۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۲۴۲۰ ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰ دسته: انرژی
۰

دکتر مجید عمیدپور عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، ضمن تأکید بر ارزیابی وضعیت کنونی سیستم انرژی کشور با استفاده از رویکرد جریان مالی انرژی، خاطر نشان کرد: جریان مالی انرژی کشور به خوبی نشان می‌دهد که چه مقادیری از منابع مالی، مربوط به انرژی است و نیز در چه محل‌هایی هزینه و یا تلف می‌گردد. بر اساس این تحلیل سالانه درحدود ۲۰۰ میلیارد دلار انرژی در کشور استخراج می‌شود که دست کم نیمی از آن بدون برنامه ریزی مشخصی محو می‌شود.

دکتر مجید عمیدپور عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و مشاور رئیس پژوهشگاه نیرو در امور انرژی در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص ایده ارزیابی ارزش انرژی سالانه وارد شده به سیستم انرژی کشور، با استفاده از تبدیل جریان انرژی به جریان مالی و مزایای آن گفت: جریان مالی انرژی به خوبی نشان می‌دهد که چه مقادیری از منابع مالی، مربوط به انرژی کشور است؛ و در چه محل‌هایی هزینه و یا تلف می‌گردد.

در هرسال معادل ۲۰۰ میلیارد دلار انرژی در کشور استخراج می‌شود

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی خاطر نشان کرد: براساس آخرین گزارش‌های ارائه شده توسط وزارت نفت، میزان نفت و گازی که در کشور سالانه استخراج و تولید می‌شود حدود ۳ میلیارد بشکه معادل نفت خام است که در واقع با قیمت‌های متوسط نفت خام و گاز طبیعی در سال ارائه گزارش، یعنی سال ۱۳۹۷، حدود ۲۰۰ میلیارد دلار ارزش انرژی است که وارد سیستم انرژی کشور می‌شود.

مشاور رئیس پژوهشگاه نیرو در امور انرژی در خصوص درآمد دولت از محل صادرات انرژی عنوان کرد: تا قبل از بازگشت تحریم‌ها بطور متوسط حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیارد دلار در قالب صادرات حامل‌های انرژی، درآمد عاید کشور می‌شد. لذا تنها در حدود یک سوم از انرژی اولیه‌ای که از طریق استخراج نفت و گاز بدست می‌آید، صادر شده و مابقی آن که ارزشی معادل با ۱۳۰ میلیارد دلار دارد، وارد سیستم عرضه انرژی داخلی می‌شود.

وی افزود: از این ۱۳۰ میلیارد دلار، سهم درآمد داخلی دولت تنها در حدود ۳۰ میلیارد دلار است. پس در نهایت می‌توان گفت چیزی در حدود ۱۰۰ میلیارد دلار ارزش ذاتی انرژی است که در ایران به دلایل مختلف محو و یا از دست می‌رود. بخشی از مقدار ارزش دلاری محو شده به ناچار ناشی از اتلافات و راندمان‌های پایین زیرساخت‌های مرتبط با مصرف انرژی است و بخشی دیگر نیز از طرق مختلف مانند قاچاق انرژی محور می‌شود.

لزوم عکس کردن هرم توزیع یارانه انرژی برای برقراری عدالت

ایشان در انتها تصریح کرد: چیزی در حدود ۳۰ میلیارد دلار ارزش یارانه‌ پنهانی است که بصورت ناعادلانه از طریق قیمت پایین انرژی در بین مردم توزیع می‌شود. در حقیقت فقیرترین دهک کشور چیزی در حدود ۷۰۰ میلیون دلار یارانه انرژی دریافت می‌کند، این در حالی است که ثروتمندترین دهک کشور بالغ بر ۸ میلیارد دلار یارانه انرژی دریافت کرده است. بنابرین جریان توزیع یارانه انرژی در کشور به این صورت است که ضعیف‌ترین افراد جامعه مقادیر کمی از یارانه انرژی و پر درآمدترین افراد جامعه بیشترین یارانه دریافتی را خواهند داشت. لذا باید این هرم توزیع عکس شود تا عدالت اجتماعی و اقتصادی در جامعه بر قرار گردد.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.