳۳ درصدی همراه بوده است. آمار تجارت با این کشورها طی هفت ماه ابتدایی سال ۱۳۹۹ و مقایسه با دوره مشابه سال گذشته در جدول زیر قابل مشاهده است:

بررسی تجارت ایران و لبنان طی هفت ماه ابتدایی سال ۹۹

بر اساس آمار گمرک، صادرات ایران به کشور لبنان در این بازه زمانی نسبت به بازه مشابه سال گذشته، از منظر ارزش وزنی با کاهش ۵۱ درصدی و از منظر ارزش دلاری با کاهش ۶۹ درصدی همراه بوده است.

همچنین بررسی آمار واردات از این کشور حاکی از آن است که با وجود افزایش ۲۳ درصدی در ارزش وزنی کالاهای وارداتی، واردات از این کشور با کاهش ۳۹ درصدی در ارزش دلاری همراه بوده است.

مهمترین اقلام صادراتی و وارداتی در تجارت ایران و لبنان به شرح زیر است:

تجارت ایران با سوریه در سال ۹۹؛ کاهش صادرات و افزایش واردات

بر اساس این آمار، صادرات به کشور سوریه در این بازه زمانی، از منظر ارزش وزنی با کاهش ۳۸ درصدی و از منظر ارزش دلاری با کاهش ۱۶ درصدی روبرو بوده است.

همچنین بررسی واردات از این کشور با افزایش ۷۶ درصدی در ارزش وزنی و افزایش ۵۰ درصدی در ارزش دلاری همراه بوده است.

مهمترین اقلام مورد معامله در تجارت دوجانبه ایران و سوریه به شرح زیر است:

افزایش ۷۶ درصدی واردات فسفات از کشور سوریه

همانگونه که در جدول بالا مشاهده می‌شود، افزایش ۵۰ درصدی واردات از کشور سوریه مربوط به واردات مواد اولیه فسفات است که طی سال‌های اخیر همواره بیشترین کالای وارداتی از سوریه بوده است.

هرچند سیاست جمهوری اسلامی و در سال‌های اخیر بر کاهش واردات و افزایش صادرات و رسیدن به خودکفایی و قطع وابستگی در بخش های مختلف تولیدی متمرکز شده؛ اما در میان کالاها اقلامی وجود دارد که به عنوان مواد اولیه برخی کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی واردات آنها ناگزیر است و تامین آنها از طریق واردات نه تنها لطمه‎ای به اقتصاد کشور نمی‏‌زند؛ بلکه زمینه را برای افزایش تولید، اشتغال و صادرات فراهم می‌کند.

در این میان آنچه از اهمیت بالایی برخوردار است، وارادات این قبیل مواد اولیه از کشورهایی است که از طرف در زمینه‌های مختلفی با جمهوری اسلامی همسویی دارند و از طرف دیگر منافع مشترک و رابطه راهبردی با این کشورها قابل تعریف باشد.

واردات فسفات از سوریه و احیای ۲ واحد تولیدی کشور

به همین دلیل یکی از اقداماتی که در سال جهش تولید ضرورت دارد، واردات مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌ها، فعال‌شدن ظرفیت موجود، رفع نیاز مصرف داخل و حتی صادرات محصول فرآوری‌شده است.

این موضوع کاملا در واردات فسفات از کشور سوریه عملیاتی شده است؛ به عنوان نمونه در ماه‌های خرداد تا مرداد سال جاری، دو کشتی حامل خاک فسفات با ظرفیت ۴۰ هزار تن از کشور سوریه وارد بندر بوشهر شده و مواد اولیه مورد نیاز راه‌اندازی مجدد ۲ کارخانه تولیدی کود شیمیایی در این استان را فراهم کرده [۱] و کمک‌کننده خودکفایی تولید کودهای شیمیایی بوده است. این موضوع علاوه بر رونق تولید، افزایش محصولات کشاورزی، صرفه‌جویی ارزی و کاهش واردات، امکان صادرات به سایر کشورها را نیز ممکن می‎سازد.

پی‌نوشت:

[۱] ایرنا؛ کد خبر: ۸۳۸۸۴۵۹۲

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.