به گزارش مسیر اقتصاد در بازه زمانی خرداد الی شهریور امسال، طرح جدید تعرفههای برق خانگی با افزایش ۱۶ درصدی نرخ پلههای مصرف برای مشترکین پرمصرف نسبت به سایر مشترکین، اجرا شد. بازخورد این طرح در بین مردم و میزان اثرگذاری آن جای بررسی دارد.
به طور طبیعی هر طرح جدیدی که برای اولین بار اجرا میشود، برای شناخته شدن و همراهی مردم با آن نیاز به زمان دارد. در این شرایط نباید در حین اجرای یک شیوه نو آن هم در سطح ملی، طرحهای دیگری در همان حوزه و یا اثرگذار بر آن پیادهسازی شود. چراکه نه تنها مردم دچار ابهام و سردرگمی میشوند، بلکه امکان دارد متولیان آن حوزه نیز نتوانند نتایج اجرای طرح را به درستی پایش و ارزیابی کنند.
با اینکه بسیاری از مردم در اواخر تابستان با مشاهده مبالغ برق، تازه از وضعیت تعرفههای جدید خانگی برای مصارف بالاتر از الگو آگاه شدند، اجرای زودهنگام طرح حذف قبوض کاغذی بر سردرگمی مشترکین افزود. سخنان اخیر مسئولین صنعت برق در توضیح عدم ارتباط مبالغ زیاد برق برخی مشترکین و پیامکی شدن قبوض، نشان از همین مسئله دارد.
نحوه محاسبه قبضها تغییری نکرده است
محمدحسن متولیزاده مدیرعامل شرکت توانیر، در همین رابطه با تاکید بر اینکه با حذف قبوض کاغذی هیچگونه تغییری در نحوه محاسبه و تعرفه برق مشترکان رخ نداده است، گفت: با اجرای این برنامه تنها قبوض پیامکی و الکترونیکی جایگزین قبوض کاغذی شده و هیچ تغییری در نحوه محاسبه قبض و یا نرخ ها اتفاق نیفتاده است.
وی با اشاره به مشارکت ۹۷ درصدی مردم در اجرای طرح حذف قبوض کاغذی، گفت: مشترکان میتوانند با درج شناسه قبض در سایت شرکتهای توزیع نیروی برق محل زندگی خود و یا با استفاده از اپلیکیشنهای مربوطه قبوض خود را به شکل قبلی به همراه تمامی اطلاعت مورد نیاز مشاهده کنند.
مدیرعامل شرکت توانیر تاکید کرد: با اجرای این طرح سالانه از خروج میلیونها دلار ارز از کشور به منظور واردات کاغذ برای چاپ قبوض برق جلوگیری میشود.
مصرف برق ۸۵ درصد مشترکان خانگی در حد الگو بوده است
متولیزاده با اشاره به همکاری مناسب مشترکان به منظور گذر موفق از پیک تابستان ۹۸، گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۸۵ درصد مشترکان خانگی و به تعبیری یعنی بیش از ۲۵ میلیون خانوار در حد الگوی تعیین شده مصرف داشتهاند.[۱]
بر اساس آمارهای وزارت نیرو، ۵۰ درصد پیک بار تابستان سهم بخش خانگی است. با توجه به غیرمولد بودن بخش خانگی، مصرف زیاد در این بخش منجر به ایجاد هیچ ارزش افزودهای نمیشود.
گرچه ارائه خدمات رفاهی و فراهم کردن شرایط مطلوب زندگی از وظایف حاکمیت است، اما این موضوع نباید موجب بدمصرفی در بین مشترکین شود. منافع بلند مدت ملی در گرو استفاده بهینه از منابع و ایجاد ارزش افزوده بیشتر از آنهاست.
لذا کنترل مصرف بخش خانگی در ایام گرم سال حمایت از بخشهای مولد کشور است و به اصلاح ضریب بار شبکه نیز کمک میکند. افزایش ۲۳ درصدی تعرفه مشترکین پرمصرف خانگی، گام اول این اقدام بود که باید نتایج آن ارزیابی شود و در سالهای آتی کاملتر و موثرتر اجرا گردد.
در صورتی که این افزایش تعرفهها که در حقیقت کاهش یارانه پنهان در این حوزه است، بخواهد منجر به اصلاح مصرف مشترکین شود، ضروری است دولت اقدامی جدی در حمایت و گسترش تجهیزات سرمایشی کممصرف و افزایش بازدهی تجهیزات موجود نماید. ارائه خدمات یارانهای دولت در این حوزه به مراتب سودمندتر از تخصیص یارانه پنهان به مصارف بیش از حد انرژی در کشور است.
پینوشت:
[۱] خبرگزاری فارس، کد خبر: ۱۳۹۸۰۷۱۳۰۰۰۷۷۴
انتهای پیام/ نفت و انرژی