۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۴۷۶۴ ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰ دسته: مسکن
۰

علوی نایب رئیس کمیسیون عمرانی مجلس، اخذ مالیات از خانه‌های خالی را راهکار مناسب کاهش قیمت مسکن دانست و افزود: در شرایط کنونی افزایش مبلغ تسهیلات خرید مسکن کمکی به بهبود توان خرید مردم نمی‌کند.

به گزارش رحیمی خبرنگار استان کردستان مسیر اقتصاد افزایش قابل ملاحظه قیمت مسکن در طول سال‌های اخیر موجب شده است بسیاری از مردم توان خرید آن را نداشته باشند و قیمت اجاره بهای منازل نیز به تبع آن افزایش یافت. در این میان یکی از راهکارهای جلوگیری از افزایش قیمت مسکن و کاهش اجاره بها، کنترل تعداد خانه‌های خالی از طریق اخذ مالیات است. به این ترتیب با عرضه بیشتر خانه در بازار اجاره، میزان اجاره بها کاهش می‌یابد.

توان خرید مسکن نباید با افزایش مبلغ تسهیلات ایجاد شود

سید احسن علوی رئیس مجمع نمایندگان کردستان در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به درخواست کانون انبوه سازان برای افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن به ۳۰۰ میلیون تومان، گفت: در شرایط کنونی مردم توان مالی کافی را برای خرید مسکن ندارند و دولت باید در راستای افزایش قدرت مالی خریداران حرکت کند؛ اما این مسئله به معنای افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن نیست.

وی به‌تلاش مجلس برای دریافت مالیات از منازل خالی اشاره کرد و افزود: در مجلس شورای اسلامی طرح دریافت مالیات از خانه‌های خالی چند سالی است که تصویب شده اما هنوز محقق نشده است. تعداد خانه‌های خالی در تهران ۱۱ درصد و در کل کشور ۱۰ درصد است که این میزان آمار بالایی است. در هیچ جای دنیا بیش از ۴ درصد خانه خالی وجود ندارد. با وجود خانه خالی بسیار در کشور و به ویژه پایتخت بسیاری از اقشار محروم بیش از ۵۰۰ هزار خانوار حتی توان پرداخت اولین قسط وام مسکن را نیز ندارند.

اخذ مالیات از خانه‌های خالی راهکار مناسب کاهش قیمت مسکن

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه وجود خانه های خالی بسیار در کشور هدر رفت سرمایه ملی است، افزود: خالی ماندن این خانه ها به مستهلک شدن بنا و سازه می انجامد از این رو اخذ مالیات می تواند از خواب سرمایه در این حوزه جلوگیری کند. اخذ مالیات از خانه‌های خالی راهکار مناسب کاهش قیمت مسکن است. حدود سه میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی خالی در کشور وجود دارد که در برهم زدن تعادل در بازار مسکن تاثیری مستقیم گذاشته است.

علوی با بیان اینکه اجرایی شدن طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی می تواند تا حدودی به تعدیل نرخ ها در بازار مسکن بینجامد، تصریح کرد: اجرایی شدن این طرح و عرضه مسکن در پی آن در صورتی موثر خواهد بود که خانه های خالی کوچک مقیاس باشد؛ زیرا عرضه املاک لوکس نمی تواند مشکلی از اقشار ضعیف جامعه رفع کند.

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.