۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۲۲۹۴ ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۵ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت
۰

چین، روسیه و هند به عنوان سه عضو اصلی گروه بریکس که تجارت عمده‌ای با یکدیگر دارند، قصد دارند در راستای کنار گذاشتن سوئیفت از معاملات میان خود، سیستم‌های پیام‌رسان مالی بومی خود را به یکدیگر متصل کنند. هدف این ۳ کشور آن است که با اتصال پیام‌رسان‌های مالی بومی به یکدیگر، شبکه‌ای یکپارچه برای تبادل پیام‌های مالی ایجاد شود. تهدیدات تحریمی آمریکا و استفاده ابزاری این کشور از سوئیفت، یکی از دلایل اصلی حرکت این کشورها به سمت ایجاد سیستم مشترک است.

به گزارش مسیر اقتصاد چین، روسیه و هند به عنوان سه عضو گروه بریکس که طرف تجاری عمده یکدیگر هستند، قصد دارند سیستم های پیام‌رسان مالی خود را به یکدیگر متصل کنند. هدف این کشورها از این اقدام، کنار گذاشتن شبکه پرداخت سوئیفت در معاملات میان خود است.

کنار گذاشتن سوئیفت از معاملات سه عضو اصلی گروه بریکس

سیستم پیام رسان مالی روسیه که SPFS نام دارد با سیستم پرداخت بین بانکی فرامرزی چین که CIPS نام دارد ارتباط برقرار خواهد کرد. درحالی که کشور هند تاکنون سیستم پیام رسانی مالی داخلی ایجاد نکرده است، قصد دارد بستر پیام رسانی ایجاد شده توسط بانک مرکزی روسیه را با یک سرویس داخلی که در حال توسعه است، ترکیب کند.

انتظار می رود هنگامی که پیام های پرداختی، مطابق با سیستم مالی ویژه کدگذاری می شوند، سیستم جدید ایجاد شده به عنوان یک درگاه پرداخت عمل نماید. در این سیستم مشترک، طرفین درگیر در تراکنش ها بدون هیچ گونه مشکلی در معاملات خود، بر روی یک بستر واحد فعالیت خواهند کرد.

تحریم های آمریکا عامل اصلی دوری کشورها از سیستم سوئیفت

روسیه در سال ۲۰۱۴ پیرو تهدیدات آمریکا مبنی بر قطع دسترسی این کشور به سیستم سوئیفت، توسعه سیستم بومی خود، یعنی SPFS را آغاز کرده است. اولین معامله در شبکه SPFS توسط یک شرکت غیربانکی در دسامبر ۲۰۱۷ انجام شد. سیستم SPFS پیام‌های مالی را بدون نیاز به سوئیفت، منتقل می کند و قابلیت انتقال ۵۰ نوع پیام مالی را دارد.

سازمان راه اندازی کننده این سیستم پرداخت روسی، شرکت CyberFT است که دلایل راه اندازی سیستم پرداخت شبه سوئیفت را مقابله با انحصار موجود پیام رسانی مالی در عرصه بین المللی می داند که به لحاظ سیاسی به دستورات کشورهای خاصی وابسته است. این شرکت همچنین متمرکز بودن ساختار سیستم پرداخت سوئیفت را یک مشکل اساسی می داند.

رشد استفاده کشورها از سیستم پیام رسان مالی روسیه

در رابطه با سیستم مذکور، آلا باکینا مدیر سیستم پرداخت ملی بانک مرکزی روسیه گفته است: ما فرصتی داریم که هم بانک های خارجی و هم اشخاص حقوقی خارجی را به SPFS متصل کنیم. در حال حاضر بیش از ۴۰۰ کاربر در این سیستم حضور دارند و پیش از این توافقنامه هایی با ۸ بانک خارجی و ۳۴ شخص حقوقی منعقد شده است.

به گفته وی ترافیک استفاده از سیستم SPFS روبه رشد است و در حال حاضر حدود ۱۵ درصد کل ترافیک داخلی را تشکیل می دهد؛ درحالیکه در سال گذشته ۱۰ الی ۱۱ درصد بوده است.

همکاری کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای کنار گذاشتن سوئیفت

کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در حال حاضر با بانک مرکزی روسیه در زمینه گزینه های فنی برای اتصال به SPFS همکاری می کنند. ایران نیز در ماه جاری رسماً به اتحادیه اقتصادی اوراسیا پیوسته است و همچنین درصدد توسعه جایگزین مشترک برای سیستم سوئیفت است.

سال گذشته، سوئیفت دسترسی بانک های ایرانی به خدمات پیام رسانی مالی خود را قطع کرد. سیستم سوئیفت در بلژیک مستقر است، اما هیئت مدیره آن شامل مدیران بانک های آمریکایی با قانون فدرال رزرو آمریکا است که به دولت این کشور اجازه می دهد علیه بانک ها و بانک های مرکزی سراسر جهان اقداماتی انجام دهد.

روسیه و ایران در عوض سوئیفت که پرداخت های فرامرزی ۱۱ هزار مؤسسه مالی از بیش از ۲۰۰ کشور جهان را انجام می دهد، از سیستم های پیام رسانی مالی داخلی خود برای انجام تجارت استفاده می کنند.

منبع: راشاتودی ytre.ir/tzB

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.