۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۵۰۴۴ ۰۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰ دسته: پول و بانک
۰

دکتر توکلی کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه از زمان ایجاد بانک‌های خصوصی، رقابت منفی بر سر افزایش نرخ بهره بین بانک‌ها آغاز شد، گفت: بانک‌های خصوصی تمایلی به تسهیلات دهی به بخش تولید ندارند و برای بهبود این وضعیت باید نظارت بانک مرکزی تقویت شود و از ابزارهای مالیاتی برای کاهش انگیزه بخش‌های غیرمولد استفاده شود.

به گزارش حسین حیدری خبرنگار استان قم مقاومتی نیوز حدود دو دهه است که بانکداری خصوصی در کنار بانکداری دولتی، در حال فعالیت است و با ارائه تسهیلات خاص مشتریان بسیاری را جذب کرده است. اما به دلیل نظارت ضعیف بانک مرکزی بر بانک‌های خصوصی، مشکلاتی همچون ورشکستگی و به وجود آمدن رانت ها در بانکداری خصوصی نمود پیدا کرده است و بخش تولید سهم کمی از تسهیلات بانک‌های خصوصی دارد.

بانک‌های خصوصی به بخش تولید تسهیلات نمی‌دهند

دکتر محمد جواد توکلی، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار مسیر اقتصاد با اشاره به عدم پرداخت تسهیلات توسط بانک‌های خصوصی به بخش تولید، اظهار داشت: بانک‌های خصوصی منابع خود را در بخش سفته بازی و یا بخش هایی که سود بالایی دارد اختصاص می دهند. بخش مولد و یا تولید به دلیل سود اندک مورد استقبال بانک‌های خصوصی نیست.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد موسسه امام خمینی(ره) بیان کرد: برخی معتقدند بانک ها با کسری بودجه مواجه شده اند و از این منابع برای پرداخت ها استفاده می کنند. امروز مهم ترین معضل نظام بانکی این است که باید بخشی از منابع خود را صرف تولید کند اما این کار را نمی‌کند.

رقابت مخرب بر سر نرخ بهره از زمان ورود بانک‌های خصوصی آغاز شد

این کارشناس اقتصادی افزود: از زمانی که بانک‌های خصوصی و موسسات اعتباری به نظام بانکی کشور وارد شدند نوعی رقابت مخرب بین بانک ها برای جذب سپرده و مشتری شکل گرفت. این رقابت باعث شده مرتبا نرخ سودهای پرداختی به سپرده گذاران بالا برود و در نهایت هم هزینه بانک ها افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: امروز با رکودی که وجود دارد بخش تولید نمی تواند نرخ سودهای بالای ۲۵درصد را پرداخت کند که این مستلزم نظارت دقیق بانک مرکزی است. امروز باید نرخ سود علی الحساب و نرخ سود قطعی که بانک ها مبتلا به آن هستند و حتی شبهه ربا هم در آن وجود دارد با برگشت به سمت الگوی مشارکت در سود و زیان که مقتضی بانکداری اسلامی است حل خواهد شد.

با مالیات زمینه سفته بازی و انحرافات بانکی گرفته می‌شود

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد موسسه امام خمینی(ره) گفت: باید نظام مالیاتی را به کمک نظامی بانکی بیاوریم یعنی باید در بخش هایی که سفته بازی وجود دارد و نرخ سودهای بالایی دریافت می کنند با مالیات سود اضافه را از آنها دریافت کنیم.

وی افزود: این اقدام باعث می شود نرخ سود در بخش های مولد با نرخ سود در بخش های کاذب تقریبا برابر شد و زمینه انحراف بانکی و سفته بازی از بین می رود. با قانون گذاری و نظارت جدی بانک مرکزی این نوع مسائل در بانکداری از بین خواهد رفت.

انتهای پیام/نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.