به گزارش مسیر اقتصاد کاهش بیسابقه بارندگیهای سال آبی ۹۶-۹۷ و استمرار خشکسالی در کشور موجب شد تا با پایین آمدن ارتفاع آب در مخازن سدهای دارای نیروگاه برقآبی، بخش اعظمی از توان تولید برق این واحدها برای پیک تابستان سال ۹۷ از دست برود.
این اتفاق، یکی از دلایل اصلی عدم توانایی صنعت برق برای پاسخ به تقاضای مصرف برق در روزهای گرم تابستان امسال و بروز خاموشی های گسترده بود.
سهم قابل توجه نیروگاه های برق آبی در تامین برق کشور
بر اساس گزارشات وزارت نیرو، قریب به ۱۲۰۰۰ مگاوات از ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور مربوط به نیروگاه های برق آبی است.
پیش بینی ها نشان می دهد کشور در سال آینده نیز با کاهش بارش ها و افت ورودی به سدها و کاهش حجم مخازن مواجه است؛ در این شرایط باید منتظر روند نزولی تولید انرژی توسط نیروگاههای برق آبی در سال آینده نیز باشیم.[۱]
در همین راستا وزارت نیرو با این فرض که میزان بارش ها در سال آبی جدید به اندازه سال گذشته است، برنامه ۰،۹۸ را تدوین و ارائه نمود تا بتواند عرضه و تقاضای برق را مدیریت کند.
برنامه ریزی وزارت نیرو بر اساس تداوم خشکسالی تدوین شده است
این برنامه با فرض ۶۱۰۰۰ مگاوات نیاز مصرف برق در اوج بار تابستان ۹۸ و ۵۳۰۰۰ مگاوات ظرفیت عملیاتی فعلی نیروگاه های کشور برای عبور بدون خاموشی از اوج بار تابستان ۹۸ تدوین شده است.
بر اساس برنامه ۰،۹۸ جبران اختلاف ۸۰۰۰ مگاواتی تولید و مصرف برق در سال آینده، بایستی با به مدارآوردن ۵۰۰۰ مگاوات واحد نیروگاهی جدید و ۳۰۰۰ مگاوات صرفه جویی در مصرف برق تامین شود که نیمی از این سه هزار مگاوات (۱۵۰۰ مگاوات) صرفه جویی، بایستی از طریق اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف برق عملیاتی شود.[۲]
در بخش افزایش تولید برق مجوزهای لازم برای تکمیل و احداث نیروگاه های جدید از سوی شورای اقتصادی دولت اخذ شده، اما در خصوص اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف علی رغم ارائه این طرح در هیات دولت، تاکنون دولت تصمیمی در این زمینه نگرفته است.[۳]
اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف مورد توافق وزارت نیرو و مجلس
از ابتدای بحران خاموشی های برق در تابستان امسال، اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف به عنوان یکی از راهکارهای اساسی برای مدیریت بحران برق از سوی مراجع کارشناسی صنعت برق مطرح شد.
تیر ماه امسال، مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی به بررسی ابعاد بحران برق و راهکارهای مقابله با آن پرداخت و ضمن تشریح نقش مشترکین پرمصرف خانگی در ایجاد بحران برق، مدل های مختلفی را برای کنترل مشترکین پرمصرف برق ارائه کرد.[۴]
همچنین در جلسه کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس که ابتدای مرداد ماه سال جاری با عنوان «اصلاح نظام قیمت گذاری برق با تاکید بر مشترکین پرمصرف» برگزار گردید، بر اصلاح تعرفه برق مشترکین پرمصرف تاکید شد و چندی بعد این کمیته با انتشار گزارش سیاستی با عنوان «بررسی ابعاد و آثار حل بحران خاموشی برق از طریق اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف خانگی» به طور رسمی خواستار اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف شد.[۵]
جانبداری از مشترکین پرمصرف برق یا حمایت از عموم مردم؟
با این همه و با وجود ارائه طرح به هیات دولت، مسئولین اقتصادی دولت از در تصویب این طرح تاکنون تعلل کرده اند. شاید احتمال بروز نارضایتی و تبعات اجتماعی ناشی از افزایش تعرفه برق مشترکین پرمصرف، عامل اصلی این تعلل باشد.
البته مسئولین اقتصادی دولت باید توجه کنند که تنها ۲۰ درصد از مشترکین در زمره مشترکین پرمصرف قرار دارند که غالبا نیز از طبقات مرفه و برخوردار جامعه هستند. بنابراین اصلاح تعرفه این مشترکین تبعات اجتماعی و نارضایتی عمومی به همراه نخواهد داشت.
هرچند ممکن است این مشترکین به دلیل بهرمندی بیشتر از امکانات و نفوذ بیشتر در رسانه ها و دستگاه های اجرایی، صدایشان از بقیه مردم بلندتر باشد![۶] اما دولت بایستی از منافع اکثریت مردم دفاع کند.
به هر حال دولت در آزمونی سخت باید میان جانبداری از این اقلیت پرمصرف و رعایت حق عموم مردم (عدم خاموشی در تابستان ۹۸) یکی را انتخاب کند.
پینوشت:
[۱] خبرگزاری ایسنا، کد خبر: ۹۷۰۷۰۳۰۱۵۸۲
[۲] مسیر اقتصاد، کد خبر: ۶۴۹۹۶
[۳] پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، کد خبر: ۶۶۳۵۳
[۴] گزارش شماره ۱۵۹۲۳ مرکز پژوهش های مرکز پژوهش های مجلس
[۵] مسیر اقتصاد، کد خبر: ۶۰۸۳۱
[۶] مسیر اقتصاد، کد خبر: ۶۱۳۴۰
انتهای پیام/ تعرفه گذاری انرژی