به گزارش مسیر اقتصاد بسیاری معتقدند خودروهای برقی، وسایل نقلیه پاک تری در مقایسه با خودروهای دیزلی و بنزینی هستند و استفاده از آن ها به معنی کاهش آلودگی هوا و همچنین کاهش تولید گازهای گلخانه ای است.
به همین دلیل بسیاری از کشورها و همچنین کارخانه های بزرگ تولید خودرو در جهان، به سمت توسعه تولید خودروهای برقی حرکت کرده اند.
توسعه خودروهای برقی کمکی به کاهش آلودگی هوا نمیکند
اما تحقیقات نشان داده است در فرآیند تولید باتری لیتیوم یونی مورد استفاده در خودروهای برقی، به میزان قابل توجهی آلایندگی و گازهای گلخانه ای تولید می شود؛ در نتیجه استفاده از آن ها کمکی به کاهش آلودگی هوا و کاهش تولید گازهای گلخانه ای نخواهد کرد.
به دلیل گرایش روز افزون خودروسازان به سمت مدل های برقی و هیبریدی، تقاضا برای باتری مورد استفاده در این خودروها، افزایش قابل ملاحظه ای پیدا کرده است. این روند موجب شده است کارخانه های تولید کننده باتری لیتیوم یونی، با ظرفیت تمام به تولید بپردازند؛ درحالیکه این کارخانه ها یکی از آلاینده ترین کارخانجات در جهان محسوب می شوند.
بر اساس مطالعات صورت گرفته در کشور آلمان، یک خودرو کاملا برقی در طول ۱۰ سال اول فعالیت خود به همان میزان آلاینده تولید می کند که یک خودرو با سوخت فسیلی تولید می کند؛ با این تفاوت که تولید آلاینده خودرو برقی در فرآیند تولید باتری آن و پیش از تولید نهایی خودرو صورت گرفته است.
مطالعات نشان می دهد میزان کربن دی اکسیدی که در فرآیند تولید یک باتری ۵۰۰ کیلوگرمی مورد استفاده در یک خودرو برقی با سایز متوسط تولید می شود، ۷۴ درصد بیشتر از تولید یک خودرو با سوخت فسیلی است.
بنابراین بر اساس تحقیقات صورت گرفته، تولید انبوه خودروهای برقی و جلوگیری از تولید خودروهای با سوخت فسیلی، نه تنها به بهبود وضعیت آلودگی هوا منجر نمی شود، بلکه در نهایت شرایط را بدتر خواهد کرد.
منبع: بلومبرگ yon.ir/KpVAX
انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل
سلام
یکی از نظرات در آلودگی محیط زیست که بشدت سیاسی است اینه که کرین دی اکسید برای محیط زیست مضر است درحالی که تحقیقات و پژوهش های مستقل میگن که کربن دی اکسید برای رشد گیاهان بسیار هم مفید است پس به این دلیل که اونا میگن این مضره ما به سمت خودروهای برقی نریم بشدت اشتباه