۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۵۰۲۰ ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰ دسته: مسکن
۰

صمدی قربانی استاد اقتصاد دانشگاه با اشاره به اینکه مالیات در بازار مسکن انگیزه دلالان را از بین می‌برد، گفت: خانه‌هایی که با سرعت به فروش می‌رسند مشخص است به عنوان سرمایه در حال استفاده است و برخی در حال سفته بازی در این بخش هستند؛ بنابراین باید مشمول اخذ مالیات شوند تا انگیزه دلالی از بین برود.

به گزارش حسین حیدری خبرنگار استان قم مقاومتی نیوز این روزها مسکن یکی از مهم ترین دغدغه مردم در جامعه است. با افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت مسکن و اجاره بها در برخی شهرها، خرید مسکن برای دهک های پایین تبدیل به رویا شده است. کارشناسان معتقدند یکی از راه های کاهش قیمت مسکن، رونق ساخت و ساز و ایجاد پایه های جدید مالیاتی است؛ چراکه اعمال هوشمندانه مالیات در بازار مسکن موجب از بین رفتن انگیزه دلالی و سوداگری می‌شود.

اعمال هوشمندانه مالیات در بازار مسکن راهکار کاهش انگیزه سوداگران

ساجد صمدی قربانی کارشناس و استاد اقتصاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار مقاومتی نیوز با اشاره به مالیات بر خانه‌های خالی، اظهار کرد: وقتی برای بخش مسکن مالیات تعیین شود انگیزه های سودا گرانه برخی افراد از بین خواهد رفت. اطلاعات خرید و فروش مسکن نزد دولت و سازمان امور مالیاتی در دسترس است و به راحتی می توانند برای مسکنی که زیر ۵سال به فروش می رسد مالیات بالا تعیین کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم بیان داشت: خانه هایی که با سرعت به فروش می رسند مشخص است به عنوان سرمایه در حال استفاده است و برخی در حال سفته بازی در این بخش هستند. در این نوع موارد وقتی شوک در بازار مسکن رخ دهد ارزش مسکن چند برابر می شود و سود این افزایش قیمت به جیب دلالان می رود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه مالیات باعث کاهش سوء استفاده سوداگران و دلالان می شود، گفت: اثر دیگر مالیات این است که نقدینگی ساکن در این بخش به سمت بخش هایی مانند تولید می رود. مسکن از جمله بخش های پیشران در اقتصاد است و نباید بازار مسکن دچار رکود شود؛ دولت با تسهیلات ویژه می تواند عامل رونق ساخت و ساز در بازار مسکن شود.

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.