۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۲۳۱۴ ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: رضا سهرابی
۰

دولت چین، بدون در نظر گرفتن فاصله زمانی و مکانی، فعالیت خود در راستای توسعه زیرساختی کشورها ذیل طرح «راه ابریشم جدید» را تا کشورهای حوزه آمریکای لاتین گسترش داده است. با این اتفاق، از یک سو قابلیت استفاده از ظرفیت‌های چین برای توسعه این کشورها مهیا شده است و از دیگر سو، کشورهای حوزه آمریکای لاتین قابلیت تامین بیش از پیش مواد اولیه مورد نیاز چین برای تولید بیشتر را پیدا کرده‌اند.

مسیر اقتصاد/ دولت چین از سال ۲۰۱۳ تا امروز، با تبیین طرح «راه ابریشم جدید» موسوم به «ابتکار کمربند، راه»، در حال گسترش همکاری اقتصادی خود با تعداد قابل توجهی از کشورهاست. کشورهایی که بیش از ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی جهان، بیش از ۶۰ درصد جمعیت جهان و بالغ بر ۷۵ درصد از منابع انرژی شناخته شده در دنیا را در اختیار دارند.

در این طرح، چین علاوه بر تمرکز بر روی «مولفه‌های سخت» نظیر تقویت زیرساخت‌های ارتباطی، رشد ظرفیت تولید، تجارت و سرمایه‌گذاری، مولفه‌های نرم نظیر «تبادلات فرهنگی» و «پیوند مردم با مردم» را نیز دنبال می‌کند.

همکاری چین و کشورهای آمریکای لاتین برای توسعه زیرساخت‌ها

تاکنون ۱۹ کشور در حوزه آمریکای لاتین توافقنامه همکاری برای توسعه زیرساختی ذیل ابتکار «کمربند، راه» را با چین به امضا رسانده‌اند. داده‌های گمرکی نشان می‌دهند در نیمه اول سال ۲۰۲۱، تجارت میان چین و کشورهای حوزه آمریکای لاتین و کشورهای حوزه کارائیب حدود ۲۰۳ میلیارد دلار بوده که افزایش ۴۵ درصدی به نسبت سال گذشته را نشان می‌دهد.[۱]

به عنوان نمونه، تجارت چین و برزیل به عنوان بزرگترین اقتصاد منطقه، رشد بیش از ۴۲ درصد را به نسبت سال گذشته تجربه کرده است.

علاوه بر تجارت با آمریکای لاتین، چین از سال ۲۰۰۵ به وسیله بانک‌های دولتی خود از جمله «اگزیم بانک» و «بانک توسعه چین»، پروژه‌های زیرساختی متعددی را از طریق اعطای وام به کشورهای این حوزه، تامین مالی کرده است. این بانک‌ها تاکنون بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار وام به کشورهای آمریکای لاتین پرداخته کرده‌اند.[۲]

تامین برخی مواد اولیه مورد نیاز چین؛ سود غیرمستقیم آمریکای لاتین از «راه ابریشم جدید»

گسترش همکاری‌های اقتصادی چین با دیگر کشورها، در یک بُعد به معنای گسترش بازار برای کالا و خدمات چین است و این امر افزایش تولید را به دنبال دارد. چین برای افزایش تولید به مواد اولیه بیشتری نیاز دارد و بخشی از این نیاز، از جمله آهن، فولاد، مس و مصالح ساختمانی خام، از طریق کشورهای آمریکای لاتین قابل تامین است.

در سال ۲۰۲۰، برزیل علاوه بر صادرات دانه‌های روغنی و گوشت، بیش از ۱۹ میلیارد دلار سنگ معدن، بیش از ۱۱ میلیارد دلار سوخت معدنی و بالغ بر ۲ میلیارد دلار آهن و فولاد به چین صادر کرده است.[۳]

همچنین، کشور پرو به عنوان دومین صادرکننده مس در دنیا، بخش قابل توجهی از نیاز تولیدی چین به مس و نیز سنگ‌های معدنی را تامین کرده و از قِبل این صادرات، حدود ۱۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ درآمد ارزی داشته است.[۴]

در خصوص نفت خام نیز، ونزوئلا از جمله کشورهایی است که بخش قابل توجهی از نیاز چین را طی سال‌های اخیر مرتفع کرده است. گفتنی است، برخی کارشناسان در خصوص افزایش دامنه نفوذ چین در کشورهای مختلف از جمله کشورهای آمریکای لاتین، ابراز نگرانی کرده‌ و مشکلات اقتصادی موجود در این کشورها از جمله ونزوئلا را ناشی از ورود چین می‌دانند. با این حال، برای تحلیل دقیق‌تر عملکرد چین، باید نقش این کشور در مشکلات اقتصادی آمریکای لاتین را به صورت واقع‌بینانه و در کنار خسارت‌های ناشی از وابستگی این کشورها به خام فروشی مورد مطالعه قرار داد.

پی‌نوشت:

[۱] پایگاه خبری، تحلیلی بلت اند رود؛

[۲] پایگاه خبری THE DIALOGUE؛

[۳]  پایگاه اطلاعاتی تریدمپ (Trade Map)

[۴] پایگاه اطلاعاتی تریدمپ (Trade Map)

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.