۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۹۲۷۲ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

سفیر جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان به منظور گسترش روابط تجاری ایران با این کشور، ضمن دیدار با وزیر کشاورزی قزاقستان خواستار گسترش روابط تجاری دو کشور در بخش کشاورزی شده است. قزاقستان یکی از تولید و صادرکنندگان بزرگ محصولات غذایی در جهان است که به دلیل نزدیکی جغرافیایی به ایران، می‌تواند تامین کننده بخش قابل توجهی از نیاز ایران به محصولاتی همچون دانه‌های روغنی باشد.

به گزارش مسیر اقتصاد قزاقستان یکی از کشورهای بزرگ تولید و صادرکننده محصولات کشاورزی در جهان است که به دلیل شرایط جغرافیایی مناسب می تواند بسیاری از محصولات غذایی را تولید و صادر کند.

در گذشته بسیاری از زمین های زراعی در این کشور به دلیل عدم حمایت های دولت تبدیل به مراتع سرسبز برای دام شده بود اما طی سال های اخیر با مدیریت هوشمندانه دولت قزاقستان وسعت زمین های زراعی در حال افزایش است.

بیش از ۷۰ درصد مساحت کشور قزاقستان مستعد فعالیت های کشاورزی است و به غیر از گندم، محصولات دیگری نظیر دانه های روغنی، چغندرقند، پنبه، برنج و گوشت قرمز نیز در این کشور تولید و صادر می شود.

واردات ارزان غذا با سرمایه گذاری در قزاقستان

بسیاری از کشورهای واردکننده محصولات کشاورزی در جهان نظیر چین و کشورهای حاشیه خلیج فارس به دلیل وضعیت مناسب تولید محصولات کشاورزی در قزاقستان، مشتاق به سرمایه گذاری در بخش کشاورزی این کشور هستند. به عنوان مثال طی سال های اخیر دو کشور چین و قطر میلیون ها دلار برای کشت محصولات کشاورزی در قزاقستان سرمایه گذاری کرده اند.

اوایل آبان ماه سال گذشته پس از تحریم کشورهای عربی علیه قطر، مقامات این کشور با اعزام هیات تجاری به قزاقستان ضمن تاکید بر نیاز قطری ها به تامین مواد غذایی و دارویی، راه های سرمایه گذاری در بخش کشاورزی قزاقستان را ارزیابی کردند.

از سویی دیگر دولت چین در سال ۲۰۱۶ سرمایه گذاری ۱.۲ میلیارد دلاری در جهت فرآوری دانه های روغنی، ۲۰۰ میلیون دلار در تولید گوشت گاو، گوسفند، بز و ۸۰ میلیون دلار دیگر نیز در صنعت تولید محصول و رب گوجه فرنگی در قزاقستان داشته است. اخیرا نیز این کشور ۳۰۰ میلیون دلار در جهت فرآوری غلات و دانه های روغنی سرمایه گذاری کرده است.

لزوم سرمایه گذاری ایران در بخش کشاورزی قزاقستان

دولت ایران نیز طی سال های گذشته همکاری های متعددی را در بخش کشاورزی با دولت قزاقستان آغاز کرده است. به عنوان مثال در اواخر سال ۹۶ با سفر هیات تجاری از ایران به قزاقستان زمینه همکاری دو کشور در خصوص فعالیت های کشاورزی فراهم شد.

از آنجایی که بیش از ۸۰ درصد دانه های روغنی مورد نیاز ایران از طریق واردات و اغلب از کشورهای آمریکای جنوبی و جنوب شرقی آسیا تامین می شود، قزاقستان می تواند جایگزین مناسب تری برای بخش قابل توجهی از نیاز ایران به این محصولات باشد.

قزاقستان در سال گذشته بیش از ۳۳۵ میلیون دلار از دانه های روغنی تولید شده خود را به کشورهای ازبکستان، بلژیک، چین، مغولستان، لهستان و ایران صادر کرد. این در حالی است که قزاقستان می تواند به دلیل شرایط جغرافیایی مشابه با کانادا بیش از ۷ میلیارد دلار از صادرات این محصولات درآمد داشته باشد.

لزوم گسترش روابط تجاری ایران و قزاقستان در تامین محصولات غذایی

اخیرا سفیر جمهوری اسلامی ایران و وزیر کشاورزی قزاقستان در جلسه مشترکی در این کشور زمینه همکاری های دوجانبه در بخش کشاورزی را بررسی کرده و بر لزوم گسترش همکاری های تجاری در بخش کشاورزی تا مرز ۲.۵ میلیارد دلار تاکید کردند. سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش کشاورزی قزاقستان برای واردات محصولاتی که قابلیت کشت آن ها در ایران فراهم نیست از دلایل مهم تشکیل این جلسه عنوان شده است.

بررسی آمارهای تجاری میان دو کشور نشان دهنده رشد ۱.۸ برابری میزان صادرات محصولات کشاورزی از قزاقستان به ایران در سال ۲۰۱۸ است. ارزش صادرات محصولات کشاورزی قزاقستان به ایران در سال گذشته حدود ۳۶۴ میلیون دلار تخمین زده می شود.

تنوع در مبادی واردات محصولات اساسی یکی از بندهای مهم در اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است که دولت برای پیاده سازی آن باید برنامه ریزی دقیقی داشته باشد. همکاری با کشورهای همسایه و مستعد در بخش کشاورزی نظیر قزاقستان، ترکمنستان و دیگر کشورهای آسیای میانه می تواند به این موضوع کمک شایانی کند.

منابع:

ای پی کا اینفرم yon.ir/GGISl

پایگاه اطلاع رسانی قزاقستان yon.ir/GaDiZ

کابار yon.ir/Jmw4B

بلک سا گرین yon.ir/kH0M2

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.