۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۵۹۱۰ ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

آمریکا از سیاست تحریم‌های مالی به عنوان ابزار فشار علیه سایر کشورها استفاده می‌کند و بدین طریق حتی به حضور نظامی خود در سایر کشورها تداوم می‌بخشد. اعمال تحریم‌های ثانویه از سوی آمریکا، علاوه‌بر کشور تحریم‌شده سایر کشورهای جهان را نیز تحت تأثیر قرار داده است. کشورها اکنون متوجه هزینه‌ها و خطرات استفاده از زیرساخت‌های مالی تحت اختیار آمریکا شده‌اند و در تلاشند از خود در برابر آثار تحریم‌ها محافظت نمایند. در صورت تلاش کشورها برای دوری از دلار، هزینه‌های دفاعی و سایر هزینه‌های آمریکا افزایش خواهد یافت و حضور این کشور در دیگر نقاط جهان محدود خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد سیاست تحریم‌های مالی به ابزار رایج سیاستمداران آمریکا جهت فشار بر کشورهای مخالف تبدیل شده است. آمریکا با استفاده از تحریم ها، مخالفان خود که حاضر به همکاری در عرصه بین المللی نیستند را منزوی می کند.

نارضایتی کشورها از سیاست تحریم‌های مالی آمریکا

در سال های اخیر آمریکا بیشترین به کارگیری سیاست تحریم‌های مالی را علیه ایران و روسیه داشته است. اما اعمال تحریم ها صرفاً بر روسیه و ایران مؤثر نبوده است. بلکه سایر کشورهایی که مایل به تجارت دوجانبه و همکاری اقتصادی با این دو کشور هستند را نیز دچار مشکل کرده است.

در همین راستا، شرکت های فعال در عرصه بین المللی که کسب و کار خود را به علت تحریم‌های آمریکا و اجبار به قطع همکاری با کشورهای تحت تحریم، در خطر می بینند بر دولت های خود فشار وارد می کنند. در نتیجه این روند نارضایتی، موجب شده است سیاستمداران کشورهای مختلف به دنبال راهکارهایی برای رهایی از تحریم های آمریکا باشند.

در همین زمینه هفته گذشته نیلز آنن معاون وزیر امورخارجه آلمان اعلام کرده است اتحادیه اروپا به ابزارهای جدیدی احتیاج دارد که بتواند از خود در برابر آثار سوء و مجازات ناشی از تحریم های خارجی دفاع کند.

حملات ۱۱ سپتامبر بهانه آمریکا برای سوء استفاده از نظام مالی جهانی

آمریکا با استفاده از جایگاه دلار در تجارت بین المللی می تواند سیاست تحریم های مالی را پیش ببرد. این کشور همچنین سیستم سوئیفت که نقش پیام‌رسان مالی بین المللی را بر عهده دارد را نیز به عنوان ابزار تحریمی خود تحت اختیار گرفته است.

حملات ۱۱ سپتامبر بهانه ای برای آمریکا شده است که از جایگاه سیستم دلاری و سیستم سوئیفت در راستای اعمال تحریم ها استفاده کند.

حال این تفکر در سطح بین المللی رواج یافته است که سیستم مالی بین المللی و زیرساخت های مالی و بانکی آن که قرار بود به تجارت همگانی در سطح جهان کمک کند به ابزاری برای آمریکا جهت اعمال سیاست های خود تبدیل شده است.

قطع دسترسی عراق به حساب‌های دلاری در صورت اخراج نظامیان آمریکا

جایگاه دلار و زیرساخت های مرتبط با آن به آمریکا این اجازه را داده است که حتی حضور نظامی خود در کشورهای دیگر را تثبت کند. به نحوی که اخیراً دولت ترامپ به مقامات عراقی هشدار داده است در صورت تلاش برای بیرون راندن نیروهای نظامی آمریکا از عراق، امکان دسترسی به حساب های بانکی دلاری خود نزد بانک های فدرال رزرو آمریکا را از دست خواهند داد.

همه این اقدامات و تهدیدات آمریکا موجب نگرانی شدید متحدان اروپایی آمریکا و دیگر کشورها از قبیل چین و روسیه شده است. این کشورها اکنون به این نتیجه رسیده اند که امنیت مالی بین المللی آن ها تحت تهدیدات خطرناکی قرار دارد. چراکه آمریکا هیچ واهمه ای از قطع دسترسی بانک های بزرگ این کشورها به سیستم معاملات جهانی ندارد.

آغاز حرکت جهانی برای مقابله با تحریم‌های مالی آمریکا

در حال حاضر هنوز هم دلار آمریکا به عنوان یک ارز پرکاربرد جهانی مطرح است. اما در سال های اخیر حجم استفاده از یورو و دیگر سازوکارهای ارزی نیز افزایش یافته است. اگر بقیه کشورهای جهان نیز به اندازه کافی و با انگیزه در مسیر دوری از دلار گام بردارند، مطمئناً اقدامات بیشتری جهت مقابله با سیاست تحریم‌های مالی صورت خواهد گرفت.

از طرفی اگر مسیر کشورها به گونه ای ادامه یابد که آمریکا از مرکزیت سیستم مالی جهانی خارج شود، مضرات قابل توجهی برای آمریکا و ساکنان آن خواهد داشت. کاهش تقاضا برای دلار نیز منجر به تقاضاهای کمتر برای اوراق قرضه آمریکا خواهد شد که این به نوبه خود فشار برای افزایش نرخ بهره را به همراه خواهد داشت.

بدین ترتیب هزینه های دفاعی آمریکا افزایش خواهد یافت و توانایی حضور این کشور در اقصی نقاط جهان کاهش خواهد یافت. البته این اتفاقات به زودی اتفاق نمی افتد اما بدین معنی نیست که وقوع آن امکان ندارد. اکنون جهان هزینه های استفاده از دلار آمریکا در تجارت خود را به خوبی درک کرده است.

منابع:

مجله اوراسیا plink.ir/I1Jbg

روزنامه وال استریت ژورنال plink.ir/16B6r

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.