۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۹۴۹۸ ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰ دسته: پول و بانک، وضعیت بانک‌ها
۱

مجموع زیان انباشته بانک آینده در انتهای سال ۱۳۹۶ در حدود ۷۵۰۰ میلیارد تومان بوده اما در عرض ۴ سال ۱۲.۷ برابر شده و در انتهای سال ۱۴۰۰ به بیش از ۹۵ هزار میلیارد تومان رسیده است. با ادامه این روند پیش‌بینی می‌شود زیان انباشته بانک آینده در انتهای سال جاری به بیش از ۱۳۳ هزار میلیارد تومان برسد و لازم است این روند هرچه سریعتر متوقف شود.

مسیر اقتصاد/ تخلفات بانک آینده در شبکه بانکی کشور، بسیار متنوع و متعدد است. پرداخت تسهیلات کلان بیش از ۶ برابر سقف قانونی، پرداخت تسهیلات به اشخاص مرتبط بیش از ۱۰۰ برابر سقف قانونی، سهامداری یک فرد در بانک بیش از ۷ برابر سقف قانونی و تخلف ۴۰ برابری در اعطای تسهیلات برای ساخت ایرانمال از جمله تخلفات این بانک است. اما مهمترین نکته درخصوص بانک آینده حجم عظیم زیان انباشته این بانک است که روندی به شدت صعودی دارد و باید هرچه سریعتر از آن جلوگیری شود.

افزایش ۱۲ برابری زیان انباشته بانک آینده در ۴ سال

بانک آینده از انتهای سال ۱۳۹۲ صورت‌های مالی خود را در سامانه کدال سازمان بورس بارگزاری می‌کند، در ۴ سال ابتدایی بانک آینده اغلب در صورت‌های مالی سود انباشته گزارش می‌کرد و در گزارش مربوط به انتهای سال ۱۳۹۶ که در اواسط سال ۱۳۹۷ منتشر شده بود، این بانک سود انباشته خود تا انتهای سال ۱۳۹۶ را نزدیک به ۱۶۴ میلیارد تومان گزارش کرده بود.

اما بعد از این تاریخ حساب‌های بانک آینده از سوی بانک مرکزی به طور جدی مورد بررسی قرار گرفت و با تغییر هیئت مدیره و مدیرعامل، گزارش‌های این بانک در سامانه کدال به حقیقت نزدیک تر شد. بر اساس آخرین اصلاحیه مربوط به عملکرد بانک آینده تا انتهای سال ۱۳۹۶، این بانک بیش از ۷۵۰۰ میلیارد تومان زیان انباشته ثبت کرد و این روند در طول ۴ سال بعد از آن به نحوی ادامه یافت که در این مدت با افزایش ۱۲.۷ برابری به بیش از ۹۵ هزار میلیارد تومان رسید. در نمودار زیر زیان انباشته بانک آینده در سال‌های اخیر نشان داده شده است.

عملکرد زیان ده بانک آینده باید متوقف شود

همچنین اگر روند زیان سازی بانک آینده به همین شکل ادامه داشته باشد، پیش بینی می‌شود تا انتهای سال جاری نیز میزان زیان انباشته این بانک با افزایش ۴۰ درصدی به بیش از ۱۳۳ هزار میلیارد تومان برسد. دلیل اصلی زیان دهی بانک آینده پرداخت سود غیرمتعارف و فاقد توجیه اقتصادی به بیش از ۲۸۶ هزار میلیارد تومان سپرده بانکی است؛ درحالیکه این بانک تنها ۱۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده و سود دریافتی حاصل از آن به هیچ عنوان تکافوی پرداخت سود به سپرده‌گذاران را نمی‌کند.

بانک آینده در سال ۱۴۰۰ از محل اعطای تسهیلات و سرمایه‌گذاری مستقیم، کمتر از ۲۱ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرده، اما بیش از ۴۷ هزار میلیارد تومان صرف پرداخت سود غیر متعارف به سپرده‌گذاران کرده است. پرداخت سود به سپرده‌گذاران بیش از دو برابر درآمد عملیاتی، مبنای قانونی و شرعی ندارد و تنها بر زیان انباشته بانک می‌افزاید.

در شرایط فعلی تنها راه جلوگیری از تشدید زیان بانک آینده که هیچ افقی برای کاهش آن قابل مشاهده نیست، تعطیلی و ادغام آن با یک بانک بزرگ است و از بانک مرکزی انتظار می‌رود در اولین زمان ممکن این مهم را عملیاتی نماید.

انتهای پیام/ پول و بانک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.