۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۷۸۵۲ ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی در یک گزارش سیاستی تحت عنوان «ظرفیت نظام بانکی چین برای انجام مبادلات دوجانبه در شرایط تحریم» این نکته را بررسی کرده است که اکثر بانک‌ها در کشورهای مختلف که فعالیت ارزی بین‌المللی مرتبط با بازارهای مالی آمریکا انجام نمی‌دهند و امکان برقراری روابط بانکی ایران با این بانک‌ها وجود دارد. این گزارش با تکیه بر این که چین یکی از طرفین تجاری اصلی ایران است به بررسی نظام بانکی چین پرداخته و با بررسی معیارهای لازم، حداقل ۱۸ بانک فعال در کشور چین را مناسب همکاری با ایران دانسته است. این گزارش همچنین ظرفیت سیستم پرداخت بین‌بانکی فرامرزی چین (CIPS) را برای مبادلات یوآنی مناسب دانسته است.

به گزارش مسیر اقتصاد شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی در یک گزارش سیاستی تحت عنوان «ظرفیت نظام بانکی چین برای انجام مبادلات دوجانبه در شرایط تحریم» به بررسی نحوه اثرگذاری تحریم‌های بانکی بر اقتصاد ایران پرداخته است. در این گزارش با تکیه بر این نکته که تمامی بانک های جهان لزوماً در فضای دلار آمریکا فعال نیستند و به آن وابستگی چشمگیری ندارند، راهکارهای بانکی در زمینه تبادلات بانکی با چین ارائه داده است.

امکان همکاری بانک‌های خارج از چرخه دلار با ایران

در این گزارش سیاستی گفته شده است که اکثر بانک ها در کشورهای مختلف، فعالیت ارزی بین المللی مرتبط با بازارهای مالی آمریکا انجام نمی دهند. در واقع بخش قابل توجهی از بانک ها در کشورهای مختلف، در فضای ارز ملی کشور خود فعال بوده و به نظامات پرداخت داخلی متصل هستند. در نتیجه در اکثر کشورهای طرف تجاری ایران، این امکان فراهم است که در صورت برآورده شدن برخی الزامات، با بانک ها بدون آنکه واهمه از تحریم‌های آمریکا و قطع دسترسی به چرخه دلار وجود داشته باشند، وارد تعامل شد.

این گزارش در ادامه با تأکید بر اینکه چین یکی از شرکای اصلی تجاری ایران است، میانگین آمار معاملات روزانه با این کشور را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که مبادلات مالی ایران و چین، از طریق بانک های کوچک و متوسط این کشور که ویژگی های گفته شده را دارا هستند، امکانپذیر است.

معیارهای لازم برای امکان همکاری بانکی غیرتحریمی با سایر کشورها

این گزارش معیارهای نداشتن عملیات مستقیم دلاری، عرضه نشدن سهام در بازارهای آمریکا و نداشتن سهامدار خارجی (به خصوص آمریکایی) را شرایط اولیه برای برقراری ارتباط و همکاری مالی با ایران معرفی کرده و امکان تحریم بانک هایی که چنین معیارهایی را داشته باشند را پایین دانسته است.

در نهایت این گزارش با تحقیقات میدانی به این نتیجه رسیده است که طبق معیارهای گفته شده حداقل ۱۸ بانک فعال در کشور چین وجود دارد که ایران می تواند برای مبادلات روزانه با چین، با آن ها همکاری نماید. همچنین این گزارش ظرفیت سیستم پرداخت بین بانکی فرامرزی چین (CIPS) را برای مبادلات یوآنی مناسب دانسته و توصیه کرده است که ایران می تواند مبادلات بانکی خود با این کشور و حتی دیگر کشورهای فعال در این سیستم را مستقل از سیستم سوئیفت مدیریت نماید.

گزارش سیاستی شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی از اینجا قابل برداشت است.

انتهای پیام/ تجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.