به گزارش مسیر اقتصاد بنیاد ملی صنایع خودروسازی مصر (فیدر) در سال ۱۹۵۹ قراردادی را با یک شرکت خودروساز آلمانی برای تولید خودروهای سنگین نظیر کامیون ها و اتوبوس ها امضا کرد. با تعهدات صورت گرفته در این قرارداد یک کارخانه جدید در مصر برای تولید حدود نیمی از قطعات وسایل نقلیه سنگین احداث شد.
انعقاد قرارداد شرکت خودروسازی النصر با شرکای اروپایی
بدین منظور در سال ۱۹۶۱ میلادی شرکت خودروسازی النصر در جنوب قاهره پایتخت مصر احداث شد. از آن زمان شرکت النصر همکاری های بیشتری را با خودروسازان اروپایی در دستور کار خود قرار داد.
این شرکت خودروساز سه قرارداد برای تولید انواع خودروهای سواری با شرکای اروپایی امضا کرد. اولین قرارداد با شرکت IMR یوگوسلاوی برای تولید تراکتور بود. قرارداد بعدی با خودروساز فیات ایتالیا برای تولید خودروهای سواری بود. سومین قرارداد نیز با خودروساز آلمانی بلوم هاردت برای تولید کامیون بود.
از زمان انعقاد این قراردادها تا اجرایی شدن آن یک سال طول کشید. اما در آن زمان به دلیل بحران های اقتصادی در دهه ۱۹۶۰ میلادی و کاهش بودجه شرکت النصر، اولویت این شرکت تنها به تولید کامیون و اتوبوس پرداخت. همچنین از الزامات این قرارداد برای تولید خودروهای سنگین افزایش عمق ساخت داخل این خودروهای تولیدی بود.
تولید تیراژ بالا اتوبوس و کامیون با درصد داخلی سازی ۷۰ درصد
طبق گزارشات و ادعاهای این شرکت خودروساز مصری تا ده سال بعد از انعقاد قرارداد به ترتیب تعداد ۳۰۰۰ و ۱۶۰۰ کامیون و اتوبوس با عمق ساخت داخل ۷۰ درصد روانه بازار شد. همچنین در اوج سال های ۱۹۶۰ میلادی، ۲۱ هزار اتومبیل سواری با درصد داخلی سازی ۳۰ درصد تولید شد. در آن سال ها شرکت النصر تنها تولید کننده خودرو در مصر بود و سود خوبی از تولید این خودروها عایدش شد.
لازم به ذکر است شرکت خودروساز النصر بعد از مدتی به یکی از بزرگترین تولیدکننده های کامیون ها، اتوبوس ها، تراکتورها و خودروهای سواری تبدیل شد. علاوه بر این تولید قطعات و مجموعه های اصلی خودرو نظیر موتورهای دیزلی، چرخ دنده ها و سیستم انتقال قدرت نیز از تولیدات این شرکت است.
افزایش داخلی سازی سیاست کلیدی صنعت خودروسازی مصر
سیاست دولت مصر در جهت بهبود داخلی سازی موثر بوده است؛ چرا که قطعات و مجموعه های اصلی و با ارزش افزوده بالا در داخل تولید می شوند. به موجب این اقدام سطح رقابت پذیری قطعه سازان نیز افزایش می یابد.
در سال ۱۹۷۴، سیاست دولت برای صنعت خودرو تغییر کرد و واردات خودروهای خارجی که تا قبل از آن ممنوع بود، آزاد شد. این اقدام دولت سبب شد تا فروش شرکت النصر مقداری افت کند. همچنین سیاست قیمت گذاری دولت برای محصولات صنعتی بخش دولتی با وجود افزایش هزینه های تولید ادامه یافت. گفتنی است شرکت خودروساز النصر ۲۲% از سهم بازار خودرو در مصر را در اختیار دارد.
میانگین داخلی سازی ۶۵ درصدی شرکت خودروساز النصر مصر
دارایی فعلی شرکت خودروساز مصری النصر بیش از ۸۰۰ میلیون دلار است و مشتری اصلی ۳۳۱ تامین کننده قطعه در مصر است. از بین این ۳۳۱ تامین کننده قطعه، ۲۴۲ واحد از آن ها را بخش خصوصی تشکیل می دهند. «عمق ساخت داخل» خودروهای تولید النصر به صورت زیر است:
- ۹۰ درصد داخلی سازی برای کامیون ها
- ۸۳ درصد داخلی سازی برای اتوبوس ها
- ۶۰ درصد داخلی سازی برای مینی بوس ها
- ۵۰ درصد داخلی سازی برای تراکتورها
- ۴۵ درصد داخلی سازی برای خودروهای سواری
طبق گفته های کارشناسان مصری امروزه بنیاد ملی صنایع خودروسازی مصر (فیدر) به عنوان بزرگترین صنایع تولیدی در این کشور مطرح است. بطوریکه بسیاری از تولیدکنندگان خودرو در سراسر جهان وابسته به این سازمان هستند. در حال حاضر این بنیاد دارای ۳۳۸ واحد تولید خودرو است که حدود ۷۰ هزار کارگر در این مجموعه ها فعالیت می کند. لازم به ذکر است استفاده از تامین کنندگان داخلی ضامن موفقیت و توسعه بنیاد صنایع فیدر است.
انتظار می رود تولید داخلی کارخانه های مصری به سه دلیل افزایش یابد. این سیاست ها عبارتند از: اعمال عوارض گمرکی و حق تعرفه بر واردات قطعات، وجود بازار وسیع خودرو و رشد صادرات خودروهای مصری به بازار کشورهای عربی؛ که همه این موفقیت ها مرهون ارتقاء داخلی سازی محصولات تولیدی شرکت النصر است.
منبع: دیتپ