به گزارش مسیر اقتصاد مشکلی که تقریبا نیمی از کشورهای جهان با آن مواجهند، پیری جمعیت است. این مشکل در صورتی به وجود می آید که تعداد نوزادان تازه متولد شده از تعداد افرادی که به سنین پیری می رسند، کمتر باشد. این معضل در کنار معضل کاهش جمعیت می تواند ضربات جبران ناپذیری در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و حتی بین المللی به کشورها وارد نماید. در نتیجه، کشورهای مختلف انواع سیاست های تشویقی افزایش جمعیت را به کار می گیرند تا مردم را به زادوولد بیشتر تشویق نمایند.
دولت ها در بسیاری از نقاط جهان با اقدامات فرهنگی نظیر راه اندازی کمپین های تبلیغاتی و برنامه های تلویزیونی و رادیویی و همچنین با اعطای جوایز نقدی و غیر نقدی به زوج های دارای کودک نوزاد و یا ارائه تسهیلات قابل توجه به خانواده های دارای ۲ فرزند یا بیشتر، در جهت مقابله با بحران جمعیت تلاش می نمایند.
برای بسیاری افراد امتیازاتی همچون پول، ماشین، یخچال یا وسایل کودک کارآمدتر است. البته کارشناسان هنوز برسر این که چه نوع سیاست های تشویقی می تواند موجب افزایش نرخ تولید مثل شود، اختلاف نظر دارند؛ گرچه به نظر نمی رسد این تدابیر تعادل جمعیتی را به طور کامل در کشورهای سالخورده برقرار نماید. این کشورها در شاخص هایی چون درجه قوام خانواده «family-friendliness» با هم رقابت می نمایند.
مشوقهای گسترده و متنوع کشورهای مختلف جهان برای فرزندآوری
در ادامه به برخی اقداماتی که در کشورهای جهان به این منظور در دستور کار دولت ها قرار گرفته است، اشاره می شود:
ژاپن: به عنوان مثال کشور ژاپن حدود ۲۹.۳ میلیون دلار برای تشویق زوج ها به بچه دار شدن هزینه می کند. پویش های تبلیغاتی مشوق در دانمارک و سنگاپور به زوج های جوان یادآوری می کند که چه مسئولیت اجتماعی مهمی در مورد فرزندآوری دارند.
دانمارک: تبلیغاتی با عنوان «برای دانمارک این کار را بکن!»، توسط یک آژانس مسافرتی دانمارکی انجام می شود که زوج های دانمارکی را تشویق می کند تا در سفر بچه دار شوند. به این صورت که زوج ها اگر بتوانند ثابت کنند که در سفر بارور شده اند می توانند برنده امتیاز سه ساله محصولات و کالاهای مربوط به کودک شوند. این طرح با عنوان خلاقانه «تعطیلات به نفع کودکان» انجام می شود.
فنلاند: فنلاند به خانواده هایی که به تازگی صاحب فرزند شده اند، پکیج زایمان شامل انواع لباس گرم، لباس خواب و کتاب و یا کمک مالی به ارزش ۱۴۰ یورو اعطا می نماید.
سنگاپور: سنگاپور به تازگی اعلام کرده که به هر نوزادی که در سال ۲۰۱۵ متولد می شود، کیف هدایایی اهدا خواهد شد که می تواند شامل زنجیر کودک، فنجان مخصوص و یک بسته پوشک باشد. این بسته با نظر سنجی از مردم در حال تکمیل شدن است.
روسیه: درسال ۲۰۰۷، مسئولین روسیه ۱۲ سپتامبر را روز ملی فرزندآوری نامیده اند. در این کشور زنانی که حدود ۹ ماه پس از روز ملی فرزندآوری بچه هایشان را به دنیا آورند، شانس برنده شدن خودرو، یخچال یا جوایز نقدی را خواهند داشت. گرچه نرخ مرگ و میر در روسیه هنوز بالاست و احتمالا در چند سال آینده جمعیت این کشور کاهش خواهد یافت، اما خوشبختانه نرخ باروری در این کشور رو به افزایش است.
فرانسه: در فرانسه، ترکیبی از دستمزد اضافی، امتیازات مراقبت کامل از کودک و سایر سیاست های مشوق برای افزایش نرخ باروری کشور در نظر گرفته شده است. مسئولین امیدوارند این کشور به زودی به یکی از پرجمعیت ترین کشورهای اروپا تبدیل شود. خانواده های دارای دو یا سه فرزند برای استفاده از امکانات مختلف در این کشور از تخفیف بهره مند می شوند. این امکانات شامل بسیاری موارد از بلیت قطار تا بلیت سینما و غیره می شود.
دولت ها برای تشویق فرزندآوری مردم برنامه دارند
بیشترین وسیله مشوق نرخ باروری که در جهان مرسوم است، به اصطلاح «پاداش نوزاد» نامیده می شود که شامل دستمزد و حقوق بیشتر، معافیت مالیاتی و یا سایر امتیازات مالی برای خانواده های تازه بچه دار شده بوده و در بیشتر کشورهایی که با مشکل پیری جمعیت مواجه اند انجام می شود.
اقدامات انجام گرفته در کشور های مختلف یادآور این حقیقت است که جمعیت و زادوولد در اقصی نقاط دنیا از اهمیت بالایی برخوردار بوده و دولت ها هزینه زیادی را برای تنظیم جمعیت خود بکار می گیرند.
منبع: خبرگزاری کوارتز yon.ir/Ai7tm
انتهای پیام/ فرهنگ و گفتمان
ما هنوز اندر خم دو تا بچه کافیه هستیم! هیچ حمایتی هم از فرزنداوری نمی شود عملا