۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۹۹۹۸ ۰۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

اندیشکده اقتصاد مقاومتی در نامه ای به رئیس مجلس شورای اسلامی، شیوه نامه همکاری اندیشکده ها با مجلس شورای اسلامی را در ۱۰ ماده ارائه کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد اندیشکده اقتصاد مقاومتی (شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی سابق) در نامه ای به رئیس مجلس شورای اسلامی، ضمن تاکید بر لزوم همکاری اندیشکده ها با مجلس ، شیوه نامه این همکاری را در ۱۰ ماده ارائه کرد.

مطابق با نظر این اندیشکده، جهت استفاده بهینه از ظرفیت اندیشکده ها، ضروری است تعامل مستقیم آنها با مجلس و نمایندگان محترم از مسیرهای قانونی موجود شکل بگیرد و نیاز به نهاد واسط در این زمینه وجود ندارد.

متن نامه و شیوه نامه پیشنهادی این اندیشکده به شرح زیر است:

همانطور که مستحضر هستید؛ طی هفته های اخیر، بخش قابل توجهی از نمایندگان منتخب مجلس یازدهم به ویژه نمایندگان جوان، به منظور تدقیق تصمیمات قوه مقننه، بر اهمیت همکاری مجلس شورای اسلامی با اندیشکده ها و کانون های تفکر تاکید نموده اند. با وجود این، در حال حاضر سازوکار مشخصی برای این نوع همکاری در مجلس شورای اسلامی وجود ندارد.

بر این اساس، اندیشکده اقتصاد مقاومتی (شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی سابق) با توجه به سابقه همکاری خود با مجلس شورای اسلامی طی سال های اخیر، «شیوه نامه همکاری اندیشکده ها با مجلس شورای اسلامی» را تدوین نموده است. در این شیوه نامه، از ظرفیت مشاوران کمیسیون های تخصصی جهت همکاری مستقیم اندیشکده ها با مجلس شورای اسلامی استفاده شده است؛ در واقع جهت استفاده بهینه از ظرفیت اندیشکده ها، ضروری است تعامل مستقیم آنها با مجلس و نمایندگان محترم از مسیرهای قانونی موجود شکل بگیرد و نیاز به نهاد واسط در این زمینه وجود ندارد.

شیوه نامه مذکور که می تواند در اصلاح آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نیز مورد استفاده قرار گیرد، به پیوست تقدیم می‌گردد. این اندیشکده آماده است در جلسه ای حضوری، مفاد این شیوه نامه را تشریح نماید.

شیوه نامه همکاری اندیشکده ها با مجلس شورای اسلامی

ماده ۱- پژوهشکده‌ها، کانون‌های تفکر، گروه‌های تحقیقاتی و سایر مراکز مطالعاتی که دارای سابقه فعالیت تحلیلی بوده و یک سایت اینترنتی فعال با دامنه «دات آی آر» که گزارش دهنده فعالیت‌های آنها باشد، داشته باشند، در صورت تایید صلاحیت به عنوان اندیشکده محسوب می‌شوند و می‌توانند وارد فرآیند همکاری با مجلس شورای اسلامی شوند.

ماده ۲- «کمیته احراز صلاحیت اندیشکده‌ها» که در این شیوه‌نامه به اختصار کمیته نامیده می‌شود، مسئولیت بررسی مجموعه‌های متقاضی همکاری با مجلس و احراز صلاحیت آنها به عنوان اندیشکده را بر عهده دارد.

ماده ۳- کمیته متشکل از هفت نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که توسط هیئت رئیسه مجلس تعیین می‌شوند.

ماده ۴- کمیته موظف است با ایجاد سازوکارهای لازم در بستر اینترنت و از طریق ارائه فراخوان، مدارک مدنظر جهت احراز صلاحیت مجموعه‌های متقاضی همکاری با مجلس را از ایشان دریافت نماید.

ماده ۵- مجموعه های متقاضی همکاری با مجلس، جهت تایید صلاحیت در قالب اندیشکده باید شرایط زیر را داشته باشند. این شرایط توسط کمیته با بررسی مدارک ارسالی توسط مجموعه ها، احراز می‌شود:

یک) طی ۵ سال اخیر در مجلس فعالیت و حضور مستمر داشته باشد.

دو) طی ۵ سال اخیر حداقل ۵ پیشنهاد سیاستی مبتنی بر اقدامات تقنینی مجلس ارائه کرده باشد.

سه) طی ۵ سال اخیر حداقل در ۱۰ مورد مرتبط با اقدامات تقنینی مجلس با نمایندگان مکاتبه داشته باشد.

چهار) حداقل ۵ نفر از اعضای کمیسیون یا کمیسیون های تخصصی مجلس، صلاحیت مجموعه را تایید کنند.

پنج) طی ۵ سال اخیر در موضوعات مرتبط با کمیسیون تخصصی مربوطه در مجلس، تولید محتوا کرده باشد.

شش) حداقل ۲ مورد همکاری پژوهشی با مرکز پژوهش‌های مجلس داشته که به تهیه گزارش این مرکز ختم شده باشد.

تبصره- مجموعه‌های متقاضی همکاری با مجلس، هنگام ارائه مدارک به کمیته باید حداکثر سه کمیسیون تخصصی مدنظر خود در مجلس شورای اسلامی را جهت همکاری معرفی نمایند و مدارک مرتبط با بند چهار این ماده را در هر مورد تحویل دهند.

ماده ۶- در صورت تایید صلاحیت اندیشکده توسط کمیته، مدیر اندیشکده به عنوان گزینه پیشنهادی برای قبول مسئولیت «مشاور کمیسیون» به مدت دو سال، به هیئت رئیسه کمیسیون تخصصی مجلس معرفی خواهد شد.

تبصره- تایید صلاحیت اندیشکده توسط کمیته تا ۴ سال (حداکثر تا پایان دوره مجلس بررسی کننده) اعتبار دارد.

ماده ۷- افراد معرفی شده به کمیسیون تخصصی، در جلسه‌ای در کمیسیون حضور یافته و در فرصتی که تعیین می‌شود، از فعالیت‌ها و اقدامات اندیشکده خود دفاع می‌نمایند. در نهایت اعضای کمیسیون تخصصی با رای گیری، افرادی که حدنصاب لازم را کسب نموده‌اند، به کمیته معرفی می‌کنند. کمیته موظف است پس از دریافت نتایج آرای همه کمیسیون‌ها، نتایج نهایی را بر اساس اولویت پیشنهادی اندیشکده‌ها معرفی نماید.

ماده ۸- حداقل ۳ نفر از مشاوران کمیسیون‌های تخصصی مجلس باید از میان افراد پیشنهادی کمیته (مدیران اندیشکده‌ها) انتخاب شوند.

ماده ۹- معاونت‌های مرتبط با هر کمیسیون تخصصی در مرکز پژوهش‌های مجلس موظفند در برون‌سپاری فعالیت‌ها، اندیشکده‌های تایید صلاحیت شده را در اولویت قرار دهند.

ماده ۱۰- مرکز پژوهش‌های مجلس موظف است سالانه حداقل یک پروژه فعال با هر یک از اندیشکده‌های تایید صلاحیت شده داشته باشد.

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.