۲۶ شهریور ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۸۸۵۰ ۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰ دسته: انرژی
۰

معافیت عراق از واردات برق و گاز ایران برای یک ماه دیگر و تا ۲۶ ماه می (ششم خرداد) تمدید شد. به نظر می‌رسد در حقیقت اعطای این معافیت یک شو سیاسی است چراکه مقامات آمریکایی می‌دانند اهمیت تامین برق و حفظ امنیت انرژی برای عراق آنقدری است که حتی اگر معافیت از تجارت انرژی با ایران مجددا تمدید نشود، باز این کشور به واردات برق و گاز از ایران ادامه خواهد داد.

به گزارش مسیر اقتصاد یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا به نقل از مایک پمپئو با تایید تمدید معافیت‌های صادرات برق ایران به عراق گفت: مدت تمدید این معافیت نسبت به دوران قبل کوتاه‌تر است. واشنگتن همچنین در مورد تمدید مجدد معافیت‌ها اعلام کرد که ارزیابی تمدید دوباره معافیت‌ها پس از تشکیل یک دولت معتبر در عراق صورت خواهد گرفت.

معافیت این دوره آمریکا برای عراق تا ۲۶ ماه می (ششم خرداد) اعتبار دارد، این در حالی است که پیش از این معافیت‌های آمریکا برای واردات برق عراق از ایران هر سه ماه یکبار تمدید می‌شد.[۱]

جایگاه متزلزل آمریکا در عراق

آمریکا که از سال ۲۰۰۳ به اسم مقابله با تروریسم به خاک عراق یورش برد و در طی سال‌های گذشته متحمل هزینه‌های فراوانی شد، نتوانست عراق را به یک پایگاه آمریکایی در منطقه تبدیل کند. سقوط داعش نیز عامل دیگر کوتاه‌کننده دست آمریکا و هم‌پیمانانش از منطقه بود.

اکنون بعد از گذشت سال‌ها از سقوط صدام، وقوع بیداری اسلامی در منطقه و اخیرا نیز شکوفایی حشدالشعبی در مبارزه با داعش،‌ مردم عراق به یک انگیزه و خودباوری تازه دست یافته‌اند و آن‌ها آمریکا را به عنوان عامل شرارت در منطقه و کشورشان می‌‌شناسند.

رای پارلمان عراق به اخراج نیروهای آمریکایی بعد از ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس و تظاهرات تحسین‌برانگیز عراقی‌ها در بهمن ماه سال گذشته برای کسب حاکمیت مستقل و عزتمند، گواه این مطلب است. حقیقتی که مقامات آمریکایی آن را به خوبی درک کرده‌اند.

عراق بدون معافیت آمریکا هم به واردات انرژی از ایران ادامه می‌دهد

از سوی دیگر، از سال ۲۰۱۸ بارها عراق، معافیت آمریکا را برای واردات گاز و برق از ایران دریافت کرده است. علت اعطای معافیت به عراق این است که امنیت انرژی موضوع کوچکی نیست و این را آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانند.

ظرفیت تولید برق عراق آن هم با واردات سوخت گاز از ایران، کمتر از ۲۰ هزار مگاوات است و این درحالی است که نیاز مصرف برق این کشور در زمان اوج بار بالغ بر ۲۵ هزار مگاوات است. به گفته هری استفانیان، یکی از مقامات ارشد موسسه انرژی عراق این کشور برای جایگزین کردن گاز و برق ایران نیاز به تولید حدود ۱.۳ میلیارد فوت مکعب گاز دارد که ۱۰ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت. [۲]

قطعی برق در گرمای بالای ۵۰ درجه تابستان، زندگی مردم را مختل خواهد کرد و همین دلیل، به غیر از سایر آسیب‌های نبود برق در بخش‌های تولیدی و امور دولتی، کافی است تا دولت عراق به هر وسیله ممکن برق مورد نیاز خود را تامین کند و آمریکا نیز با ممانعت از تامین برق، بیش از این دشمنی مردم عراق با خود را تشدید نمی‌کند.

به نظر می‌رسد مقامات آمریکایی می‌دانند اهمیت تامین برق و حفظ امنیت انرژی برای عراق آنقدری است که حتی اگر معافیت از تجارت انرژی با ایران مجددا تمدید نشود، باز این کشور به واردات برق و گاز از ایران ادامه خواهد داد و در واقع اعطای این معافیت یک شو سیاسی است و آمریکا ترجیح می‌دهد، اقتدار ظاهری خود را در این زمینه حفظ کند.

این موضوع اهمیت تامین و امنیت انرژی به ویژه برق را در دنیای امروز نشان می‌دهد. حال با توجه به این حقیقت و همچنین شناخت شرایط کشورهای اطراف ایران که از نظر تامین انرژی با کمبودها و مشکلات گوناگون مواجه هستند، این ایران است که باید فرصت‌ها را دریابد و دیپلماسی انرژی خود را در منطقه فعال‌تر کند.

پینوشت:

[۱] برق نیوز، کد خبر: ۴۱۴۸۰

[۲] برق نیوز، کد خبر: ۴۱۴۵۲

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.