۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۴۹۴۹ ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰ دسته: تولید
۰

الماسی معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان، حضور گسترده کالاهای وارداتی در بازار داخلی، نرخ بهره بالای بانکی و بروکراسی اداری را از جمله مشکلات تولیدکنندگان داخلی دانست و گفت: رفع این مشکلات باهدف بازگرداندن واحدهای تولیدی به چرخه اقتصاد کشور، یکی از مهم‌ترین الزامات تحقق شعار رونق تولید است.

به گزارش رحیمی خبرنگار استان کردستان مسیر اقتصاد یکی از راهکارهای مناسب برای رونق تولید در کشور، رفع مشکلات کارخانجات و واحدهای تولیدی غیرفعال و بازگرداندن آن‌ها به چرخه تولید است. بالا بودن نرخ بهره بانکی و حضور گسترده کالاهای وارداتی در بازار، دو مورد از مهم‌ترین مشکلات واحدهای تولیدی داخلی است که رفع آن‌ها می‌تواند به بازگرداندن واحدهای تولیدی به چرخه تولید کمک نماید.

احیای واحدهای تولیدی غیرفعال راهکار تحقق رونق اقتصادی

پیمان الماسی معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به وجود ۱۳۱ واحد تولیدی غیرفعال در استان گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۳۲ واحد تولیدی مشکل دار، در استان با رفع موانع به چرخه تولید بازگشته‌اند. تلاش می‌کنیم تا پایان سال جاری تعداد واحدهای تولیدی غیرفعال بازگشته به چرخه تولید در استان را به ۵۰ مورد برسانیم و به این ترتیب به تحقق شعار رونق تولید کمک نماییم.

وی به مهمترین مشکلات تولیدی استان کردستان اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات عمده در حوزه تولید بالا بودن هزینه تمام شده کالا و کاهش توان رقابتی تولیدکنندگان داخلی است؛ درحالیکه کالای مشابه وارداتی با قیمتی بسیار پایین‌تر از قیمت تمام شده داخلی به دست مشتری می‌رسد که این تناقض قطعا برای تولیدکنندگان ما سخت می‌شود.

رفع مشکلات تولیدکنندگان داخلی راهکار بازگرداندن آن‌ها به چرخه تولید

الماسی گفت: تسهیلات بانکی با روح تولید سازگار نیست یعنی تسهیلگری که در سایر بخش‌ها وجود دارد، در بخش تولید وجود ندارد. واحدهای تولیدی کردستان تسهیلات با نرخ ۱۸ درصد دریافت می‌کنند که رقم بالایی است؛ البته امسال با یارانه‌ ۸ درصدی که به آنها پرداخت شده است، نرخ سود به ۱۰ درصد کاهش داده شده اما سال‌های گذشته این یارانه هم وجود نداشت درحالیکه بانک‌ها باید حمایت کنند و منابع خود را در حوزه تولید هزینه کنند.

وی در پاسخ به این سوال که  چرا اکثر سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان از زمان‌بر بودن بروکراسی اداری گله‌مند هستند عنوان کرد: وقتی قرار است یک واحد تولیدی ایجاد شود چندین دستگاه مختلف درگیر این کار می‌شوند و قطعا مشکلات اداری سر راه تولیدکننده ما وجود دارد و منکر آن نمی‌شویم؛ اما به سهم خودمان سعی کردیم پروسه‌ها را در کمترین زمان ممکن انجام دهیم.

الماسی گفت: برای رونق تولید، باید در بخش‌های اقتصادی تجدید نظر گردد و هزینه‌های تولید کاهش یابد تا کیفیت افزایش یابد و توان رقابت با دیگر محصولات مشابه خارجی فراهم شود. مشکلی برای تامین مواد اولیه بخش تولید نداریم؛ شاید واحدهای تولیدی استان مشکل نقدینگی داشته باشند اما هیچ واحدی معطل مواد اولیه نیست.

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.