صنعت خودرو برای حرکت و چرخه تولید نیازمند یک صنعت تولید «قطعات خودرو» به عنوان پشتیبان است. بنابراین، صنعت قطعهسازی از اهمیت بسیاری برخوردار است. چالشهایی که در صنعت قطعهسازی برای خودروسازهای کشور وجود دارد، موجب شده تا صنعت خودروسازی با مشکلاتی مواجه شود. در این راستا رضا موسایی کارشناس اقتصادی در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: عدم نگاه زنجیره ارزشی به قطعهسازی یکی از مشکلات این حوزه است و همین مسئله باعث شده است که قطعه ساز به خرید مواد اولیه به صورت نقدی یا در کمترین زمان ممکن مجبور باشد؛ اما خودروساز با تاخیری ۶ ماهه، مطالبات قطعهسازان را پرداخت کند.
ایجاد کنسرسیوم هزینههای تحقیق و توسعه را برای قطعهسازان کاهش میدهد
موسایی با انتقاد از قیمتگذاری دستوری محصولات قطعهسازان ادامه داد: از سوی دیگر محصولات تولیدی قطعهسازان با قیمتگذاری دستوری خریداری میشود؛ اما مواد اولیه آنها با تغییرات نرخ ارز و تورم، تغییر پیدا میکند که این مسئله باید اصلاح شود. بنابراین اگر قیمت گذاری دستوری در حوزه فروش قطعات نیز حذف شود باعث رونق تولید میشود چرا که نظام انگیزشی بنگاه دار اصلاح شده و سرمایهگذار به این صنعت جذب خواهد شد.
موسایی آذربایجان شرقی را یکی از قطب های با سابقه کشور در زمینه قطعهسازی دانست و ادامه داد: ایجاد کنسرسیومهای قطعهسازی با حمایت دولت، فعالان این حوزه را قادر میسازد که وارد بازارهای صادراتی شوند و فعالیتهای سازندهای در عرصه تحقیق و توسعه داشته باشند.
وی افزود: ایجاد کنسرسیوم هزینههای تحقیق و توسعه را برای قطعهسازان کاهش میدهد و همکاری آنها با پارکهای علم و فناوری را تسهیل و زمینه ورود به بازارهای صادراتی را برای قطعهسازان کوچک و متوسط مهیا میکند.
موسایی با اشاره به پیشرفتهای ترکیه در حوزه قطعهسازی، نزدیکی آذربایجان شرقی به این کشور را یک ظرفیت قلمداد کرد و ادامه داد: این مساله میتواند زمینه همکاری بین قطعهسازان استان و کشور ترکیه را فراهم کند و تبادل فناوری نیز در این مبادلات صورت گیرد.
انتهای پیام/ تولید