۰۲ آذر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۰۳۸۳ ۲۷ تیر ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۱ دسته: حمل و نقل
۰

نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به ظرفیت بنادر کشور برای مقابله با تحریم، بر ضرورت اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی کشور تاکید کرد. این در حالی است که عملیات اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی کشور از سال ۸۹ آغاز شده و پس از گذشت ۸ سال به علت محدودیت بودجه دولت کمتر از ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

به گزارش مسیر اقتصاد محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه روز دوشنبه در حاشیه جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گفت: یکی از مباحث تحریم، مبادی ورودی و خروجی کشور است. واردات و صادرات ما از بنادر به ویژه بنادر جنوب انجام می شود.

وی افزود: کشور ما ظرفیت بزرگی در حوزه بنادر دارد و می توانیم بگوییم که کل جنوب ایران با توجه به اتصال به دریای عمان و خلیج فارس به دریاهای آزاد متصل است.

نوبخت ادامه داد: در شمال کشور نیز راه آبی و دریایی داریم. با توجه به این که برخی از ظرفیت های بنادر مانند چابهار برای فعال شدن به شبکه حمل و نقل داخلی نیازمند است، به همین منظور جلسه فوق العاده ای را امشب با وزیر راه و شهرسازی در سازمان برنامه و بودجه خواهیم داشت تا بتوانیم برای اتصال خطوط ریلی جنوب مخصوصا چابهار به شبکه سراسری تدابیری را اتخاذ کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان این که خوشبختانه امکانات کشور وسیع است، خاطرنشان کرد: برخی کشورها یک معبر بیشتر ندارند که اگر آن گلوگاه بسته شود راهی برای واردات و صادرات آنها باقی نمی ماند اما خوشبختانه ما از غرب، شرق، شمال و جنوب به مبادی متنوعی دسترسی داریم.[۱]

اهمیت اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی

اتصال بنادر جنوب کشور به شبکه ریلی باعث افزایش ظرفیت بارگیری و تخلیه بنادر و در نتیجه افزایش ترانزیت بار و کالا از کشورخواهد شد. در بین بنادر جنوب کشور، بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور است که خارج از تنگه هرمز قرار داشته و  به آب های آزاد دسترسی دارد.

راه آهن چابهار-زاهدان به عنوان قطعه اول راه آهن چابهار-سرخس، بندر چابهار را به شبکه ریلی کشور متصل می کند. عملیات ساخت راه آهن چابهار-زاهدان از سال ۸۹ آغاز شده است و پس از گذشت ۸ سال به علت وابستگی به بودجه دولت کمتر از ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

پیشرفت فیزیکی قطعه دوم راه آهن چابهار-سرخس که از زاهدان تا حوالی تربت حیدریه ادامه دارد نیز تا کنون در حد صفر بوده است.

با توجه به کمبود بودجه دولت، نهادهای غیر دولتی مثل آستان قدس رضوی و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء می توانند در چارچوب روش های مشارکت عمومی-خصوصی به ویژه BOT (ساخت، بهره برداری و انتقال) در راه آهن چابهار-سرخس مشارکت نمایند.

تکمیل راه آهن چابهار-سرخس علاوه بر شکوفایی ظرفیت های اقتصادی شرق کشور، درآمدهای ناشی از ترانزیت کالا به افغانستان و آسیای میانه را نیز عاید کشور خواهد کرد.

پینوشت:

[۱]: خبرگزاری مهر کد خبر: ۴۳۴۸۳۶۰



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.