به گزارش مسیر اقتصاد اورخان احمدزاده، سرپرست مرکز تحقیق و توسعه راه آهن آذربایجان از حمایت دولت این کشور در گسترش مسیر ریلی اتصال اروپا به آسیا (اوراسیا) با هدف تبدیل شدن به یک مسیر لجستیک بینالمللی و شاهراه حیاتی خبر داده است.
قرار گرفتن این کشور بین اروپا و آسیا این اجازه را میدهد تا آذربایجان به یک بازیگر اصلی در تجارت جهانی تبدیل شود. مسیری که میتواند هم در توسعه تجارت داخلی و هم بینالمللی تاثیرگذار باشد. این هدف بلندمدت موجب شده دولت آذربایجان از پروژههای زیرساختی حمایت کند.
یکی از این پروژهها، توسعه و نوسازی شبکه ریلی مسیر اتصال اروپا به آسیا است. پروژهای که میتواند موقعیت آذربایجان را در زنجیره تامین جهانی تقویت کرده و ارتباط این کشور را با بازارهای بزرگ بین المللی گسترش دهد.
پروژههای کلیدی راه آهن آذربایجان
راه آهن جمهوری آذربایجان روز به روز در حال گسترده شدن است تا این کشور را به وزنهای در تجارت منطقهای و بینالمللی تبدیل کند. یکی از مهمترین مسیرهای ریلی در حال نوسازی این کشور، خط راه آهن باکو- تفلیس- قارص است که اروپا و آسیا را به هم متصل میکند.
توسعه کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب، از دیگر پروژههای ریلی آذربایجان است که قرار است حمل و نقل بار برون مرزی و ظرفیت تجاری این کشور را گسترش دهد. این پروژههای زیربنایی به جمهوری آذربایجان اجازه میدهد ضمن حفظ جایگاه لجستیکی این کشور در اتصال مناطق مختلف اقتصادی به یکدیگر، این موقعیت حیاتی را توسعه بخشد.
آذربایجان با سرمایهگذاری در بخش راه آهن، نه تنها بهره وری اقتصادی خود را افزایش میدهد، بلکه موجب کاهش وابستگی به صنعت نفت و گاز نیز میشود.
آینده راه آهن آذربایجان
برنامه بلندمدت دولت آذربایجان جذب بیشتر سرمایه داخلی و خارجی و توسعه شبکه ریلی و مسیر بینالمللی حمل و نقل پایدار این کشور است. موضوعی که موجب میشود این کشور به یک بازیگر مهم در عرصه تجارت جهانی تبدیل شده و فرصتهای جدید همکاری اقتصادی را فراهم آورد.
منبع: انتشارات صنعت برای متخصصان حمل و نقل ریلی
انتهای پیام/ حمل و نقل