۳۱ شهریور ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۱۲۹۸ ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۶ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

کشور چین سالانه بیش از ۱۲۰ میلیون تن گندم تولید می کند و خودکفایی در تولید این محصول همواره یکی از برنامه های مهم دولت چین بوده است. راهبرد اصلی چین برای تحقق این هدف، حمایت قیمتی از تولید گندم بوده است؛ به طوری که اکنون هر کیلوگرم گندم در این کشور حدود ۳۰۰۰ تومان تعیین شده است که ۴۰ تا ۵۰ درصد بالاتر از قیمت های جهانی است.

به گزارش مسیر اقتصاد چین پرجمعیت ترین کشور جهان، در ۵ ساله گذشته اولین تولید کننده گندم در جهان بوده است اما در سال جاری به دلیل کاهش بارندگی ها و شرایط نامساعد جوی با کاهش تولید گندم مواجه شده است. این کشور همچنین به دلیل نیاز گسترده به گندم، هرساله بخشی از نیاز خود را از طریق واردات تأمین می کند.

در عین حال در چند ماهه گذشته به دلیل آغاز جنگ تجاری چین و آمریکا قیمت خرید و فروش گندم در این کشور نیز افزایش یافته است.

بر اساس گزارش های آماری چین در سال جاری حدود ۱۲۸ میلیون تن گندم تولید و در حدود ۵ میلیون تن گندم نیز وارد خواهد کرد. پیش بینی ها نشان می دهد در سال جاری به دلیل کاهش تولید گندم در چین میزان واردات گندم در مقایسه با سال گذشته ۱۵ الی ۲۰ درصد افزایش یابد.

از سوی دیگر کاهش تولید گندم در چین منجر به افزایش تقاضا برای تامین گندم مورد نیاز در این کشور خواهد شد که این موضوع به افزایش دوباره قیمت این محصول منجر می شود.

به عنوان مثال بر اساس اعلام کارشناسان چینی قیمت هر تن گندم در  استان شاندونگ چین به دلیل خسارت های ناشی از بارندگی ها به ۲.۳۹۰ یوان، معادل ۳۶۹ دلار یعنی هر کیلو بیش از ۳۱۰۰ تومان رسیده است.

این در حالی است که کشاورزان چینی نیز به منظور افزایش قیمت گندم از عرضه این محصول به بازارها خودداری می کنند و این موضوع به کاهش عرضه و افزایش قیمت گندم دامن زده است.

کاهش واردات از آمریکا و جایگزینی آن با کشورهای دیگر

در این میان بازرگانان چینی به منظور تامین گندم مورد نیاز به دنبال واردات گندم از کشورهای اتحادیه اروپا، روسیه، قزاقستان و کانادا هستند.

بر اساس اعلام مقامات چینی به دلیل شروع جنگ تجاری آمریکا با این کشور، امکان تامین گندم از این کشور وجود ندارد. از سویی دیگر گندم های صادراتی استرالیا نیز گران تر از نمونه های دیگر هستند.

گزارش ها نشان می دهد برخی از گندم های صادراتی کانادا به ژاپن و کره جنوبی تراریخته هستند و استفاده از سم و آفت کش های ممنوعه در این محصول محرز شده است و بنابراین امکان افزایش واردات گندم از کانادا نیز کم پیش بینی شده است.

قیمت هر کیلوگرم گندم در چین ۳۰۰۰ تومان تعیین شده است

قیمت گذاری گندم در چین از طریق برآورد هزینه های تولید گندم، میزان تقاضای گندم تولید شده و برآورد قیمت های بین المللی توسط کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی اقتصادی چین انجام می شود.

این کمیسیون، حداقل قیمت هر تن گندم درجه ۱ تا ۳ تولیدی کشاورزان خود را در سال گذشته در حدود ۳۴۶ تا ۳۶۶ دلار تعیین کرده است که نسبت به دو سال پیش شاهد کاهش ۵ درصدی بود؛ هر چند این کاهش قیمت در سال جاری به دلیل کاهش عرضه گندم جبران شد. بنابراین قیمت هر کیلوگرم گندم در این کشور با احتساب نرخ ارز سامانه نیما حدود ۳۰۰۰ تومان تعیین شده است.

به گفته کارشناسان چینی قیمت گندم تولید داخلی این کشور در مقایسه با نمونه های خارجی به مراتب بالاتر است؛ به طوریکه اکنون قیمت گندم چینی، ۴۰ الی ۵۰ درصد بالاتر از گندم های وارداتی است.

طبق گزارش وزارت کشاورزی آمریکا، از آنجایی که سیاست دولت چین در محصولاتی نظیر گندم و برنج حمایت قیمتی از این محصولات است این موضوع منجر به افزایش تولید گندم و کاهش واردات گندم چین در سال های گذشته شده بود. در واقع دولت چین قیمت گندم تولید داخلی را به این دلیل افزایش داده است که کشاورزان انگیزه بالایی برای تولید این محصول داخل داشته باشند.

منابع:

رویترز yon.ir/kEiYo

سی ان بی سی yon.ir/mVbLg

جاکارتا گلوب yon.ir/j9Uk7

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.