۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۴۰۴۷ ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵ دسته: انرژی، تغییرات اقلیمی کارشناس: مسعود صباغی
۰

پس از خروج ترامپ از توافقنامه پاریس به دلیل نتایج مخرب اجرای آن بر اقتصاد و اشتغال آمریکا، کشورهای دیگر از جمله روسیه، عربستان سعودی و ترکیه نیز نسبت به اجرای این موافقتنامه دچار تردید و ابهام شده اند. خروج آمریکا از توافق پاریس فرصتی برای سایر کشورها ایجاد کرده است تا بدون واهمه از عواقب ناشی از خروج از این توافقنامه، به صورت علمی و کارشناسی به بررسی ابعاد اجرای توافقنامه پاریس بپردازند و بدون فشار بین المللی، سازگاری آن با منافع ملی خود را ارزیابی نمایند.

به گزارش مسیر اقتصاد ترکیه، عربستان سعودی و روسیه از جمله چندین کشوری هستند که پس از خروج ترامپ از موافقتنامه پاریس در سال ۲۰۱۷، به طور جدی در حال بررسی خروج از این توافقنامه هستند.

بررسی گزینه خروج از توافقنامه پاریس توسط ترکیه، روسیه و عربستان

یک مقام ارشد دولت آمریکا، در نشست هفته گذشته G-20 در آرژانتین، گفت: پس از بیانیه گروه G-20 مبنی بر اینکه ایالات متحده در حال خروج از توافقنامه پاریس است، مقامات ترکیه، عربستان سعودی و روسیه، شک و تردید خود را در مورد ماندن در موافقتنامه آب و هوایی پاریس ابراز داشته اند.

وی ادامه می دهد: آنچه که شما در حال حاضر در مورد خروج آمریکا می بینید تنها گوشه ای از اصطکاک موجود در این ائتلاف است. کشورهایی مانند ترکیه، عربستان سعودی و روسیه، ممکن است دومین حدس برای خروج از توافقنامه پاریس باشند.

آمریکا، دومینوی خروج کشور ها از توافقنامه پاریس را کلید زده است

۱۹۵ کشور امضا کننده توافقنامه پاریس، هدف مشترکی را برای جلوگیری از افزایش درجه حرارت جهان به مراتب کمتر از ۲ درجه سانتی گراد نسبت به سطح پیش از صنعتی شدن اعلام کرده اند.

اما در ماه ژوئن ۲۰۱۷ (خرداد ۱۳۹۶)، ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که از توافقنامه پاریس و اهداف بلندپروازانه ی آن در خصوص کاهش انتشار کربن که توسط باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین مورد پذیرش قرار گرفته بود، خارج می شود.

با اینحال ایالات متحده نمی تواند به طور رسمی تا ۲۰۲۰ از این توافقنامه خارج گردد، هرچند کارشناسان معتقدند که خروج ترامپ و عهدشکنی وی، صدمات جدی را به این موافقتنامه وارد کرده است.

ترکیه بدون تضمین برای دریافت کمک های مالی، موافقتنامه را تصویب نخواهد کرد

ترکیه به عنوان یک کشور عضو ناتو و عضو سازمان سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) از اوایل دهه ۱۹۹۰ به عنوان یک کشور توسعه یافته محسوب می شود، اما از آن زمان به دنبال کاهش موقعیت خود از توسعه یافته به درحال توسعه بوده است؛ چراکه کشورهای توسعه یافته در صورت اجرای توافق پاریس کمک مالی دریافت نمی کنند و حتی در بعضی موارد باید به کشور های در حال توسعه نیز کمک مالی کنند.

ترکیه به دلیل اختلاف نظر در مورد اینکه آیا کمک های مالی برای کشورهای در حال توسعه شامل این کشور نیز می شود یا خیر، هنوز این موافقتنامه را تصویب نکرده است.

ابهام روسیه در خصوص پایه های علمی تاثیر انسان بر گرمایش زمین

همچنین ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در مصاحبه با شبکه CNBC آمریکا مدعی شد پایه‌های علمی گرمایش زمین که به دی‌اکسید کربن نسبت داده می‌شود، به اندازه کافی محکم نیست و این موضوع نیازمند بررسی‌های بیشتری است. از طرفی وی معتقد بود که موافقتنامه پاریس در بلند مدت برای اقتصاد روسیه که بر اساس نفت و گاز و زغال‌سنگ شکل گرفته خطرناک خواهد بود.

بر اساس خبرهای منتشر شده بررسی توافق پاریس در مجلس دومای روسیه قرار است تا سال ۲۰۱۹، جهت بررسی‌های کارشناسی مورد نیاز بر روی ابعاد آن به تعویق بیفتد.

عربستان سعودی از مزیت اقتصادی خود در انرژی فسیلی نمی گذرد

مقامات عربستان سعودی نیز معتقدند هرچند (IPCC) به دنبال کاهش اثرات گازهای گلخانه‌ای و کاهش گرمایش کره زمین است اما کاهش استفاده از نفت و منابع فسیلی تا دو دهه آینده به ضرر کشورهای تولید کننده نفت تمام خواهد شد.

در همین زمینه در چهل و هشتمین نشست هیات بین‌الدولی تغییر اقلیم موسوم به SPM که در کره جنوبی برگزار شد، نمایندگان عربستانی حاضر در این جلسه اعتراضات شدیدی نسبت به نادیده گرفته شدن حق کشورهای دارای منابع و ذخایر فسیلی داشتند که موجب ایجاد اختلال در روند نشست نیز گردید.

خروج آمریکا از توافق پاریس، به عنوان یکی از مهمترین کشور های منتشر کننده گازهای گلخانه ای، فرصتی برای سایر کشور ها ایجاد کرده است تا بدون واهمه از عواقب ناشی از خروج از این توافقنامه، به صورت علمی و کارشناسی به بررسی ابعاد اجرای توافقنامه پاریس بپردازند و بدون فشار بین المللی، سازگاری آن با منافع ملی خود را ارزیابی نمایند.

منبع: احوال نیوز yon.ir/xj2pZ

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.