۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۵۳۶۶ ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲ دسته: دولت و حکمرانی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

شرکت فرانس تلکام به عنوان بزرگ شرکت مخابراتی فرانسه، در فاصله سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰، برنامه‌های خصوصی سازی و تعدیل نیرو را به سخت ترین شکل ممکن اجرایی کرد؛ که نتیجه آن وقوع بیش از ۶۰ خودکشی از سوی کارمندان این شرکت بود. اکنون پس از گذشت بیش از ۱۱ سال از شروع خودکشی‌های سریالی فرانس تلکام، مدیرعامل وقت این شرکت درپی شکایت بازماندگان قربانیان به اتهام «آزار روانی» کارمندان، به حبس و جرائم نقدی محکوم شده و خصوصی سازی واقعی نیز در این شرکت رخ نداده است.

مسیر اقتصاد/ شرکت «فرانس تِلِکام»، که امروز با نام «اورانژ» شناخته می‌شود، بزرگترین شرکت مخابراتی کشور فرانسه است که سابقه‌ای نزدیک به ۴ دهه فعالیت دارد. این شرکت اکنون علاوه بر فرانسه در بیش از ۲۶ کشور دنیا خدمات مخابراتی ارائه می‌دهد و بیش از ۲۶۰ میلیون مشترک در سراسر جهان دارد. دولت فرانسه از اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی فرآیند خصوصی سازی فرانس تلکام را آغاز کرد و به مرور، بخش‌های بیشتری از سهام دولتی این شرکت در چند مرحله به فروش گذاشته شد.

در ادامه این شرکت فرانسوی در سال ۲۰۰۶ میلادی برنامه‌ای منسجم به منظور تسریع در فرآیند خصوصی سازی و تعدیل گسترده نیروی کار خود را آغاز کرد؛ تا به این ترتیب هزینه‌های مربوط به بخش حقوق و دستمزد خود را به میزان چشمگیری کاهش دهد.

۶۰ خودکشی نتیجه خصوصی سازی بی‌ضابطه بزرگترین شرکت مخابراتی فرانسه

مهم‌ترین برنامه آقای دیدیه لومبارد، به عنوان مدیرعامل وقت فرانس تلکام و مدیران اصلی وی در آن زمان، کاهش نیروی کار شرکت بود. بر اساس برنامه آن‌ها باید در کوتاه ترین زمان ممکن بیش از ۲۲ هزار نفر از ۱۰۲ هزار نیروی کار فرانسوی این شرکت اخراج و دست کم ۱۰ هزار نفر نیز مشمول تحول در شرایط کاری می‌شدند. در همین راستا جمله‌ای معروف از آقای لومبارد در دوره فعالیت وی رسانه‌ای شده بود که خطاب به کارمندان شرکت گفته بود: «اگر از درب خارج نشوید، از پنجره شما را بیرون خواهم کرد.»

فضای عدم اطمینانی که طرح‌های آقای لومبارد و مدیران وی در شرکت فرانس تلکام ایجاد کردند، موجب شد در فاصله سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ میلادی بیش از ۶۰ مورد خودکشی (۱۹ مورد خودکشی موفق و باقی موارد ناموفق) در بین کارمندان این شرکت رخ دهد. بسیاری از کارمندان در زمان خودکشی با گذاشتن یادداشتی تأکید کرده‌اند تنها دلیل این اقدام آن‌ها شرایط پر استرس کاری در فرانس تلکام بوده است.

تغییر مدیرعامل و توقف تعدیل نیرو با تداوم روند خودکشی‌ها

خودکشی‌های سریالی کارمندان شرکت فرانس تلکام در دوره مدیریت آقای لومبارد به طور گسترده، مورد توجه رسانه‌های فرانسوی قرار گرفت. این درحالی بود که نیکولا سارکوزی، رئیس جمهور وقت فرانسه بارها در سخنرانی‌های مختلف بر اهمیت توجه کشورها به معیارهای مربوط به کیفیت زندگی مردم، همچون «میزان خوشحالی» و کنار گذاشتن تمرکز صرف بر افزایش شاخص‌های کمی همچون GDP تأکید می‌کرد.

از این رو خودکشی‌های سریالی شرکت فرانس تلکام به نوعی یک آبرو ریزی ملی برای فرانسه محسوب میشد و در نهایت برای جلوگیری از روند آن، پس از تغییر چندین مدیر اصلی این شرکت، آقای لومبارد نیز در سال ۲۰۱۰ مجبور به استعفا از مدیرعاملی شد.

مدیر ۷۷ ساله فرانسوی در انتظار یک سال حبس به دلیل «آزار روانی» کارمندان

اکنون پس از گذشت بیش از ۱۱ سال از شروع خودکشی‌های سریالی فرانس تلکام، آقای لومبارد که اکنون ۷۷ سال سن دارد، درپی شکایت بازماندگان قربانیان و پس از یک دوره بازجویی چندساله، به همراه مدیران اصلی خود، به دلیل «آزار روانی» کارمندان، به یک سال حبس و جرائم نقدی تا ۲ میلیون یورو محکوم گردیده است.

داستان خصوصی سازی اورانژ و تعدیل نیروی گسترده و افسار گسیخته آن، که خودکشی‌های سریالی کارمندان را درپی داشت، به خوبی نشان می‌دهد چنانچه دولت‌ها امر خصوصی سازی را بدون مدیریت و برنامه‌ریزی و هماهنگی با اتحادیه‌های کارگری در دستورکار قرار دهند، در نهایت آنچه رخ می‌دهد با اهداف تعیین شده همخوانی نخواهد داشت.

سرانجام کار آقای لومبارد نیز نشان می‌دهد مدیران چنین شرکت‌ها و مجموعه‌هایی باید در ارتباط با نیروی کار خود با احتیاط بیشتری عمل کنند و از تبدیل شدن به ابزاری صرف برای تحقق اهداف خشک و خشونت بار خصوصی سازی خودداری نمایند.

شرکت اورانژ واقعا خصوصی سازی شده است؟

اما در نهایت طنز تلخ ماجرا اینجاست که با وجود برنامه‌های اجرا شده برای خصوصی سازی شرکت اوارنژ، اکنون بزرگترین سهامدار این شرکت همچنان دولت فرانسه است که بر اساس آخرین آمارها سهمی درحدود ۲۳ درصد در این شرکت دارد. پس از آن نیز بانک سرمایه‌گذاری فرانسه، که به نوعی یک ابزار سرمایه‌گذاری برای دولت این کشور محسوب می‌شود، سهامدار بزرگ دوم شرکت اورانژ است. همچنین میزان اشتغال نیروی کار فرانسوی این شرکت نیز در طول سال‌های اخیر بار دیگر روندی نسبتا صعودی گرفته و اکنون به حدود ۹۰ هزار نفر رسیده است.

بنابراین آنچه در عمل رخ داده با خصوصی سازی واقعی بزرگ ترین شرکت مخابراتی فرانسه فاصله دارد و برنامه‌های خصوصی سازی، در واقع برای اجرایی کردن اهدافی همچون تعدیل نیروی مقطعی و کاهش هزینه‌ها پیگیری شده است.

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.