مهندس امیری کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با مسیر اقتصاد تنها راهکار تحقق خصوصی سازی واقعی در صنعت خودرو را واگذاری شرکت های زیر مجموعه دو خودروساز بزرگ دانست و تصریح کرد: در حال حاضر ۴۲ درصد سهام سایپا و ۲۳ درصد سهام ایران خودرو در اختیار شرکت های زیر مجموعه قرار دارد.
بیش از ۵۰ درصدی سهام ایران خودرو و سایپا در اختیار دولت
امیری با بیان اینکه مدیریت این شرکت های زیرمجموعه عملا در کنترل دولت است، گفت: با مراجعه به سایت سازمان بورس مشاهده می کنید که در ظاهر کمتر از ۲۰ درصد سهام ایران خودرو و سایپا در اختیار دولت است.
وی با بیان اینکه میزان سهام دولت در این دو شرکت خودروساز بیش از آن مقداری است که در سایت کدال درج شده است، افزود: با احتساب این شرکت های زیر مجموعه بیش از ۵۰ درصد سهام ایران خودرو و سایپا در اختیار دولت است.
واگذاری سهام شرکتهای زیرمجموعه خودروسازان به قطعه سازان
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: تجربه ثابت کرده است که واگذاری سهام خودروسازان به بخش خصوصی موجب می شود که هزینه های تولیدی کاهش یابد. به عنوان نمونه واگذاری سهام «شرکت بهمن موتور» به بخش خصوصی موجب شد تا هزینه های سربار این خودروساز داخلی کاهش یابد.
امیری افزود: این امکان وجود دارد که سهام شرکت های زیر مجموعه خودروسازان به ائتلافی از قطعه سازان بخش خصوصی به ازای مطالبات آن ها واگذار شود. به عنوان نمونه در گذشته گروه صنعتی ایران خودرو به ازای پرداخت مطالبات خود به گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران، این قطعه ساز را از سهام داران خود نمود.
ایران خودرو طبق قانون باید سهام بانک پارسیان را بفروشد
امیری با بیان اینکه واگذاری سهام بانک پارسیان توسط ایران خودرو از اولویت ویژه ای برخوردار است، گفت: در حال حاضر حدود ۱۱ درصد سهام این بانک در اختیار گروه صنعتی ایران خودرو است.
این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: طبق قانون هیچ شرکت حقوقی اختیار این را ندارد که بیش از ۵ درصد از سهم بانکی را در اختیار داشته باشد؛ لذا سهام ایران خودرو نیز باید به فروش برسد و بخشی از آن به دست کم دو شرکت دیگر واگذار شود.
انتهای پیام/ تولید و اشتغال