۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۱۶۶۹ ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

سازمان تجارت جهانی با صدور حکمی در زمینه شکایت آمریکا از حمایت‌های دولتی اتحادیه اروپا از شرکت مسافربری ایرباس، به مقامات آمریکایی اجازه داده است از طریق افزایش تعرفه واردات، به اقدام متقابل بپردازند. مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند اقدام متقابل آن‌ها اعمال تعرفه واردات ۱۰ درصدی بر هواپیماهای مسافربری شرکت ایرباس و تعرفه ۲۵ درصدی بر لیستی از کالاهای اتحادیه اروپا به ارزش مجموعا ۲۱ میلیارد دلار خواهد بود. مقامات اروپایی نیز به آمریکا هشدار داده‌اند در صورت وضع تعرفه واردات بر لیست اعلام شده، اروپا نیز در آینده نزدیک تعرفه واردات ۲۰ میلیارد دلار از محصولات آمریکایی را افزایش خواهد داد.

به گزارش مسیر اقتصاد ۱۵ سال قبل آمریکا ضمن متهم کردن اتحادیه اروپا به تدارک حمایت‌های دولتی گسترده از شرکت ایرباس در بخش تولید و فروش هواپیمای مسافری، شکایتی را در این زمینه علیه اتحادیه اروپا در سازمان تجارت جهانی مطرح کرده بود.

در ابتدای ماه جاری میلادی سازمان تجارت جهانی پس از ۱۵ سال، حکم نهایی در این زمینه را صادر کرد و به آمریکا اجازه داد به دلیل متضرر شدن شرکت هواپیمایی بوئینگ در این مدت، اقدامات متقابلی را در تجارت دوجانبه با اروپا در دستور کار قرار دهد.

حمایت گسترده اروپا از شرکت ایرباس با تسهیلات کلان ارزان قیمت

بر اساس حکم سازمان تجارت جهانی در طول سال‌های اخیر اتحادیه اروپا به طور گسترده و برخلاف قواعد تجاری WTO از شرکت ایرباس حمایت کرده است.

این حمایت‌ها که عمدتا در قالب فراهم کردن تسهیلات ارزان قیمت از سوی اتحادیه اروپا برای شرکت ایرباس تدارک دیده شده، موجب ضرر سالانه ۷.۵ میلیارد دلاری رقیب این شرکت، یعنی بوئینگ آمریکا در بازار جهانی هواپیماهای مسافربری شده است.

بر این اساس سازمان تجارت جهانی به آمریکا اجازه داده است تعرفه واردات محصولات اتحادیه اروپا را افزایش دهد؛ اما این کشور اجازه ندارد بخش خدمات مالی اروپا را نیز در اقدامات متقابل خود لحاظ نماید.

جنگ بزرگ تجاری آمریکا و اروپا با افزایش متقابل تعرفه ۲۰ میلیارد دلار کالا

مقامات آمریکایی نیز ضمن ابراز رضایت از صدور این حکم از سوی سازمان تجارت جهانی، به سرعت اعلام کردند اقدام متقابل آن‌ها اعمال تعرفه واردات ۱۰ درصدی برای هواپیماهای مسافربری شرکت ایرباس و تعرفه ۲۵ درصدی برای لیستی از کالاهای اتحادیه اروپا به ارزش مجموعا ۲۱ میلیارد دلار خواهد بود.

محصولاتی همچون انواع نوشیدنی‌ها، پنیر، گوشت، میوه و آب میوه، لباس، قهوه، بیسکویت، کتاب، زیتون، ابزارآلات صنعتی و بسیاری از موارد مشابه دیگر از جمله کالاهای مدنظر آمریکا برای اعمال تعرفه ۲۵ درصدی است.

بر اساس اعلام مقامات آمریکایی، این کشور قادر خواهد بود در هر زمانی لیست کالاهای مشمول تعرفه و همچنین درصد تعرفه اعمالی بر آن‌ها را تغییر دهد و این مسئله به بی ثباتی در تجارت دوجانبه آمریکا و اروپا دامن زده است.

تهدید اتحادیه اروپا به اقدام متقابل

رأی سازمان تجارت جهانی و ارائه لیست افزایش تعرفه واردات از سوی آمریکا، به شدت مورد انتقاد مقامات اروپایی قرار گرفته است.

این درحالیست که مقامات اروپایی نیز سال‌های قبل و همزمان با شکایت آمریکا علیه ایرباس، در سازمان تجارت جهانی شکایتی را علیه شرکت بوئینگ آمریکا تنظیم کرده بودند که انتظار می‌رود در آینده نزدیک نتیجه این شکایت نیز به سود اروپا صادر شود.

از این رو مقامات اروپایی به آمریکا هشدار داده‌اند در صورت وضع تعرفه واردات بر لیست اعلام شده، اروپا نیز در آینده نزدیک تعرفه واردات ۲۰ میلیارد دلار از محصولات آمریکایی را افزایش خواهد داد. مقامات اروپایی همچنین لیستی از کالاهای آمریکایی شامل انواع میوه، قهوه، نوشیدنی، ماهی، تنباکو، تراکتور، کیف، هلیکوپتر و کنسول‌های بازی منتشر کرده‌اند که در آینده نزدیک هدف افزایش تعرفه واردات قرار خواهد گرفت.

تشدید شرایط جنگ تجاری جهان با شروع یک تقابل بزرگ جدید

پیش از این و در طول سال‌های اخیر عرصه تجارت بین‌الملل صحنه جنگ تجاری بزرگ آمریکا و چین بوده است. در این شرایط شروع یک تقابل تجاری و تعرفه‌ای دیگر بین آمریکا و اتحادیه اروپا، به وخامت بیشتر شرایط منجر خواهد شد.

جنگ بزرگ تجاری آمریکا و اروپا در دوسوی اقیانوس اطلس درحالی درحال شدت گرفتن است که جنگ تجاری دو سوی اقیانوس آرام بین آمریکا و چین در طول هفته‌های اخیر درحال افول است و به نظر می‌رسد دو طرف درحال دستیابی به یک توافق دوجانبه در این زمینه هستند.

منبع: رویترز

لینک یک؛ plink.ir/bZHW2

لینک دو؛ plink.ir/wpZyz

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.