۳۰ شهریور ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۴۲۸۰ ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۳ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: حسین عطااللهی
۰

پوتین در آغاز دور دوم ریاست جمهوری خود، یکی از اهداف اصلی روسیه را کاهش وابستگی به دلار عنوان کرده است. این کشور با اقداماتی همچون انعقاد پیمان های پولی و اتصال نظام های پرداخت با دیگر کشورها، به طور گسترده به سمت حذف دلار پیش می رود.

به گزارش مسیر اقتصاد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه درآغاز دور دوم ریاست جمهوری خود گفته است که روسیه در تلاش برای استفاده از راهکارهایی جهت رهایی از دلار در تجارت نفت خود است و به این طریق به دنبال رهایی از سلطه اقتصادی دلار است.

تصمیم جدی روسیه جهت کاهش وابستگی به دلار

به گفته پوتین نفت با دلار معامله می شود و ما به فکر رهایی از این سلطه هستیم. علاوه براین شرکایمان از طریق معرفی راهکارهای غیرقانونی و مخالف تجارت جهانی به ما کمک می کنند؛ زیرا همه جهان شاهد است که انحصار دلار غیرقابل اعتماد است و این نه تنها برای ما بلکه برای همه خطرناک است.

پوتین با بیان اینکه این اقدام صرفا به دلار ختم نمی شود و نیاز به تقویت حاکمیت اقتصادیمان نیز دارد، گفته است روسیه در حال حاضر ذخایر طلا و ارزهای خارجی خود را متنوع کرده است و در آینده نیز این کار را ادامه خواهد داد.

داده های بانک مرکزی روسیه نشان می دهد که این کشور در تاریخ یکم ژانویه ۲۰۱۸ میزان ۴۵.۸ درصد از ذخایر خود را به دلار نگهداری کرده است.

پوتین در پارلمان روسیه گفته است که ما مجبور شدیم[در عرصه بین المللی] رفتار خوبی انجام دهیم، اما اکنون میبینیم که اغلب کشورها قوانین سازمان تجارت جهانی را جهت حفظ مزیت رقابتی خودشان زیرپا می گذارند و به دلایل سیاسی محدودیت هایی اعمال می کنند که تحریم نام گرفته است.

همکاری نفتی چین و روسیه برای حذف دلار

این سخنان قاطع پوتین تنها دو ماه پس از راه اندازی بازار قراردادهای نفتی مبتنی بر یوآن توسط چین صورت گرفته است. این نوع از معاملات نفت یوآنی که در بازار اوراق بهادار شانگهای عرضه شده است رقیبی برای شاخص های نفتی برنت و غرب تگزاس خواهد بود.

در حقیقت در سال ۲۰۱۷ چین به عنوان بزرگترین خریدار نفت حتی جلوتر از آمریکا ظاهر شد. به گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، در سال ۲۰۱۷ چین ۸.۴ میلیون بشکه نفت خام در روز وارد کرده است که حدود نیم میلیون از واردات آمریکا بیشتر بوده است.

طبق گفته مسئولین روسیه، این کشور آماده است که از قراردادهای نفتی راه ندازی شده توسط چین حمایت کند. به دنبال تحریم های صورت گرفته علیه روسیه که به رهبری آمریکا انجام شده است، روابط انرژی روسیه و چین در چند سال گذشته عمیق تر شده است.

ماه گذشته نیز الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه گفته بود که روسیه به دنبال این است که تجارت نفت خود با ایران و ترکیه را بدون استفاده از دلار و بوسیله ارزهای ملی انجام دهد.

ماکسیم اورشکین، وزیر توسعه اقتصادی روسیه در سال ۲۰۱۷ گفته است که روند بزرگی در کاهش وابستگی روسیه به دلار شکل گرفته است و بانک مرکزی نیز گام های مهمی برای کاهش وام دهی خارجی با ارزهای ملی برداشته است.

ضرورت کاهش وابستگی روسیه به نظام پرداخت دلاری

جدای از همکاری های متعدد روسیه و چین جهت حذف دلار از معاملات خود، دو کشور در حال بررسی امکان همکاری در زمینه نظام های پرداخت ملی نیز هستند که توسط آن نظام پرداخت میر روسیه به نظام پرداخت یونیون پی چین متصل شود.

موضوع حذف دلار از اقتصاد روسیه در اوج بحران ارزی سال ۲۰۱۵، زمانی که روبل روسیه به شدت سقوط کرد، اهمیت یافت. در آن زمان به دلیل تحریم های بین المللی اعمال شده علیه روسیه این کشور با خروج سرمایه عظیمی مواجه شده بود.

بحث ضرورت کاهش وابستگی روسیه به نظام های پرداخت آمریکایی نیز پس از تشدید تحریم های جدید آمریکا علیه روسیه، در سال ۲۰۱۷ شکل گرفت. این تحریم ها دوره جدیدی از اقدامات روسیه جهت حذف دلار از تجارت خود با خارجی ها را موجب شد.

منبع: اسپوتنیک و اویل پرایس