۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۰۹۱۷ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰ دسته: مسکن
۰

دکتر طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر لزوم اصلاح قانون مالیات بر خانه های خالی گفت: اگر این قانون موثر و بازدارنده شود، با اجرای آن بدون اینکه لازم باشد دولت اعتبار و یا هزینه‌ای بپردازد تا خانه بسازد، از ظرفیت موجود بازار مسکن استفاده می‌شود و عرضه افزایش می‌یابد.

دکتر مهدی طغیانی نماینده محترم مردم اصفهان و ورزنه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد درباره طرح اصلاح قانون مالیات بر خانه های خالی و آثار اخذ این مالیات بر بهبود بازار مسکن خصوصا افزایش عرضه خانه ها به بازار سخن گفت.

نگاه سرمایه‌ای به مسکن عامل مهم افزایش قیمت آن

دکتر طغیانی با اشاره به افزایش اجاره‌بها و قیمت مسکن گفت: نگاه سرمایه‌ای به بخش مسکن از جمله دلایل افزایش نرخ اجاره‌ها بوده است؛ این بدان معناست که بخشی از جامعه با خرید مسکن به دلیلی غیر از مصرف، از آن برای کسب سود استفاده می‌کنند. این رویه باعث می‌شود که عرضه مسکن کاهش یافته و در نتیجه قیمت مسکن و اجاره آن افزایش یابد.

وی افزود: کمبود تولید مسکن برای اقشار کم‌درآمد یکی دیگر از مواردی است که باعث افزایش اجاره‌بها شده است و در حال حاضر قانونی در خصوص نرخ اجاره بها و تنظیم و نظارت بر قیمت مسکن وجود ندارد و سودآوری بالای سوداگری در بازار مسکن موجب بروز بیش از حد خانه های خالی در کشور شده است.

مالیات بر خانه های خالی ابزار افزایش عرضه مسکن بدون هزینه

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تعداد خانه های خالی در کشور که می‌توانند به بازار مسکن عرضه شوند، ۲ برابر استاندارد جهانی است. این درحالیست که حدود ۳۰ درصد از جمعیت شهری کشور در بافت‌های فرسوده و غیر رسمی زندگی می‌کنند و از دارا بودن مسکن مناسب محروم هستند.

نماینده مردم اصفهان و ورزنه یکی از راهکارهای متوقف کردن روند فعلی قیمت در بازار مسکن را ابزار مالیاتی دانست و عنوان کرد: قانون مالیات بر خانه‌های خالی به‌عنوان یکی از قدرتمندترین ابزارهای قانونی برای افزایش عرضه مسکن به بازار و کنترل قیمت‌ها در کشورهای مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: در واقع اجرای این قانون عرضه مسکن در کشور را افزایش داده و به همین دلیل، قیمت مسکن و اجاره بهای آن را کاهش می دهد. با این راهکار بدون اینکه لازم باشد دولت اعتبار و یا هزینه‌ای بکند تا خانه بسازد، از ظرفیت موجود بازار مسکن استفاده کرده و عرضه را افزایش می‌دهد.

قانون مالیات بر خانه های خالی باید اثرگذار باشد

دکتر مهدی طغیانی با اشاره به ضرورت ارائه طرح دوفوریتی مجلس برای اصلاح قانون مالیات بر خانه های خالی گفت: موضوع اخذ مالیات از خانه‌های خالی که منجر به افزایش هزینه‌های احتکار مسکن، کنترل سوداگری و افزایش عرضه مسکن و تعدیل بازار می‌شود، چند سالی است از سوی دولت و نمایندگان مجلس مورد بررسی و پیگیری قرار دارد.

وی افزود: تأخیر در اجرای این قانون باعث شده علاوه بر تداوم رهاشدگی بازار مسکن، اغلب رسانه‌ها این موضوع را در تیتر اول خود قرار دهند و کارشناسان مختلف در خصوص آن اظهار نظر کنند.

نماینده مردم اصفهان و ورزنه در مورد نواقص و چرایی عدم اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی از سال ۹۴ تاکنون اظهار داشت: هرچند مبلغ مالیاتی که برای خانه های خالی در این قانون در نظر گرفته شده پایین است و باید افزایش یابد تا قانون اثرگذار شود اما تاکنون پیش زمینه اجرای این قانون که راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان بوده نیز راه اندازی نشده است.

ایجاد ضمانت اجرایی برای سامانه املاک در طرح اصلاحی قانون

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره اهمیت سامانه املاک خاطرنشان کرد: مهم‌ترین فعالیت این سامانه درخصوص اخذ مالیات از خانه‌های خالی است که طبق آن باید با استفاده از اطلاعات سازمان‌های مربوطه مانند اداره ثبت اسناد و املاک، شهرداری و سازمان امور مالیاتی از وضعیت خانه‌های خالی اطلاع یابد و بر اساس آن، مالیات از خانه‌های خالی اخذ شود.

وی افزود: سامانه ملی املاک و اسکان کشور هم از نظر اخذ حق‌ و حقوقی که قانون در حوزه مالیات برای دولت تعیین کرده و هم از نظر ایجاد شفافیت در وضعیت زمین و مسکن کشور، دارای اهمیت است.

دکتر طغیانی ادامه داد: در طرح اصلاح قانون مالیات بر خانه های خالی که توسط نمایندگان مجلس ارائه شده، تلاش شده تا ضمانت های اجرایی مناسب برای راه‌اندازی سامانه املاک در نظر گرفته شود.

بار مالیات بر خانه های خالی بر مستاجران منتقل نمی‌شود

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به شبهه‌ای مبنی بر اینکه با وضع این مالیات احتمال انتقال بار مالیاتی به دوش مستاجران وجود دارد یا خیر پاسخ داد: هدف مالکان خانه‌های خالی برای احتکار و خالی نگه‌داشتن خانه، فروش ملک در نقطه اوج قیمتی بازار است. لذا به دلیل محدودیت‌هایی که قرارداد اجاره ایجاد می‌کند یا افت ارزشی که خانه با اجاره دادن پیدا می‌کند، خانه را خالی نگه می‌دارند. لذا اینکه مالکان یکسال یا چندسال خانه را خالی نگه دارند و پس از آن اجاره دهند خیلی منطقی نیست.

وی افزود: ثانیا به دلیل پراکنده بودن خانه‌های خالی در مناطق، چسبندگی قیمتی رخ نمی‌دهد و مستاجرین برای اجاره خانه قدرت انتخاب دارند. از طرف دیگر هم به دلیل افزایش عرضه مسکن، احتمال کاهش قیمت اجاره بیشتر است.

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.