۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۲۴۲۳ ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰ دسته: کشاورزی
۲

حجت الاسلام سیدکاظم موسوی نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در خصوص قیمت ۴ هزار تومانی گندم برای سال زراعی جاری گفت: قیمت فعلی باعث کاهش میزان تولید گندم خواهد شد. در صورت کاهش میزان تولید این محصول استراتژیک، ایران مانند سال ۹۱ به دومین کشور بزرگ واردکننده این محصول تبدیل خواهد شد. حداقل قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی پیش رو باید ۶ هزار تومان باشد و مجلس در این راستا اقدام جدی خواهد کرد.

حجت الاسلام سیدکاظم موسوی نائب کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به نامناسب بودن قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جاری گفت: قیمت ۴ هزار تومانی گندم به هیچ وجه عادلانه نیست و هزینه تمام شده این محصول برای کشاورزان بسیار بالاتر است.

نماینده مردم اردبیل و نمین و نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: هم اکنون کشاورزان با احتساب هزینه‌های ماشین آلات کشاورزی، کود، سم و سایر هزینه‌های جاری، برای هر کیلوگرم گندم در حدود ۵ هزار تومان هزینه می کنند و این عادلانه نیست که نرخ خرید تضمینی گندم ۴ هزار تومان باشد.

ایشان تصریح کرد: تعیین نامناسب قیمت خرید تضمینی گندم باعث دلسردی کشاورزان از تولید این محصول خواهد شد و این موضوع در شرایط تحریم خطرناک خواهد بود. دولت طی سال های گذشته نیز با تعیین نامناسب قیمت این محصول باعث از دست رفتن دستاورد خودکفایی در تولید گندم شده بود.

تعیین نامناسب قیمت به واردات گسترده گندم منجر می‌شود

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص قیمت ۴ هزار تومانی خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جاری نیز گفت: با توجه به قیمت محصولاتی نظیر سبزی و صیفی جات، کشاورزان تمایلی به تولید این محصول نخواهند داشت و احتمالا در سال آینده با کاهش میزان تولید گندم مواجه خواهیم شد.

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: چنانچه گندمی نیز در سال آینده تولید شود کشاورزان گندم های خود را به دولت نخواهند فروخت و مشابه سال ۹۱ ایران دومین واردکننده بزرگ گندم در جهان خواهد شد.

وی افزود: به منظور جلوگیری از ایجاد این وضعیت که در گذشته نیز مسبوق به سابقه بوده است باید تجدید نظر جدی در خصوص قیمت این محصول صورت بگیرد. قیمت تعیین شده توسط دولت باید باعث افزایش انگیزه کشاورزان برای تولید گندم و فروش محصول تولید شده به دولت شود.

لزوم اقدام جدی مجلس برای افزایش قیمت گندم

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اقدام مجلس یازدهم برای بهبود وضعیت کشاورزان نیز گفت: خوشبختانه مجلس گام مهمی برای اصلاح قانون خرید تضمینی برداشت و تا مشخص شدن نتیجه آن در شورای نگهبان باید اقدام جدی برای تعیین مناسب قیمت گندم سال جاری نیز صورت بگیرد.

حجت الاسلام سید کاظم موسوی در خصوص قیمت مناسب گندم برای سال زراعی جاری نیز گفت: طبق بررسی های صورت گرفته توسط نهادهای کارشناسی حداقل قیمت گندم برای سال زراعی جاری باید ۶ هزار تومان باشد در غیراینصورت آسیب های جدی به کشور وارد خواهد شد.

اقدام جدی برای حل مشکل کشاورزان اردبیل

نماینده مجلس یازدهم گفت: میزان خرید تضمینی گندم در استان اردبیل یکی از قطب های تولید این محصول در سال زراعی ۹۹-۹۸ حدود ۲۱۲ هزار تن بود که نسبت به میزان سال گذشته که در حدود ۱۹۷ هزار تن بود حدود ۸ درصد رشد داشته است.کشاورزان این استان در زمینه تولید گندم، جو، سیب زمینی، چغندرقند، دانه های روغنی و ذرت رتبه های ۱ تا هفت کشوری را دارا هستند و سیاست های حمایتی دولت از آن ها تاثیر جدی بر میزان تولید این محصولات دارد.

