۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۲۶۰۴ ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

آنه کورین مدیر مؤسسه تحقیقات امنیت جهانی آمریکا گفته است که سوء استفاده‌های آمریکا از جایگاه دلار و استفاده سیاسی از آن برای اعمال سیاست‌های خود علیه سایر کشورها، موجب شکل‌گیری یک مسیر جهانی برای حذف دلار شده است. به گفته وی اعمال فرامرزی قوانین قضایی آمریکا از طریق دلار موجب شده است سهم ارزهای ملی در تجارت بین‌المللی کشورها هر ساله افزایش یابد.

به گزارش مسیر اقتصاد آنه کورین مدیر مؤسسه تحقیقات امنیت جهانی آمریکا گفته است که باشگاهی از کشورهای بسیار قدرتمند جهان برای کنار گذاشتن دلار از مبادلات تجاری جایگزین نمودن آن با ارزهای ملی شکل گرفته است که روز به روز بر تعداد آن‌ها افزوده می شود و این کشورها در این مسیر با قدرت و انگیزه بسیار قوی قدم برمی‌دارند.

اعمال فرامرزی قوانین قضایی آمریکا با استفاده از جایگاه دلار

به گفته کورین طی دو سال گذشته چندین کشور در سراسر جهان به کاهش استفاده یا کنار گذاشتن کامل دلار آمریکا از مبادلات تجاری خود تمایل پیدا کرده اند که در عوض این ارز، از ارزهای ملی خود در تجارت بین المللی استفاده کنند.

کورین با بیان اینکه یکی از دلایل این رویکرد کشورها، توسعه سیاست تحریم اقتصادی توسط آمریکا است، گفته است: از جمله کشورهای حاضر در این باشگاه می توان به چین، روسیه و کشورهای اروپایی اشاره کرد که نقش بسیار مهمی در اقتصاد جهانی ایفا می کنند.

وی افزوده است: ریشه تلاش کشورها برای حذف دلار، به اجرای سیاست های مختلف توسط دولت آمریکا برمی گردد که اصلی ترین آن رویکرد این کشور برای اعمال فرامرزی قوانین قضایی خود است که در این راستا حتی شرکت ها و کشورهای غیرمرتبط با آمریکا نیز تحت تحریم و تعقیب قضایی قرار می گیرند.

شکل گیری پترویوآن آغاز مسیر مبادلات غیردلاری نفت

رئیس این اندیشکده آمریکایی با بیان اینکه آمریکا در قالب این رویکرد، قوانین خود را به شرکت ها و مؤسساتی که از دلار یا بانک های آمریکایی استفاده می کنند، گسترش داده است، گفته است: هیچ کسی دوست ندارد به دلیل مبادله تجاری با کشورهایی که آمریکا تعامل با آن ها را دوست ندارد، در فرودگاه دستگیر شود.

رئیس مؤسسه تحقیقات امنیت جهان ادامه داده است: پدید آمدن ارزهایی نظیر پترویوآن توسط کشورها از جمله چین نشان دهنده شکل گیری انگیزه برای کنار گذاشتن دلار در جهان است. ۹۰ درصد مبادلات نفتی در جهان به دلار انجام می شود و پترویوآن چین آغازی برای مسیر حذف دلار در این ساختار معاملاتی است.

افزایش هرساله سهم ارزهای ملی از تجارت بین المللی کشورها

طی دو سال گذشته کشورهای مختلف جهان از برنامه خود برای کنار گذاشتن یا به حداقل رساندن استفاده از دلار در مبادلات تجاری خود خبر داده اند که از جمله آن ها می توان به روسیه، چین، ایران و ترکیه اشاره کرد که یکی از دلایل آن تهدید آمریکا به تحریم کشورهایی است که با ایران و ونزوئلا مبادله تجاری دارند.

کورین بیان کرده است: کشورهای عضو گروه بریکس از جمله کشورهای در حال حرکت به سمت استفاده از ارزهای ملی در مبادلات تجاری هستند و اخیراً نیز ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، در اجلاس اقتصادی سن پترزبورگ گفته است که دوران سلطه دلار بر اقتصاد جهانی ممکن است خیلی زود به پایان برسد.

وی ادامه داده است: این مسئله به دلیل سوء استفاده آمریکا از جایگاه دلار به عنوان ارز قالب جهانی علیه کشورهایی که با آن ها روابط خوبی ندارد، در حال رخ دادن است.

کورین تأکید کرده است که بسیاری از این کشورها توافق کرده اند تجارت دوجانبه خود را با ارزهای ملی انجام دهند، در نتیجه شاهد آن هستیم که هر ساله سهم ارزهای ملی این کشورها از مبادلات تجاری افزایش یافته و استفاده از دلار نیز در حال کاهش است.

منبع: اسپوتنیک ytre.ir/ulm

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.