به گزارش مسیر اقتصاد با رونق گرفتن بازار سرمایه فضای اخذ مالیات بر عایدی سهام در قالب مالیات بر عایدی سرمایه مطرح شده است؛ اما در لایحهی اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم دولت این موضوع قرار نگرفته است. برنامه گفتگوی ویژه خبری دوشنبه شب، با حضور محمدرضا پورابراهیمی نماینده مجلس و عضو کمیسیون اقتصادی و تیرداد احمدی کارشناس اقتصادی با بررسی «طرح مالیات بر عایدی سرمایه» و موضوع اخذ مالیات بر عایدی سهام برگزار شد.
مالیات بر عایدی سرمایه ماموریت ناتمام مجلس های گذشته
محمدرضا پورابراهیمی در توضیح طرح مالیات بر عایدی سرمایه گفت: در زمان اصلاح قانون مالیات های مستقیم, پیشنهادی را در مجلس نهم شورای اسلامی ارائه کردیم تا موضوع مالیات بر عایدی سرمایه را به عنوان پایه جدید مالیاتی تصویب کنیم.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اشاره کرد: در مجلس دهم, طرح وضع مالیات بر عایدی سرمایه در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار گرفت و در سال ۱۳۹۷ کلیات آن به تصویب رسید. اما وزارت اقتصاد، پیشنهادی به عنوان مالیات بر فعالیت های اختلال زا بر طرح جامع قرار داد که اکنون در کمیسیون اقتصادی دولت مطرح است.
آقای پورابراهیمی افزود: با توجه به اهمیت موضوع و شرایط اقتصادی کشور و شوک های ارزی و آثار تورمی, طرحی را آماده کردیم که اعلام وصول شده است و پس از تشکیل کمیسیون تخصصی در دستور کار قرار می گیرد.
بخش املاک و مستغلات اولویت اصلی طرح مالیات بر عایدی سرمایه
نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: متوسط نرخ تورم در بخش واحدهای مسکونی به ویژه در کلان شهرها و شهرهای اصلی، دو برابر متوسط نرخ تورم سالانه کشور است. اولویت ما در مالیات بر عایدی سرمایه, بخش املاک و مستغلات است و بحث خودرو فعلاً در دستور کار ما نیست.
وی درباره علت اجرایی نشدن طرح مالیات بر عایدی سرمایه گفت: علت تأخیر در اجرای این طرح، دولت بوده است زیرا مخالف این طرح بود.
وی با تأکید بر اینکه باید بازار سرمایه را تقویت کنیم, اضافه کرد: اگر بر سهام یا سپرده بانکی، مالیات بگیریم یعنی بازارهای موازی را تحریک می کنیم بنابراین مجلس شورای اسلامی هم بنا ندارد تا بر روی سهام و سپرده های بانکی، مالیات وضع شود و تقویت بازار سرمایه، اولویت مجلس است.
زیرساخت های اخذ مالیات بر عایدی سرمایه به طور کامل آماده نیست
آقای تیرداد احمدی کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در لایحه دولت, موضوع مالیات بر عایدی سرمایه بر روی سهام و سپرده بانکی وجود ندارد, گفت: امروز بازار سرمایه گردش ۲۰ هزار میلیارد تومانی داشته است که با مالیات مقطوع نیم درصد بر فروش، ۱۰۰ میلیارد تومان درآمد مالیاتی امروز بازار سرمایه از محل معاملات برای دولت بود یعنی معادل فروش ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار بشکه نفت است بنابراین به نظر نمی رسد این بازار، کشش مالیاتی بیشتری داشته باشد.
آقای احمدی افزود: زیرساخت های اخذ مالیات بر عایدی سرمایه به طور کامل, آماده نیست اما نبود زیرساخت نباید به معنی معطل ماندن کاری باشد و باید از نقطه ای، کار را آغاز کنیم و نگاه ها باید جامع باشد تا اخذ مالیات به افزایش عدالت اجتماعی منجر شود.
مالیات بر عایدی سرمایه جز لایحه اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم قرار دارد
معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: دولت از زمان وزارت آقای دژپسند بر امور اقتصادی و دارایی، موضوع اقتصاد هوشمند و تغییر در پایه های مالیاتی را در دستور کار خود قرار داد که با همکاری همه خبرگان بخش اقتصادی از جمله مرکز پژوهش های مجلس، فرآیند اصلاح موادی از قانون مالیات های مستقیم در دستور کار قرار گرفت که مالیات بر عایدی سرمایه در آن به عنوان جزئی از اصلاح این قانون دیده شده است.
محمود علیزاده ادامه داد: این لایحه در دولت مطرح است و کلیات آن تصویب شد و جزئیات آن در حال بررسی است. موضوع مالیات بر مجموع درآمد در این اصلاح قانون دیده شده است.
مالیات بر عایدی سهام، فعالین بازار سرمایه را نگران کرد
محمد اسکندری کارشناس بازار سرمایه هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: شایعه وضع مالیات عایدی بر سهام, تا حدی اثر خود را بر روی بازار سرمایه گذاشت و برخی افراد بر این مبنا، معاملاتی را انجام دادند.
وی افزود: عرضه توسط دولت آن گونه که باید انجام نمی شود و پذیرش شرکت ها در برخی موارد با تأخیر انجام می شود و نگرانی هایی در این باره وجود دارد. عرضه باید افزایش یابد تا نگرانی های فعالان بازار سرمایه برطرف شود.
در شرایط کنونی اقتصاد ایران و التهابات بازارهای سرمایه ای مانند مسکن، خودرو، طلا و ارز ناشی از وجود بالای سوداگری در این بازارهاست. اعمال مالیات بر عایدی سرمایه انگیزه های سوداگری را حذف و کنترل می کند. این نوع مالیات علاوه بر اینکه راه را بر سوداگران می بندد، آرامش را به اقتصاد بر می گرداند و باعث کاهش نوسانات میگردد.
انتهای پیام/ دولت و حاکمیت