۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۵۰۴۱ ۰۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ دسته: مالیات
۰

خانم سعیدی مبارکه عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به برنامه‌ریزی نامناسب دولت برای کسب درآمد در لایحه بودجه ۹۹ گفت: بهترین راهکاری که دولت می‌تواند برای جبران کسری بودجه احتمالی در سال آینده به کار گیرد، کاهش و رفع برخی معافیت‌های مالیاتی است.

زهرا سعیدی مبارکه عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به لایحه بودجه سال ۹۹، گفت: نظام مالیاتی ایران به عنوان یکی از اصلی‌ترین ابزارهای سیاست مالی، دچار مشکلات و نارسایی‌های بسیاری است. عدم تعریف اهداف و چشم‌انداز معین برای گسترش درآمدهای مالیاتی و کاهش معافیت‌های مالیاتی و یا فرار مالیاتی بالا از علائم نشان دهنده ناکارایی نظام مالیاتی و بحران بودجه‌ای است.

۴۰ درصد اقتصاد کشور معافیت مالیاتی دارد

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به راهکارهای افزایش درآمد مالیاتی دولت گفت: یکی از راه‌های افزایش درآمد مالیاتی دولت علاوه بر مقابله با فرار مالیاتی، کاهش معافیت‌های مالیاتی غیرضروری و ناکارآمد است که سهم آن از اقتصاد کشور حدود ۴۰ درصد متوسط تولید ناخالص داخلی است.

وی خاطرنشان کرد: اعطای غیرهدفمند معافیت مالیاتی در کشور علاوه بر کاهش درآمدهای مالیاتی، پیامدهایی نظیر فساد، عدم شفافیت، پولشویی، بی عدالتی و … را به وجود آورده است.

مقابله با عدم شفافیت مالی با کاهش و رفع معافیت‌های مالیاتی

خانم سعیدی مبارکه درباره ساز ‌و‌کار ایجاد شفافیت با رفع معافیت مالیاتی اظهار داشت: بازنگری در معافیت‌های مالیاتی با توجه به اهداف قانونگذار برای اعطای معافیت، مسئله‌ای ضروری است. اما اگر قانونگذار برای تخفیف مالیاتی اصرار داشته باشد و چشم‌داشتی به درآمد آن نداشته باشد، ناگزیر است برای جلوگیری از عدم شفافیت، نرخ ترجیحی مالیاتی اعمال کند. بدین ترتیب مودی مالیاتی ملزم به ارائه اظهارنامه مالیاتی و ایجاد شفافیت خواهد شد.

دولت برای افزایش درآمدهای مالیاتی و جلوگیری از کسری بودجه برنامه روشنی ندارد

عضو کمیسیون اقتصادی دولت با اشاره به برخی برآوردها در مورد کسری بودجه ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی دولت در سال آینده گفت: نظام مالیاتی ایران تاکنون، جدا از آن که از نظر کارکردهای تنظیمی و بازتوزیعی ضعیف عمل کرده است، نتوانسته نقش اصلی را در تامین منابع بودجه ایفا کند.

وی ادامه داد: هر چقدر سهم درآمدهای مالیاتی از منابع عمومی دولت بیشتر شود، اقتصاد کلان از خطراتی چون افزایش نقدینگی، تورم و کسری بودجه مصون تر خواهد بود. سهم درآمدهای مالیاتی از کل منابع درآمدی دولت در سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ در حدود ۳۶ درصد بوده است و عدم افزایش سهم آن نشانه بی‌برنامگی دولت در این زمینه است.

وی افزود: این شاخص در کشور طی سال های اخیر پیشرفت قابل توجهی نداشته و حتی روند کاهشی سرعت رشد سهم درآمدهای مالیاتی نیز اتفاق افتاده است. حال آنکه در کشورهای پیشرفته، این شاخص عموما بیش از ۷۰ درصد است.

کاهش معافیت‌های مالیاتی راهکار اصلی نجات بودجه ۹۹

سعیدی با اشاره به بودجه سال ۹۹ اظهار داشت: اکنون با توجه به کاهش حجم صادرات و فروش نفت خام در اثر تحریم های اقتصادی و نيز کاهش شدید قيمت‌های جهانی نفت، راه گریزی جز توجه بيشتر به افزایش درآمدهای مالياتی و اصلاح ساختار مالياتی، برای دولت باقی نمانده است.

وی ادامه داد: از میان راهکارهای مطرح شده برای بهبود درآمدهای دولت درسال ۹۹، کاهش معافیت های مالیاتی بهترین و کم‌هزینه ترین کار است. در واقع راهکار اصلی نجات بودجه ۹۹ کشور، کاهش معافیت‌های غیرضرور مالیاتی است.

وی افزود: شرایط به وجود آمده یک تهدید برای اقتصاد ایران است که اگر به درستی برای آن چاره‌اندیشی شود، می‌تواند فرصتی طلایی تلقی شده تا نظام مالیاتی را به سمت مسیر صحیح هدایت کرد.

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.