۰۳ آذر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۲۷۰۸ ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳ دسته: تولید
۰

سرپرست سالن بدنه سازی گروه صنعتی ایران خودرو با بیان اینکه تحریم های سال ۹۱ موجب شد در برخی قطعات همچون مجموعه های اصلی ربات ها داخلی سازی صورت بگیرد، تصریح کرد: تجربه نشان داده است که توانایی داخلی سازی بسیاری از قطعات با ارزش افزوده بالای صنعت خودرو، در داخل کشور وجود دارد و اگر از توان مهندسان داخلی استفاده شود، بدون شک تحریم های جدید بی اثر خواهد شد.

سرپرست سالن بدنه سازی گروه صنعتی ایران خودرو در گفتگو با مسیر اقتصاد با بیان اینکه تا پیش از راه اندازی این سالن خطوط تولید ایران خودرو به ۳۰۰ ربات مجهز شده بودند، تصریح کرد: با بهره برداری از این سالن تعداد ربات های فعال در ایران خودرو به بیش از ۵۰۰ ربات افزایش یافت.

وی با بیان اینکه تمام خودروسازی های مطرح جهان مونتاژ قطعات بدنه را با استفاده از تجهیزات مکانیزه انجام می دهند، تصریح کرد: شرکت ایران خودرو نیز ۸۵ درصد جوش بدنه محصولات خود را به صورت مکانیزه و با ربات های مخصوص انجام می دهد.

عدم داخلی سازی برخی قطعات با ارزش افزوده پایین مانع افزایش تیراژ تولید

این کارشناس گروه صنعتی ایران خودرو با بیان اینکه در ماه گذشته تیراژ تولید روزانه گروه صنعتی ایران خودرو در برخی محصولات به ۵۰ دستگاه رسیده بود، تصریح کرد: عدم تأمین برخی قطعات وارداتی در ماه های اخیر موجب این کاهش تیراژ چشمگیر شد. تا پیش از این روزانه ۸۰۰ دستگاه از این محصولات تولید می شد و عدم تأمین قطعات وارداتی موجب شد تا سرعت تولید قطعات با داخلی سازی بالا نیز کاهش یابد.

سرپرست سالن بدنه سازی گروه صنعتی ایران خودرو با بیان اینکه شاید عدم داخلی سازی قطعات با ارزش افزوده بالا نظیر قطعات الکترونیکی قابل توجیه باشد، تصریح کرد: در حال حاضر، قطعات با ارزش افزوده پایین نظیر قطعات تزئیناتی از خارج تأمین می شود. جای بسی تأمل است که توانایی تولید قطعات بدنه در داخل کشور وجود دارد، اما در برخی قطعات تزئیناتی همچنان وابسته به خارج از کشور هستیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر ما توانایی تولید روزانه بدنه ۴۰۰۰ دستگاه خودرو را نیز دارا هستیم، اما عدم داخلی سازی برخی از قطعات نامبرده موجب شده تا سرعت تولید قطعات بدنه کاهش یابد.

زیرساخت داخلی سازی قطعات پیشرفته در صنعت خودرو فراهم است

سرپرست سالن بدنه سازی گره صنعتی ایران خودرو با بیان اینکه در تحریم های اولیه صنعت خودرو، برخی قطعات ربات های شرکت ایران خودرو فرسوده شده بود و نیاز به تعویض داشت، تصریح کرد: شرکت کوپا آلمان که وظیفه تأمین این قطعات را تا پیش از سال ۹۱ داشت، همکاری خود را با شرکت ایران خودرو قطع کرد. ایجاد مشکل در تأمین این قطعات، مهندسان شرکت تام ایران خودرو را بر آن داشت تا با مهندسی معکوس این قطعات با ارزش افزوده بالا را داخلی سازی نمایند.

وی درپایان با اشاره به اینکه تحریم های سال ۹۱ موجب شد تا در برخی قطعات همچون مجموعه های اصلی ربات ها داخلی سازی صورت بگیرد، تصریح کرد: تجربه نشان داده است که توانایی داخلی سازی بسیاری از این قطعات با ارزش افزوده بالا در داخل کشور وجود دارد و اگر از توان مهندسان داخلی در سایر قطعات استفاده شود، بدون شک تحریم های جدید بی اثر خواهد شد.

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.