نماینده مردم اردبیل و نمین و نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی افزود: به عنوان مثال کشاورزان شهرستان اردبیل ۸۵۰ هزارتن سیب زمینی در سال جاری تولید کردند که ۲۵۰ هزار تن مصرف سالانه خود استان است و مابقی آن در دست کشاورزان منطقه مانده است.

وی تصریح کرد: عدم وجود صنایع تبدیلی یکی از مشکلات بزرگ کشور است که در اردبیل نیز این مشکل وجود دارد. انبارهای مکانیزه برای نگهداری این محصول استراتژیک در اردبیل وجود ندارد و به همین دلایل نیز قیمت خرید تضمینی به صرف کشاورزان نیست.

حجت الاسلام موسوی در پایان اظهار داشت: در جلسه ایی که با وزیر محترم صمت آقای رزم حسینی و همچنین آقای تابش معاون بازرگانی وزرات صمت داشتم مقرر شد صادرات این محصول استراتژیک کلید بخورد تا برخی از مشکلات کشاورزان ساعی و سخت کوش کشور و استان اردبیل کاهش یابد.

انتهای پیام/ تولید گندم

  1. وقتی اقای رئیس جمهور با افتخار اعلام میکنن که نرخ گندم در ۸سال دوره ایشان از ۴۰۰تومان به ۴هزار تومان رسیده و این را منتی به سر کشاورزان میگذارند و بدون اینکه اذعان کنن که تراکتور ۲۰ملیونی در همین دوره به ۷۰۰ملیون رسیده و دلار ۳۰۰۰تومانی به ۳۱هزار و کود و سم ۴۰هزار تومانی ۵۰۰هزار تومان شده دیتمزد کارگر ۲۵هزار تومانی به ۱۵۰هزار تومان رسیده دیگهذهیچ توقع و انتظاری بابت اینکه گمان کنم دولت بفکر کشاورزان هست را از سرم بیرون کرده و تصمیم به بایر کردن اراضی کشاورزی ام و کشت نکردن گندم گرفتم. ۵۰۰۰تومان حداقل هزینه تولید یک کیلو گندم در سال جاری هست. دولت نیاید حد اقا ۶۰۰۰تومان نرخ اونو اعلام کنه؟ کشاورز چجوری معاش کنه در این شرایط تورمی مملکت. چگونه هزینه نگهداری از ادوات کشاورزی را در بیاره؟ اقای نوبخت پاسخی دارند برای کشاورزا؟

    ۰۱
  2. الان فصل کشت گندم هست شما انشاء الله کی می خوای اقدام کنی و و قیمت رو اصلاح کنی که کشاورزها بتونن کشت کنن؟ زمستان پیش رو یا بهار سال آینده؟؟ برای سومین سال متوالی است که دولت در حق گندمکارها ظلم می کند و این عبارت ظلم واقعا کلمه ای بدون جایگزین هست. یه چیز نوبر هم که امسال داره انجام میشه اینکه دولت گندم رو از ما کشاورزها ۲۵۰۰ خرید و لی برای کاشت بذر کافی در اختیار ما قرار نداده و ضمن افزایش شدید قیمت بذر تا حدود ۴۰۰۰ تومان کمبود بی سابقه ای هم وجود دارد. ما شنیده ایم این جهاد کشاورزی جهاد کرده و گندمهایی رو که برای بذر باید در اختیار کشاورزها قرار بده خودش انبار کرده و عمدا عرضه نمی کنه. اگه می خواستید اینطوری کنید قبلا می گفتید تا از گندم خودمان برای کشت کنار می گذاشتیم بی انصافها!

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.