۲۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۷۴۵۳ ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، مدیریت واردات
۰

هفته گذشته دولت آمریکا باردیگر تعرفه واردات هواپیمای مسافری از اروپا را افزایش داد و آن را از ۱۰ به ۱۵ درصد رساند. کارشناسان معتقدند اقدام جدید آمریکا در افزایش مجدد تعرفه واردات هواپیمای مسافری از اروپا، باهدف حمایت از تولید داخلی در دستورکار قرار گرفته است و به تشدید جنگ تجاری و تعرفه‌ای در دو سمت اقیانوس اطلس خواهد انجامید.

به گزارش مسیر اقتصاد هفته گذشته دولت آمریکا اعلام کرد قصد دارد باردیگر تعرفه واردات هواپیمای مسافری از اتحادیه اروپا را افزایش دهد. بر این اساس تعرفه واردات هواپیمای مسافربری اروپایی به آمریکا به ۱۵ درصد افزایش می‌یابد.

این درحالیست که پیش از این در اواخر سال گذشته میلادی، آمریکا تعرفه واردات هواپیمای مسافری از اتحادیه اروپا را به ۱۰ درصد افزایش داده بود. بر اساس اعلام دولت آمریکا، تعرفه ۱۵ درصدی بر واردات هواپیمای مسافری از اروپا کمتر از یک ماه دیگر از سوی این کشور اجرایی خواهد شد.

جنگ تجاری ۱۶ ساله آمریکا و اروپا بر سر تعرفه واردات هواپیمای مسافری

آغاز جنگ تجاری آمریکا و اتحادیه اروپا درخصوص تجارت هواپیمای مسافری به بیش از ۱۶ سال قبل و سال ۲۰۰۴ میلادی بازمی‌گردد. در آن زمان آمریکا ضمن متهم کردن اتحادیه اروپا به تدارک حمایت‌های دولتی گسترده از شرکت ایرباس در بخش تولید و فروش هواپیمای مسافری، شکایتی را در این زمینه علیه اتحادیه اروپا در سازمان تجارت جهانی مطرح کرد و خواستار دریافت غرامت از این اتحادیه شد.

در مقابل اتحادیه اروپا نیز در همان زمان شکایتی را با همین موضوع و برای متهم نمودن حمایت‌های دولتی آمریکا از شرکت هواپیماسازی بویینگ در سازمان تجارت جهانی مطرح کرد.

در اواخر سال گذشته میلادی و پس از گذشت بیش از ۱۵ سال، WTO حکم نهایی را در این زمینه صادر کرد و ضمن متهم نمودن هردو طرف به حمایت‌های غیرقانونی از تولید داخلی، به آمریکا و اروپا اجازه داد تعرفه واردات هواپیمای مسافری از یکدیگر را افزایش دهند.

تشدید جنگ تعرفه‌ای آمریکا و اروپا

افزایش تعرفه واردات آمریکا برای کالاهای اروپایی در اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی تنها به هواپیمای مسافری محدود نمیشد و این کشور تعرفه واردات طیف گسترده‌ای از محصولات کشورهای اروپایی از جمله پنیر، انواع نوشیدنی و محصولات غذایی را افزایش داده بود.

کارشناسان معتقدند اقدام جدید آمریکا در افزایش مجدد تعرفه واردات هواپیمای مسافری از اروپا، باهدف حمایت از تولید داخلی در دستورکار قرار گرفته است و به تشدید جنگ تجاری و تعرفه‌ای در دو سمت اقیانوس اطلس خواهد انجامید.

تشدید جنگ تجاری بین آمریکا و اروپا درحال رخ داده است که آمریکا درحال رسیدن به یک توافق تجاری گسترده با کشور چین است و در این راستا فاز اول توافق دوجانبه به سرانجام رسیده است.

انتقاد اروپا از تصمیمات تجاری یکطرفه آمریکا

مقامات اروپایی ضمن انتقاد از اقدامات یکجانبه آمریکا در عرصه تجارت بین‌الملل، این دست اقدامات را برهم زننده ثبات حاکم بر روابط تجاری دوجانبه دانسته‌اند. علاوه بر این مقامات اروپایی آمریکا را به اقدام متقابل و افزایش تعرفه محصولات آمریکایی تهدید نموده‌اند.

اروپا قصد دارد برای جلوگیری از اقدامات این چنینی آمریکا، مذاکراتی را برای دستیابی به یک توافق تجاری گسترده با مقامات این کشور آغاز نماید. اما در عین حال مقامات اروپایی تأکید کرده‌اند حاضر نیستند به همه خواسته‌های آمریکا در این توافق پاسخ مثبت دهند.

مقامات شرکت ایرباس به عنوان شرکتی که بیشتری ضرر را از تصمیم اخیر آمریکا متحمل می‌شود، از افزایش تعرفه واردات هواپیمای مسافری به آمریکا انتقاد کرده‌اند و معتقدند بزرگترین متضرر این اقدام، شرکت‌های هواپیمایی آمریکا هستند که درحال حاضر بخشی از نیاز خود به هواپیما را از شرکت ایرباس تأمین می‌کنند.

در طرف مقابل مقامات شرکت بویینگ ضمن استقبال از اقدام اخیر دولت آمریکا، از مقامات اروپایی درخواست کرده‌اند به منظور کاهش تنش‌های تجاری، حمایت‌های دولتی گسترده از شرکت ایرباس را متوقف نمایند.

منبع: رویترز plink.ir/4JCOb

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.