۰۲ آذر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۳۰۴۸ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰ دسته: تولید، صنعت خودرو کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

دولت برزیل در دهه ۱۹۵۰ با اتخاذ سیاست جایگزینی واردات، اقدامات حمایتی از صنعت خودروی داخلی را در دستور کار قرار داد. از مهمترین این اقدامات می توان به الزام شرکت های خارجی به رعایت میزان مقرر داخلی سازی اشاره کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد صنعت خودرو برزیل به عنوان یک صنعت موفق الگوی مناسبی برای سایر کشورها است. تجربه کشورهایی همچون برزیل نشان می دهد که یکی از الزامات جذب سرمایه گذاری خارجی در نظر گرفتن سیاست های تشویقی در کنار تعهدات الزام آور است.

پیدایش صنعت خودرو در برزیل به سال ۱۹۱۹ باز می‌گردد. با این‌حال، تا سال ۱۹۵۲ به جز سرمایه‌گذاری دولت در صنایع وابسته همچون فولاد، سیاست خاصی برای این صنعت اعمال نشد. تا آن زمان، تنها قطعات وارد شده در برزیل مونتاژ می‌شد که مانعی برای رشد بازار داخلی برزیل به‌شمار می‌رفت.

الزام تعهد آور داخلی سازی شرط دولت برزیل در همکاری با خودروسازان خارجی

در سال ۱۹۵۶ در قالب «برنامه خودرو» دولت برزیل گام‌های موثری در راستای پیاده‌سازی سیاست جایگزینی واردات انجام داد. در این سال ها دولت با اتخاذ سیاست جایگزینی واردات اقدامات حمایتی از تولید داخلی را به کار بود که از مهمترین آنها می توان به الزام شرکت های خارجی به رعایت داخلی سازی و اعطای مشوق های مالی برای شرکت های خارجی تأمین کننده الزامات تعیین شده اشاره کرد. ماحصل این سیاست ها، تحقق نرخ های رشد بالا بین دوره ۱۹۶۸ و ۱۹۷۳ بود. از سال ۱۹۷۳ جهت گیری سیاست های این کشور به توسعه صادرات تغییر و علی زمان سیاست های مختلفی اعمال شد که مهمترین آنها سیاست های تعرفه ای و مالیاتی، تقویت ارتباط میان دولت، صنعت و اتحادیه ها جهت تعیین سیاست های قیمتی، مقداری و سرمایه گذاری و سهمیه بندی واردات بوده است.

سیاستگذاری صنعتی دولت برزیل به منظور ارتقاء صنعت خودرو

دولت برزیل به منظور توسعه صنایع خودروسازی سه برنامه ویژه را در نظر گرفت. ارتقاء نوآوری و فناوری خودرو در سال ۲۰۱۲، ارتقاء نوآوری در قطعات خودرو و صادرات خودرو سیاست دولت برزیل به منظور بهبود تولیدات صنایع خودروسازی بود.

در برنامه اول با تشویق خودروسازان به تولید کاراتر، ایمن تر و مبتنی بر فناوری پیشرفته، در عین سرمایه گذاری در صنعت ملی خودرو، موجبات ارتقای رقابت پذیری بیشتر صنعت خودرو فراهم شده است. برای این منظور، دولت تخفیف های حداکثر ۳۰ درصدی بر مالیات تولیدات صنعتی برای خودروهایی که در داخل تولید و فروخته شده اند معرفی کرده است. در مقابل، خودروسازان متعهد به تأمین اهدافي در دوره زمانی ۲۰۱۷-۲۰۱۳ شده اند.

هدف اصلی برنامه دوم تقویت پایگاه های تامین کننده محلی و زنجیره تولید از طریق ترویج واحدهای R&D و تامین مالی منابع بود. با این اقدام داخلی سازی قطعات خودرو بهبود یافت.

برنامه سوم نیز که هدف اصلی آن تقویت رقابت پذیری صنعت خودروی برزیل است، صادرات ۱ میلیونی خودرو را تا پایان امسال برنامه ریزی کرده است. میزان صادرات خودرو در سال ۲۰۱۳ حدود ۵۶۶ هزار دستگاه بوده است.

سیاست های صنعتی دولت سبب شد تا تولید قطعات در داخل برزیل طی سال های متمادی افزایش یابد. در نمودار زیر میزان ارتقاء داخلی سازی قطعات مختلف تولید خودرو طی سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ به نمایش در آمده است.

فیات دارای بیشترین سهم در تولید و صادرات خودرو از برزیل

لازم به ذکر است خودروسازانی همچون فیات، فولکس واگن، جنرال موتورز، فورد، رنو، تویوتا، هوندا، پژوسیتروئن، نیسان، میتسوبیشی و … خودروسازان نامداری هستند که به تولید خودرو در برزیل مشغول هستند. از این بین خودروساز فیات با سهم ۲۰ درصدی، بیشترین سهم از تولید را در بین خودروساز خارجی دارد. بیشترین سهم صادرات خودرو که به میزان ۳۰ درصد است نیز مربوط به همین خودروساز ایتالیایی است.

منبع: گزارش موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی و اسکوئر اسپیس



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.