۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۱۲۸۵ ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲ دسته: کشاورزی
۰

عباس پورمیدانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به اینکه باید قیمت خرید تضمینی گندم دست کم ۱۰ درصد افزایش پیدا کند، تصریح کرد: فروش گندم به دامداران و دلالان، به دلیل پایین بودن قیمت خرید تضمینی، از عوامل کاهش میزان خرید تضمینی گندم از سوی دولت بوده‌است.

به گزارش حسین حیدری خبرنگار استان قم مسیر اقتصاد گندم یکی از محصولات اساسی کشاورزی است که به دلیل افزایش بارندگی‌ها، انتظار می‌رود میزان برداشت آن در سال زراعی جاری در مقایسه با سال گذشته افزایش داشته باشد. اما در این بین پایین بودن قیمت مصوب تعیین شده برای خرید تضمینی گندم می تواند در خرید این محصول خلل و مشکلاتی را پیش بیاورد.

خرید تضمینی گندم در استان قم نسبت به سال گذشته نصف شده است

دکتر عباس پورمیدانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به وضعیت استان در خرید تضمینی گندم، اظهار داشت: ۶هزار و ۲۰۰هکتار کل وسعت اراضی کشت گندم استان است که نسبت به کل کشور وسعت این اراضی بسیارکم است.

وی ادامه داد: خرید تضمینی گندم استان نسبت به سال گذشته نصف بوده است که این مسئله در کل کشور به این صورت است. قوانین خرید تضمینی گندم مربوط به سازمان برنامه و بودجه است و بعید است منحصر به یک وزارتخانه شود. جهاد کشاورزی قیمت تضمینی خرید گندم را پیشنهاد می دهد و قاعدتاً قیمت پیشنهادی هم بیشتر بوده است.

فروش گندم به دامداران و دلالان از عوامل کاهش خرید تضمینی است

پور میدانی با اشاره به اینکه هزینه های تولید بیشتر شده است، گفت: قیمت تضمینی خرید گندم به واقعیت نزدیک‌تر شده است اما این قیمت همچنان باید ۱۰ درصد بیشتر از میزان کنونی باشد. تولید و کشت گندم در بعضی از استان ها در سال جاری کاهش داشت است البته این کاهش چشمگیر نیست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به اینکه در زمین های کشت گندم کمتر می توان چیز دیگری کشت کرد، افزود: فروش گندم به دامداران و دلالان از عوامل کاهش میزان خرید تضمینی آن از سوی دولت است. برای خرید گندم باید مراکز با حجم بالا در استان ایجاد شود.

پورمیدانی با اشاره به اینکه مطالبات کشاورزان امسال متوسط حدود یک ماه بعد پرداخت شد، گفت: اگر مطالبات نقدی پرداخت شود بسیار موثر است.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.