۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۰۰۳۹ ۰۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: سید حسن محفوظی
۱

حمایت نظامی و سیاسی کشورهای ایران، روسیه و چین از کشور سوریه طی ۹ سال گذشته نشان از آن دارد که این کشورها در جنگ اقتصادی آمریکا علیه سوریه نیز در کنار این کشور خواهند ایستاد. قدرت اقتصادی چین در جلوگیری از فروپاشی اقتصادی سوریه بیش از هر کشور دیگری است؛ علاوه بر اینکه با توجه به طرح جاده ابریشم جدید چین، این کشور نگاه اقتصادی و تجاری ویژه‌ای به کشور سوریه دارد.

مسیر اقتصاد/ با گذشت بیش از ۹ سال از دخالت مستقیم و غیر مستقیم کشور آمریکا و حمایت از گروهک‌های تروریستی مسلح در کشور سوریه، این کشور نتوانست از راه نظامی نظام کشور سوریه را سرنگون کند و به همین دلیل در حال طراحی نبردهای اقتصادی برای نیل به این هدف است، اما حمایت اقتصادی متحدان سوریه از جمله ایران، روسیه و چین مانع جدی این هدف آمریکا است.

جنگ اقتصادی آمریکا علیه کشور سوریه

ایالات متحده آمریکا با هدف تحت فشار قراردادن اقتصاد سوریه و افزایش نارضایتی عمومی در این کشور اقدام به تحریم این کشور کرده است که بیش از همه، ارزش لیر سوریه را با چالش روبرو کرده است.

در همین راستا چندی پیش جیمز جفری نماینده آمریکا در امور سوریه با اشاره به نقش آمریکا در کاهش ارزش لیر سوریه اذعان داشت که کاهش ارزش پول ملی سوریه که به فروپاشی نزدیک شده است، به دلیل رویه‌های امریکا است [۱] و به این ترتیب چینش جنگ اقتصادی آمریکا علیه سوریه را نمایان ساخت.

در طول قریب به ۹ سال جنگ نیابتی علیه سوریه، این کشور از حمایت نظامی، مستشاری و سیاسی کشورهای روسیه، چین و ایران برخوردار بود که همین امر باعث کاهش اثرات منفی جنگ نظامی و سیاسی بر کشور سوریه شد.

وتوی پی‌درپی قطعنامه‌های ضد سوری شورای امنیت سازمان ملل توسط روسیه و چین، کشور سوریه را به عنوان گره‌ای در مناسبات سیاسی تبدیل کرده است. با این حال سوال مهم در ارتباط با کشورهای متحد سوریه این است که «کشورهایی که برای جلوگیری از فروپاشی سیاسی کشور سوریه دست به مداخله نظامی و سیاسی زدند، آیا اجازه خواهند داد که این کشور با سقوط اقتصادی سوریه روبرو شود؟»

حمایت اقتصادی چین از سوریه در چارچوب طرح جاده ابریشم

بدون شک متحدان سوریه که ۹ سال به روش‌های گوناگونِ نظامی و سیاسی همراه سوریه بوده اند، این کشور را در بحران اقتصادی کنونی رها نخواهند کرد. اگرچه بدیهی است که قدرت اقتصادی کشور چین بیش از هر کشور دیگری توانایی رفع مشکلات اقتصادی کشور سوریه را دارد.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که چین ممکن است بهترین گزینه برای برچیدن قانون قیصر (سزار) باشد؛ چراکه همه داده‌ها حاکی از آن است که چین تسلط آمریکا بر سوریه را نخواهد پذیرفت. با توجه به تنش ایجادشده بین چین و آمریکا به دلیل جنگ تجاری و اختلافات ناشی از ویروس کرونا، این موضوع شدت بیشتری به خود گرفته است.

افزایش حمایت اقتصادی چین از سوریه جایگاهی فراتر از مناسبات و همسویی در امور سیاسی دارد. یکی از مهمترین برنامه‌های تجاری و سیاسی کشور چین، طرح کمربند و جاده یا جاده ابریشم جدید است که توسط رئیس جمهور چین در سال ۲۰۱۳ مطرح شد.

کشور چین قصد دارد با فعال کردن جاده ابریشم هژمونی آمریکا در غرب آسیا را با چالش مواجه کند، این کشور در نظر دارد به کمک متحدان تجاری خود، بازار آسیا را به اروپا و آفریقا متصل سازد که بدون شک سوریه یکی از مهمترین کشورهای تلاقی این سه قاره با یکدیگر است.

بسیاری از گزارش‌ها تایید می‌کنند که سوریه در تعداد زیادی از طرح‌های راه‌آهن چین ذیل طرح جاده ابریشم جدید، نقش اساسی دارد که ایفای این نقش وابسته به دولت فعلی سوریه است و شکی نیست که فروپاشی نظام سیاسی فعلی سوریه با تحریم های آمریکا، منجر به افزایش قدرت افراد وابسته به آمریکا خواهد شد که چین اجازه چنین اقداماتی را نخواهد داد.

چین در صدد به‌چالش‌کشیدن هژمونی آمریکا در منطقه غرب آسیا

تنش‌های تجاری و اقتصادی چین و آمریکا در غرب آسیا سابقه‌ای طولانی دارد. اخیراً شرکت‌های چینی به شکل گسترده‌ای فعالیت خود در سرزمین‌های تحت اشغال رژیم صهیونیستی را توسعه داده‌اند که طرح‌های جدیدی در دو بندر «حیفا» و «اشدود» و همچنین طرح‌های راه آهن از جمله این موارد است.

چندی پیش «مایک پمپئو» وزیر خارجه امریکا، طی سفری شتابزده و در اولین سفر خارجی خود از زمان انتشار ویروس کرونا، در سفر به سرزمین‌های اشغالی با هشدار نسبت به همکاری تجاری اسرائیل با چین، گفت که همکاری تجاری اسرائیل با چین تمایل امریکا برای همکاری با اسرائیل در خصوص برنامه‌های مهم را به خطر می‌اندازد [۲]. پس از این اظهار نظرِ وزیر امور خارجه آمریکا، رژیم اشغالگر فلسطین قرارداد ۱.۵ میلیارد دلاری کشور چین جهت احداث نیروگاه در این سرزمین را ملغی کرد.

کشور چین به‌خوبی می‌داند سرِ کار آمدن دولتی همسو با خواسته‌های آمریکا در کشور سوریه، به معنی از دست‌دادن تمامی فرصت‌های تجاری و اقتصادی در این کشور است و به همین دلیل، ایده پذیرش فروپاشی اقتصادی سوریه توسط چین به کلی رد می‌شود.

پی‌نوشت:

[۱] شام اف ام

[۲] سی‌ان‌ان عربی

منبع: أثر برس

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل

  1. مطلب خیلی خوبی بود...ممنونیم.

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.