۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۹۷۴۲ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰ دسته: کشاورزی، مدیریت واحد کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۱

بسیاری از دامداران و مرغداران با وجود واردات نهاده‌های دام و طیور، با کمبود این محصولات مواجه هستند که دلیل آن مدیریت نامناسب وزارت صمت بر بازار است. به تازگی با درخواست برخی از تولیدکنندگان مدیریت تنظیم بازار و واردات این محصولات به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شده و این وزارتخانه عهده‌دار مدیریت تنظیم بازار و تامین این محصولات شده است.

مسیر اقتصاد/ طی ماه های اخیر وضعیت تامین و توزیع محصولات پروتئینی و نهاده های دامی به دلیل کمبود تخصیص ارز دولتی به واردات، با مشکلات بسیاری روبرو شده است. اوایل سال جاری بسیاری از مرغداران به دلیل کمبود نهاده های دامی و کاهش قیمت گوشت مرغ در بازار اقدام به معدوم سازی جوجه های یکروزه خود کردند.

به همین منظور ۲۸ اردیبهشت ماه مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام در خصوص وضعیت تامین نهاده های دامی اعلام کرد: خوشبختانه در ۲۰ تا ۲۵ روز گذشته روند ترخیص کالا شکل مناسبی دارد، به نحوی که مجوز ترخیص یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالای وارداتی صادر شده و حدود ۶۸۰ هزار تن وارد کشور شده است.[۱]

ناتوانی وزارت صمت در مدیریت بازار محصولات پروتئینی

اما با وجود اقدام وزارت صمت برای بهبود وضعیت تامین این محصولات و ترخیص بخش مهمی از نهاده های وارداتی به کشور، وضعیت قیمت این محصولات در بازار به ثبات نرسیده و همچنان در نوسان است. در حال حاضر قیمت ذرت، جو و کنجاله سویا در بازار، با وجود تخصیص نرخ ارز دولتی به واردات، با افزایش جدی روبرو شده است.

احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران ۱۸ خرداد ماه با بیان اینکه نابسامانی در بازار نهاده‌های دامی همچنان ادامه دارد، گفت: شرایط به گونه‌ای است که انگار با قحطی نهاده‌های دامی مواجه هستیم. در حال حاضر قیمت هرکیلوگرم ذرت، جو و سویا در بازار به ۲۷۰۰، ۲۲۰۰ و ۵۶۰۰ تومان رسیده است.

این در حالی است که اواخر سال گذشته قیمت ذرت، جو و کنجاله سویا به ترتیب ۱۶۰۰، ۱۹۰۰ و ۲۸۰۰ تومان بود و این افزایش قیمت باعث افزایش هزینه های تولید شده و بسیاری از دامداران را با زیان مواجه نموده است.

واگذاری اختیارات تنظیم بازار نهاده های دامی به وزارت جهاد کشاورزی

رئیس انجمن صنفی گاوداران با بیان اینکه لغو اجرای قانون تمرکز و واگذاری اختیارات بازرگانی بخش کشاورزی به وزارت صمت به تولید آسیب زیادی زده است، گفت: ما خواستار بازگشت وظایف بازرگانی به وزارت جهاد کشاورزی هستیم. در شرایط حساس فعلی این اقدام می‌تواند باعث نجات تولید شود. [۲]

به همین منظور وزیر جهاد کشاورزی ۳ خردادماه در این خصوص اظهار داشت: پیشنهاد تشکیل ستاد تنظیم بازار در حوزه نهاده های دامی در وزارت جهاد کشاورزی را به هیئت دولت دادیم که با توجه به الزامات قانونی توسط معاون اول رئیس‌جمهور تایید شد[۳] .به همین منظور مدیریت تنظیم بازار نهاده های دامی با اصرار دامداران پس از تعلیق اجرای قانون تمرکز مجددا به وزارت جهاد کشاورزی بازگشت.

گفتنی است دولت از اواخر سال گذشته به منظور مدیریت تجارت محصولات اساسی اجرای قانون تمرکز را تعلیق کرد تا وزارت صمت وظیفه تنظیم بازار را برعهده داشته باشد. تعلیق اجرای این قانون نتایج منفی دیگری نیز در تولید و تجارت سایر محصولات اساسی کشاورزی داشته است.

متنوع سازی غذای دام و طیور راه حل کاهش واردات

بررسی آمار واردات نهاده های دامی نشان می دهد میزان واردات این ۳ محصول در سال ۱۳۹۸ حدود ۱۴۰ درصد نسبت به سال ۱۳۹۰ افزایش داشته است. در سال گذشته حدود ۱۵ میلیون تن از این محصولات به ارزش ۴.۵ میلیارد دلار وارد کشور شد که این میزان وابستگی به واردات باعث بروز مشکلات کنونی شده است.

از جمله اقدامات مهم وزارت جهاد کشاورزی در جهت مدیریت بازار نهاده های دامی و دام، خرید تضمینی دام و متنوع سازی غذای دام و طیور از طریق تولید محصولات جایگزین ذرت و سویا است.

به عنوان مثال یکی از اقدامات جدی دولت چین برای تامین نهاده های مورد نیاز خود پس از شروع جنگ تجاری با آمریکا، استفاده از محصولاتی نظیر سورگوم و جو بدون پوشینه در جیره غذایی دام و طیور به جای ذرت و سویا بود.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری تسنیم؛ کدخبر ۲۲۶۷۴۶۵

[۲] خبرگزاری مهر؛ کد خبر ۴۹۴۳۲۱۱

[۳] خبرگزاری تسنیم؛ کد خبر ۲۲۷۲۰۱۱

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی

  1. سلام علیکم
    اینجانب بجای سویای کیلویی ۲۵۰۰ تومان کیلویی ۱۲۰۰۰ تومان از کارخونه بهپاک بهشهر خریده ام از دلال به نام پروتئین سویا سبحان که باعث تعجب است مگر نظارتی وجود ندارد؟
    کجاست کنجاله ۲۵۰۰ تومانی؟ کجاست ذرت ۱۵۰۰ تومانی؟ جمع کنید بازارگاه را که بدبخت شدیم ما. دلارهای ۴۲۰۰ تومانی کجا رفت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.