۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۶۴۳۷ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

سید ابراهیم حسینی مشاور امور بازرچه‌های مرزی ریاست کل سازمان توسعه تجارت بسیاری از مشکلات کشور در حوزه تجارت خارجی و منطقه‌ای را ناشی از مشکلات داخلی نظیر انسجام و یکپارچگی مرزها دانست و گفت: ناهماهنگی دستگاه‌ها در کنار زیرساخت‌های نامطلوب مانع استفاده ما از ظرفیت منطقه و کشورهای همسایه شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد نشست «جایگاه افغانستان و پاکستان در نقشه تجارت منطقه‌ای کشور»، عصر روز یکشنبه ۵ بهمن با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در سازمان توسعه تجارت برگزار شد. این نشست، پنجمین پیش نشست تخصصی از هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در تاریخ ۲۹ بهمن سال جاری با موضوع «تجارت منطقه‌ای؛ اولویت راهبردی» برگزار خواهد شد. در این نشست ضمن تبیین جایگاه افغانستان و پاکستان در تجارت منطقه‌ای کشور، اقدامات انجام شده و مسیر پیش روی تجارت ایران با این دو کشور بررسی شد.

انسجام عمل و زیرساخت مناسب لازمه توسعه تجارت با همسایگان

در این نشست سید ابراهیم حسینی مشاور امور بازرچه‌های مرزی ریاست کل سازمان توسعه تجارت گفت: بحث برون مرزی سر جای خودش. ما درون مرزهای خودمان مشکلات پیش پا افتاده‌ای داریم که بسیاری از مشکلات ما در بیرون از مرزها ناشی از این مشکلات است. ما این همه مرز و ورودی و خروجی داریم اما انسجامی را در یکپارچه سازی آن‌ها نداریم و دستگاه‌های مختلف در امر تجارت با یکدیگر هماهنگ عمل نمیکنند.

وی ادامه داد: علاوه بر این ما در افغانستان و پاکستان با فقدان زیرساخت‌ها مواجهیم. ما بازارچه مشترک مرزی داریم اما ‌تنها کاری که در آن انجام نمی‌گیرد کاری است که واقعا باید انجام شود. ما حداقل باید مدیریت واحدی بین دستگاه‌های خودمان داشته باشیم که حرف یک نفر را گوش کنند.

تسهیل صادرات نیازمند بهبود زیرساخت‌های تجاری است

حسینی افزود: تسهیل صادرات نیازمند بهبهود زیرساخت‌های تجاری با مدیریت واحد است. ما در حال حاضر برای رسیدن به اهداف خود باید تشریفات امور گمرکی را کاهش دهیم. مثلا حداقل برای برخی کالاهایی که ضرورت دارد باید بتوانیم حمل یکسره انجام دهیم. در پایانه‌های مرزی باید قوانین و مقررات اصلاح شود چون برخی مسائل تنها به دیپلماسی‌های خرد بین دو کشور ارتباط دارد و باید فکری برای آن کرد.

وی در پایان گفت: در مجموع دو مساله اصلی عدم کیفیت زیرساخت‌ها و عدم تسهیل مسائل لجستیکی مانع استفاده ما از ظرفیت منطقه می‌شود که باید برای آن‌ها چاره‌ای اندیشید.

انتهای پیام/ هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.