۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۳۶۹۴ ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰ دسته: انرژی
۱

رهبر معظم انقلاب در دیدار با جمعی از تولیدکنندگان حضور همه‌جانبه‌ی بخش خصوصی و تعاونی را در بخش نفت و گاز ضروری دانستند و افزودند: برخی قوانین مجلس نظیر قانونی که اخیراً در زمینه‌ی صنایع پایین‌دستی نفت و گاز مصوب شد، معطل آیین‌نامه‌ها می‌ماند، درحالیکه این کارها باید سریعاً انجام شود تا فعالیت‌های تولیدی سرعت بگیرد.

به گزارش مسیر اقتصاد حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی شب گذشته در دیدار ۲۵۰۰ نفر از تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی، با اشاره به لزوم فعالیت هرچه بیشتر بخش خصوصی به مکمل بودن بخش دولتی و بخش خصوصی اشاره کردند و افزودند: سیاست‌های اصل ۴۴ مسئله‌ی جایگزینی بخش خصوصی به جای بخش دولتی نبود؛ بخش خصوصی شأنی دارد، بخش دولتی هم شأنی دارد؛ اینها باید به هم کمک کنند، مزاحم هم نباید باشند.

رهبر انقلاب افزودند: ما گفتیم «بخش دولتی مزاحم بخش خصوصی نباشد»؛ یعنی چه؟ یعنی آن کاری را که سرمایه بخش خصوصی می‌تواند انجام بدهد، بخش دولتی وارد آن نشود؛ اگر هم هست، بکشد کنار، بگذارد در اختیار بخش خصوصی؛ این‌ها بشوند مکمّل هم. امّا معنایش این نیست که بخش دولتی بکلّی از فعّالیّت‌های اقتصادی کنار میرود؛ نه، یک کارهایی هست که جز بخش دولتی یا بخشهای عمومیِ غیر دولتی، کس دیگری نمیتواند انجام بدهد؛ باید وارد بشوند آن‌ها را انجام بدهند.

قانون صنایع پایین‌دستی نفت و گاز به سرعت اجرایی شود

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه‌ی سخنانشان حضور همه‌جانبه‌ی بخش خصوصی و تعاونی را در بخش نفت و گاز ضروری دانستند و بیان کردند: بخش خصوصی و تعاونی باید حتماً توسعه پیدا کند. در بخش نفت و گاز، بخش خصوصی و تعاونی میتوانند حضور همه‌جانبه داشته باشند. یک قانونی اخیراً در این زمینه تصویب شده -در زمینه‌ی صنایع پایین‌دستی نفت و گاز- این قانون باید اجرائی بشود. بعضی از قوانین تصویب میشود در مجلس، اجرائی نمی‌شود؛ یعنی آئین‌نامه‌های لازم تهیّه نمی‌شود، همین طور میماند. باید سریعاً این کار انجام بگیرد؛ باید دنبال بکنند که این کار انجام بگیرد.

قانون توسعه ظرفیت پالایشی و پتروپالایشی کشور

طرح «حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی» در تاریخ ۲۴ تیرماه ۱۳۹۸، با هدف تقویت قدرت بازدارندگی در مقابل تحریم‌ها و استفاده حداکثری از منابع نفتی، مورد تصویب مجلس شورای اسلا‌می‌ قرار گرفت. این طرح در تاریخ ۱۹ مردادماه، مورد تائید شورای نگهبان قرار گرفت و سرانجام در روز ۲۶ مرداد، توسط رئیس محترم مجلس شورای اسلا‌می با عنوان «قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از ‌سرمایه‌گذاری مردمی» به دولت ابلاغ شد. قانون مذکور نهایتاً در روز چهارشنبه ۳۰ مردادماه، توسط رئیس محترم جمهور به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شد و وظیفه تدوین آیین‌نامه اجرایی آن نیز بر عهده وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه قرار گرفت.

پیش‌نویس آئین‌نامه اجرایی این قانون، توسط وزارت نفت تهیه شده و هم اکنون جهت بررسی و ویرایش نهایی در کمیسیون اقتصادی دولت در دست بررسی است.

در همین راستا، شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی در یک گزارش سیاستی تحت عنوان «الگوی کاهش خام‌فروشی از مسیر احداث پتروپالایشگاه‌‌ مبتنی بر قانون جدید مجلس» ۴ پیشنهاد جهت تدوین آئین‌نامه اجرایی قانون مذکور ارائه کرده است.

این گزارش سیاستی از اینجا قابل دریافت است.

انتهای پیام/ نفت و انرژی

  1. آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای گفت: برای نجات اقتصاد کشور باید وابستگی به نفت را کم کنیم.

    رهبر معظم انقلاب،
    برای نجات اقتصاد از ورشکستگی چهار عامل اصلی نیاز است:
    ۱- مواد اولیه که بسیار فراوان داریم،
    ۲- نیروی کار که خیلی زیاد داریم،
    ۳- سرمایه که نداریم،
    ۴- مدیریت که ابداً نداریم،

    سرور گرامی،
    تنها راه نجات کشور اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
    ۱- مذاکره با آقای ترامپ برای دفع تهدیدات خارجی،
    ۲- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی،
    با تشکر از توجه شما،

    ۱۲


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.