۰۸ مهر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۶۵۵۷ ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۴ دسته: کشاورزی
۰

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بیش از ۹۰ درصد نیاز کشور به ماشین آلات کشاورزی از طریق ۳۰۰ شرکت داخلی تأمین می شود و وابستگی کشور به واردات در این حوزه کمتر از ۱۰ درصد است.

به گزارش مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، مکانیزاسیون یکی از راه‌های گذر از کشاورزی کاربرمحور و خودمعیشتی به کشاورزی صنعتی و پایدار است؛ در این میان، میزان مکانیزاسیون کشاورزی یکی از مؤلفه‌های توسعه‌ این بخش محسوب می‌شود.

در ایران از چندین دهه گذشته مکانیزاسیون کشاورزی وارد مراحل مختلف عرصه تولید شده و تولیدکنندگان ماشین آلات مکانیزه علاوه بر تامین نیاز داخل، بخشی از تولیدات خود را نیز صادر می کنند.

در همین خصوص مجتبی خسروتاج، رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در سه ماهه ابتدای سال‌جاری ۱۴۲ میلیون دلار صادرات ماشین آلات از کشور صورت گرفته که از این میزان، ۶ میلیون دلار به ماشین آلات بخش کشاورزی اختصاص داشته است و چنانچه این رشد همچنان حفظ شود، حتماً در پایان سال نسبت به سال قبل شاهد افزایش خوبی در صادرات خواهیم بود.

کمتر از ۱۰ درصد ماشین آلات مورد نیاز وارد می شود

وی افزود: اظهارات واحدهای تولیدی بیانگر این مهم است که بیش از ۹۰ درصد نیاز کشور در بخش کشاورزی به ماشین آلات مکانیزه، توسط شرکت های ایرانی و تولید داخل تامین می گردد و وابستگی کشور به واردات در این زمینه کمتر از ۱۰ درصد است.

۵۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در مکانیزاسیون طی ۴ سال اخیر

در این باره کامبیز عباسی، رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی گفت: طی ۴ سال گذشته سرمایه گذاری بسیار گسترده ای در مکانیزاسیون کشاورزی صورت پذیرفت، به طوری که بیش از ۵۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری قطعی در بخش مکانیزاسیون کشاورزی و جذب قطعی بیش از ۳۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای تبدیل به ماشین آلات استاندارد کشاورزی را در این مدت شاهد بودیم.

۳۰۰ شرکت تولیدکننده ماشین آلات کشاورزی داریم

در کشور حدود ۳۰۰ شرکت بیش از ۱۲۰۰ مدل ماشین های کشاورزی را تولید و عرضه می کنند و وزارت جهاد کشاورزی با توجه به محدودیت منابع آبی در نظر دارد هر چه بیشتر به سمت تولید صنایعی برود که در نهایت آب بیشتری ذخیره کند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.