۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۳۳۶۵ ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰ دسته: مالیات، مالیات بر عایدی سرمایه کارشناس: سید وحید رضا پرهیزکاری
۰

شیوع بیماری کرونا اثرات مخرب زیادی بر اقتصاد کشورها گذاشته است. اسپانیا در بودجه سال آینده به منظور افزایش مخارج در اقتصاد، افزایش درآمدهای مالیاتی را در دستور کار خود قرار داده است. از این رو در بودجه سال ۲۰۲۱ نرخ مالیات بر درآمد و مالیات بر عایدی سرمایه افزایش و برخی از معافیت‌های مالیاتی کاهش خواهد یافت.

به گزارش مسیر اقتصاد با شیوع بیماری کرونا انتظار می رود که رشد اقتصادی و درآمدهای مالیاتی اسپانیا به ترتیب با کاهش ۱۱.۲ و ۷.۶ درصدی روبرو شود. دولت این کشور سعی دارد با افزایش درآمدهای مالیاتی و افزایش مخارج، به بهبود شرایط اقتصادی کمک کند.

دولت های سراسر جهان تا کنون اقدام ویژه ای برای بهبود شرایط اقتصادی و پرداخت هزینه های بحران کرونا انجام ندادهاند. در همین راستا اخیرا صندوق بین المللی نیز تذکر داده است که اگرچه اولویت اول کنترل بیماری کروناست اما بهبود شرایط اقتصادی موضوعی مهم و اولویت بعدی است.

مدتی پیش مجلس اسپانیا دو مالیات جدید، مالیات بر تراکنش‌های مالی[۱] و مالیات بر خدمات دیجیتال، را به تصویب رساند. پیش بینی می شود که اجرای این دو مالیات سالانه ۱.۸۱۸ میلیارد یورو (۲.۱ میلیارد دلار) درآمد به همراه خواهد داشت.

با وجود این هفته گذشته دولت اسپانیا بودجه ۲۰۲۱ این کشور را ارائه کرد که مطابق این بودجه هزینه های عمومی غیرمالی نسبت به سال گذشته تا مبلغ ۲۳۶ میلیارد یورو (۲۷۴ میلیارد دلار) یعنی ۵۳ درصد افزایش یافته است.

پیش بینی می شود که درآمدهای عمومی در سال آینده ۳۳.۴ میلیارد یورو(۳۸.۹ میلیارد دلار) نسبت به سال جاری افزایش پیدا کند. دلیل این امر انتظار افزایش ۷.۲ تا ۹.۸ درصدی تولید ناخالص داخلی و افزایش ۶.۱ میلیارد یورویی (۷.۱۱ میلیارد دلاری) مالیات ها در سال آینده است. به گفته مسئولان اسپانیایی افرادی که درآمد بیشتری دارند باید مالیات بیشتری پرداخت کنند. کسری بودجه نیز به ۷.۷ درصد تولید ناخالص داخلی خواهد رسید.

افزایش نرخ مالیات بر درآمد و مالیات بر عایدی سرمایه در اسپانیا

طبق بودجه ۲۰۲۱ مالیات بر درآمد افراد با درآمد سالانه بیشتر از ۳۰۰ هزار یورو (۳۴۹۷۰۰ دلار) دو درصد افزایش می‌یابد. با این افزایش، نرخ مالیات بر درآمد در استان‌های کاتالونیا و آستوریاس به ۵۰ درصد و در لاریوخا به ۵۱.۵ درصد می‌رسد. به علاوه مالیات بر عایدی سرمایه برای عایدی‌های بیشتر از ۲۰۰ هزار یورو (۲۳۳ هزار دلار) با ۳ درصد افزایش به ۲۶ درصد می‌رسد. پیش بینی می‌شود با این دو اقدام در سال آینده ۱۴۴ میلیون یورو (۱۶۸ میلیون دلار) درآمدهای مالیاتی افزایش یابد.

افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده

نرخ مالیات بر ارزش افزوده برای برخی کالاهای مضر مانند نوشیدنی های قندی و قندهای مصنوعی بیش از دو برابر خواهد شد و از ۱۰ درصد به ۲۱ درصد می‌رسد. این افزایش نرخ ۳۴۰ میلیون یورو(۴۶۶ میلیون دلار) درآمد همراه خواهد داشت.

مالیات گازوئیل نیز از ۳۰.۷ سنت به ۳۴.۵ سنت در هر لیتر افزایش می یابد. مطابق بودجه سال بعد حق بیمه نیز از ۶ درصد به ۸ درصد افزایش می‌یابد که بیش از ۹۰۰ میلیون یورو (۱.۰۵ میلیارد دلار) درآمد خواهد داشت.

کاهش معافیت‌های مالیاتی

معافیت مالیاتی ۱۰۰ درصدی سود سهام و عایدی سرمایه شرکت‌های بزرگ چند ملیتی که مقر اصلی آن ها در اسپانیا است به ۹۵ درصد کاهش خواهد یافت. این اقدام نیز ۴۷۳ میلیون یورو(۵۵۱ میلیون دلار) درآمد خواهد داشت.

افزایش مالیات شرکت ها در بودجه سال آینده تنها مشمول ۰.۱۲ درصد از شرکت‌های اسپانیایی می ‌شود.

افزایش نرخ مالیات بر ثروت

مطابق بودجه ۲۰۲۱ مالیات بر ثروت که توسط هر منطقه جمع آوری می‌شود نیز افزایش خواهد یافت. نرخ مالیات بر ثروت برای ثروت‌های بیشتر از ۱۰.۷ میلیون یورو (۱۲.۵ میلیون دلار) یک درصد افزایش یافته و از ۲.۵ درصد به ۳.۵ درصد می‌رسد.

دولت پیش بینی می کند که این تغییر در نرخ مالیات بر ثروت ۳۳۹ میلیون یورو(۳۹۵ میلیون دلار) درآمد برای دولت های محلی به همراه خواهد داشت.

همچنین در بودجه سال بعد دو مالیات سبز، مالیات بر پلاستیک‌های یک بار مصرف و زباله، نیز در نظر گرفته شده است که ۱.۳۵ میلیارد یورو (۱.۵۷ میلیارد دلار) درآمد به همراه خواهد داشت.

به طور کلی پیش بینی می‌شود که درآمدهای مالیات‌های مستقیم و غیرمستقیم در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش خواهد یافت. اما با این حال انتظار می رود که مالیات شرکت‌ها در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۱۹ ، ۸.۵ درصد کاهش یابد. حال باید منتظر بود که آیا مجلس این کشور این بودجه را تصویب می‌کند یا خیر؟

پینوشت: [۱]  (financial transactions tax (FTT

منابع:

وب‌سایت رویترز

وب‌سایت taxfoundation

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.