۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۵۹۴۱ ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

چین و کره جنوبی در سال ۲۰۱۹ میلادی موفق به انجام ۲.۳۲ میلیارد دلار از تجارت دوجانبه خود با استفاده از معاملات ارزی مستقیم شده‌اند. در این شیوه از معاملات، دو کشور با حذف نقش ارز واسط دلار از تجارت، از ارزهای ملی خود یعنی یوآن و وون استفاده می‌کنند. چین و کره جنوبی برای دستیابی به هدف کاهش نقش دلار در تجارت و افزایش تجارت دوجانبه میان خود، زیرساخت‌های بانکی مورد نیاز از جمله تعیین شعب بانکی ارائه خدمات معاملات با ارزهای ملی را نیز فراهم نموده‌اند.

به گزارش مسیر اقتصاد حجم معاملات ارزی مستقیم میان یوآن چین و وون کره جنوبی در سال ۲۰۱۹ به بیشترین میزان خود رسیده است. این افزایش تجارت دوجانبه با استفاده از یوآن-وون نشان دهنده بهبود فعالیت های تجاری میان دو کشور است.

تجارت ۲.۳ میلیارد دلاری چین و کره جنوبی با معاملات ارزی مستقیم

طبق اعلام وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی کره جنوبی معاملات وون و یوآن در سال ۲۰۱۹ به طور متوسط، روزانه ۲.۳۲ میلیارد دلار بوده است که بالاترین میزان از زمانی است که دو کشور توافق کرده اند از ارزهای ملی خود در تجارت دوجانبه استفاده کنند.

قبلاً در روابط تجاری دو کشور ارزهای ملی هر کشور به واسطه دلار آمریکا به یکدیگر تبدیل می شد. اما بعد از مذاکرات میان دو کشور برای رشد میزان تجارت و استفاده از معاملات ارزی مستقیم با استفاده از سازوکار دو ارز یوآن و وون، نقش دلار به عنوان ارز واسط کاهش یافته است.

تلاش کره جنوبی و چین برای افزایش مجدد تجارت دوجانبه با ارزهای ملی

در اولین سال آغاز استقرار معاملات ارزی مستقیم با استفاده از دو ارز ملی، حجم معاملات به میزان ۲.۲۷ میلیارد دلار بوده است. اما این میزان در سال ۲۰۱۶ به شدت کاهش یافت، زیرا روابط دیپلماتیک میان دو کشور با تصمیم کره مبنی بر استقرار سپر ضد موشکی که چین از آن به عنوان تهدید علیه امنیت ملی خود یاد کرده بود، به سرعت دچار مشکل شد.

در همین راستا چین با راه اندازی یک تحریم غیررسمی علیه همه اقلام کالایی کره ای، اقدام به تلافی کرد. در نتیجه معاملات ارزی مستقیم روزانه دو کشور در سال های بعد روند کاهش به خود گرفت و از ۱.۹۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ به ۱.۸۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ رسید.

طبق تحلیل کارشناسان اکنون با کاهش اقدامات تلافی جویانه و تلاش کره برای توسعه روابط تجاری دوجانبه، میزان تجارت دو کشور با استفاده از ارزهای ملی مجدداً در حال افزایش است. کره مشوق هایی از قبیل تخفیف در نرخ معاملات یوآن-وون و افزایش مدت زمان تسویه حساب بدهی های ارزی بانک ها به سال مالی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ را برای تحریک تجارت دوجانبه با بکارگیری معاملات ارزی مستقیم در نظر گرفته است.

ایجاد زیرساخت های بانکی لازم برای دستیابی به هدف تجارت غیردلاری

جو هیون جون یکی از مقامات وزارت دارایی کره گفته است در حالی که معاملات ارزی مستقیم یوآنی و وونی رو به رشد بوده است اما با این حال این میزان پایین تر از سطح تجارت دوجانبه است.

وی افزوده است این امر به دلیل اتکاء شرکت ها به دلار در تجارت بین المللی است اما پیش بینی می شود که با توسعه بازار مستقیم این دو ارز و جلب اعتماد شرکت ها، استفاده از سازوکار معاملات ارزی مستقیم بسیار افزایش یابد.

در ابتدای آغاز همکاری های ارزی دوجانبه میان کره جنوبی و چین، هدف استفاده از ارزهای ملی، مقابله با ریسک های نوسانات ارزی و کمبود نقدینگی بوده است. اما با گذشت زمان هدف ایجاد یک سازوکار معاملاتی مبتنی بر ارزهای ملی نقش پر رنگتری به خود اختصاص داده است.

دو کشور مصمم به کاهش استفاده از دلار در معاملات دوجانبه میان خود هستند و برای نیل به این هدف زیرساخت ها بانکی و سازوکارهای لازم را در همکاری با یکدیگر عملیاتی کرده اند. در همین راستا کره جنوبی ۱۲ بانک تجاری را به عنوان ارائه دهنده نقدینگی مورد نیاز جهت انجام معاملات ارزی مستقیم با ارز انتخاب کرده است. چین نیز تلاش های خود برای ایجاد زیرساخت های بانکی لازم جهت تجارت یوآنی را افزایش داده است.

منابع:

پلاس نیوز کره جنوبی plink.ir/tetWg

شینهوا plink.ir/nuNyu

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.