۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۶۶۴۳ ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، راه ابریشم چین کارشناس: رضا سهرابی
۰

طرح ابتکاری چین موسوم به «یک کمربند، یک راه» یکی از بزرگترین طرح‌های اقتصادی دنیا به شمار می‌آید و جمهوری کنیا به عنوان کشوری در شرق آفریقا، با بیش از ۵۰ میلیون نفر جمعیت، یکی از کشورهای هدف چین در طرح مذکور است. در این شرایط آمریکا نیز وارد عمل شده و برای جلوگیری از نفوذ روزافزون چین در کنیا، مذاکرات اقتصادی با این کشور را سرعت بخشیده است که یکی از نتایج آن دستیابی به یک توافق تجارت دوجانبه خواهد بود.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت آمریکا روز پنج شنبه اعلام کرد به منظور آنچه می‌تواند نخستین موافقتنامه تجاری میان ایالات متحده و کشوری در زیر خط صحرای آفریقا باشد، قصد دارد مذاکرات خود با دولت کنیا باهدف دستیابی به یک توافق تجارت دوجانبه را آغاز کند. این اعلامیه پس از دیدار ترامپ و اوهورو کنیاتا رئیس جمهور کنیا، در کاخ سفید بیان شد و به نظر می‌رسد در راستای مقابله با طرح اقتصادی جاده ابریشم جدید چین، موسوم به ابتکار «یک کمربند، یک راه» انجام گرفته باشد.

رابرت لایتایزر، نماینده تجاری آمریکا با اشاره به اینکه کنیا یکی از رهبران و کشورهای پیشرو در قاره آفریقا و شریک استراتژیک مهمی برای ایالات متحده است، بیان کرد: ظرفیت‌های فراوانی برای تعمیق روابط تجاری-اقتصادی میان ما وجود دارد.

وی در ادامه اظهار داشت: یک موافقتنامه جامع و با استاندارد بالا با کنیا، می‌تواند به الگویی برای موافقتنامه‌های تجاری میان آمریکا و دیگر کشورهای آفریقایی تبدیل شود.

اهمیت استراتژیک کنیا برای آمریکا

کنیا به عنوان مرکز اقتصادی شرق آفریقا، اهمیت استراتژیکی برای ایالات متحده دارد و تلاش‌های آمریکا برای مقابله با افزایش نفوذ چین در قاره آفریقا نیز به همین مناسبت است.

آمریکا از سال ۲۰۰۰ میلادی و با تصویب قانون «رشد و فرصت آفریقا» که اجرای آن تا سال ۲۰۲۵ تمدید شده است، صادرات برخی محصولات تولیدی کشورهای زیر خط صحرا از قبیل صنعت نساجی و پوشاک به آمریکا را از پرداخت عوارض گمرکی معاف کرده و فرصت خوبی را برای ورود محصولات کشورهایی نظیر کنیا به خاک آمریکا فراهم آورده است.

بیش از یک دهه قبل، چین به عنوان بزرگترین شریک اقتصادی آفریقا از ایالات متحده پیشی گرفت. در حال حاضر میزان تجارت کالا میان آمریکا و کنیا به ۱ میلیارد دلار می‌رسد.

نگرانی کنیا از تقابل سیاست‌های اقتصادی آمریکا و چین در این کشور

کنیاتا، در اظهارات روز چهارشنبه خود در شورای آتلانتیک، در خصوص بازگشت به دوران جنگ سرد – که دولت‌های آفریقایی مجبور بودند به یکی از دو بلوک بپیوندند – هشدار داد و گفت: قدرت‌های جهانی طوری رفتار می‌کنند که گویی قاره آفریقا برای تصاحب است. ما نمی‌خواهیم مجبور به انتخاب شویم. …ما باید به قاره آفریقا به عنوان بزرگترین فرصت جهانی نگاه کنیم و من معتقد هستم که شما می‌توانید شهامت این را داشته باشید که با دید تازه‌ای به آفریقا نگاه کنید.

کنیا به منظور دستیابی به یک توافق تجاری که ادامه دسترسی محصولاتش به بازارهای آمریکا را حتی پس از منقضی شدن قانون آمریکایی رشد و فرصت آفریقا (AGOA) در سال ۲۰۲۵ تضمین کند، همکاری‌های تنگاتنگی را با ایالات متحده آغاز کرده است؛ این یعنی دسترسی آزاد و معاف از پرداخت تعرفه‌های گمرکی کنیا به بازارهای آمریکا به عنوان سومین مقصد بزرگ صادرات این کشور.

همکاری با چین در قالب «ابتکار یک کمربند، یک راه»

کنیا در تلاش است بدهی‌های خارجی خود را تامین کند و بخشی از این کار را با استقراض از طرف‌های چینی برای تامین مالی پروژه‌های عظیم زیربنایی مانند خط آهن استاندارد به ارزش ۸.۳ میلیارد دلار انجام می‌دهد.

بخشی از ابتکار «یک کمربند، یک راه» چین، یعنی خط آهن تامین اعتبار شده توسط چینی‌ها، بزرگترین پروژه زیربنایی کنیا پس از استقلال از بریتانیا در سال ۱۹۶۳ است.

این در حالی است که پیشرفت توافق بین ایالات متحده و کنیا در خصوص ساخت بزرگراهی برای ارتباط نایروبی، پایتخت کنیا با بندر مومباسا در شرق این کشور مشخص نیست. در ماه نوامبر، کایل مک کارتر سفیر آمریکا، گزارش رسانه‌های محلی مبنی بر اینکه چینی‌ها پس از رها کردن قرارداد مذکور توسط آمریکا، به دنبال انعقاد آن با کنیا هستند را جعلی خواند و گفت: پروژه در مسیر خودش قرار دارد و بدهی‌های غیرقابل تحمل به کنیا تحمیل نخواهد شد.

طرح ابتکاری چین موسوم به «یک کمربند، یک راه» بزرگترین طرح اقتصادی دنیا به شمار می‌رود و جمهوری کنیا به عنوان کشوری در شرق آفریقا، با بیش از ۵۰ میلیون نفر جمعیت، یکی از کشورهای هدف چین در طرح مذکور است. اهمیت کنیا برای چین از آن جهت است که می‌تواند از شهر بندری آن یعنی مومباسا به عنوان ایستگاهی در راه رسیدن کمربند دریایی خود به اروپا استفاده نماید. همچنین، به واسطه ظرفیت‌های بالاتری که در کنیا به نسبت سایر کشورهای آفریقایی برقرار است، چین در صدد است این کشور را به دروازه‌ای برای ورود کالاها و خدمات چینی به سراسر قاره آفریقا بدل کند.

منبع: پایگاه خبری بلت اند رود؛ plink.ir/nSgAQ

انتهای پیام/ تجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.