۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۷۷۶۵ ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰ دسته: انرژی کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

پیش‌بینی می‌شود با آغاز بهره‌برداری از پالایشگاه‌های پیشرفته در پاکستان تا سال ۲۰۳۰، ظرفیت این کشور در پالایش نفت و تولید فرآورده‌های نفتی به بیش از ۸۰۰ هزار بشکه در روز برسد.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور پاکستان با جمعیتی بالغ بر ۲۱۵ میلیون نفر، یکی از محرک‌های اصلی انرژی در دهه‌های آینده به شمار می‌رود. همین موضوع سبب سرمایه گذاری وسیع کشورهای عربستان، امارات و چین در بخش پالایش و پتروشیمی و افزایش ۲ برابری ظرفیت پالایشی این کشور شده است.

تامین نیمی از نیاز به فرآورده های نفتی پاکستان از طریق واردات

در حال حاضر نیاز این کشور به نفت و فرآورده‌های نفتی حدود ۲۴ میلیون تن در سال معادل ۴۶۰ هزار بشکه در روز است. اگرچه ظرفیت اسمی پالایشگاه‌های کشور پاکستان بیش از ۴۰۰ هزار بشکه است اما به دلائل بسیاری این پالایشگاه‌ها با تمام ظرفیت خود فعالیت نمی‌کنند و به همین دلیل تنها ۲۵۰ هزار بشکه در روز فرآورده نفتی در پالایشگاه‌های کشور پاکستان تولید می‌شود.

این کشور در مجموع دارای ۷ پالایشگاه نفت است که مهمترین پالایشگاه‌های فعال این کشور در جدول زیر قابل مشاهده است:

کل ظرفیت پالایش جهانی حدود ۹۷ میلیون بشکه در روز است که پاکستان با سهم جهانی ۰.۴ درصدی در رتبه ۴۸ کشورهای جهان قرار دارد. براساس مطالعات اخیر، تقاضا برای فرآورده های نفتی در این کشور به طور ثابت ۷ درصد در سال افزایش می‌یابد که به صورت عمده فرآورده‌های نفت کوره، بنزین، گازوئیل (دیزل) و سوخت جت که ۷۸ درصد از کل تقاضای نفت این کشور را شامل می‌شود.

بازار مناسب و حاشیه سود بالای پالایشگاه ها در پاکستان

علاوه بر این انتظار می‌رود ظرفیت پالایش جهانی تا سال ۲۰۲۰ به روزانه ۱۱۵ میلیون بشکه نفت خام برسد. اگرچه کاهش قیمت نفت خام و فرآورده‌های نفتی با کاهش حاشیه سود شرکت‌های پالایشگاهی همراه است اما گمان می‌رود که روند جهانی کاهش قیمت نفت در آینده نزدیک متوقف شود. همچنین افزایش ظرفیت پالایش نفت در منطقه آسیا – اقیانوسیه در سال‌های اخیر نیز دلیلی بر نیاز روزافزون این منطقه به نفت و فرآورده‌های نفتی است.

همین موضوع درباره کشور پاکستان نیز صدق می‌کند. با افزایش جمعیت این کشور و افزایش استانداردهای زندگی ساکنان این مناطق، مصرف انرژی این کشور در آینده چالشی جدی به شمار می‌آید؛ به طوریکه اگر ظرفیت پالایش نفت این کشور در مقیاس بزرگ اضافه نشود، شکاف میان عرضه و تقاضا، باعث افزایش بیش از پیش واردات در آینده خواهد شد اما از طرف دیگر حاشیه سود شرکت‌های پالایشی فعال در این کشور را افزایش خواهد داد.

پالایش و پتروشیمی پاکستان شاهد سرمایه گذاری گسترده خارجی

از همین رو طی سال‌های گذشته توافق‌نامه‌هایی برای سرمایه‌گذاری برخی کشورها در بخش پالایش و پتروشیمی این کشور امضا شده است. مسئولان کشور عربستان و پاکستان در فوریه ۲۰۱۹، یادداشت تفاهمی به ارزش ۲۰ میلیارد دلار امضا کردند که یکی از مفاد این تفاهم‌نامه‌‌ها احداث مجتمع پالایشگاهی و پتروشیمی توسط شرکت آرامکو در بندر گوادر ایالت بلوچستان پاکستان بود.

افزایش ۲ برابری ظرفیت پالایشی پاکستان تا سال ۲۰۳۰

به گفته مسئولان پاکستانی، سرمایه‌گذاری کشور عربستان شامل ۱ میلیارد دلار برای مجتمع پتروشیمی و ۱۰ میلیارد دلار برای مجتمع پالایشگاهی با ظرفیت پالایش ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز است. با این وجود، امارات‌متحده‌عربی نیز عملیات احداث پالایشگاهی با سرمایه‌گذاری ۵ تا ۶ میلیارد دلار در هاب بلوچستان با ظرفیت ۲۵۰،۰۰۰ بشکه در روز را آغاز کرده‌است. همچنین یک شرکت چینی نیز مشتاق است پالایشگاه ۲۰۰ هزار بشکه‌ای در روز را با سرمایه‌گذاری ۳ تا ۴ میلیارد دلار در بندر گوادر احداث کند.

پیش‌بینی می‌شود با آغاز بهره‌برداری از این پالایشگاه‌های پیشرفته تا سال ۲۰۳۰، ظرفیت کشور پاکستان در پالایش نفت و تولید فرآورده‌های نفتی به بیش از ۸۰۰ هزار بشکه در روز برسد.

منبع: plink.ir/zmFfN ،thenews.com

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.