به گزارش مسیر اقتصاد آمریکا قصد دارد شرایط واردات خودرو از کشورهای نفتا (کانادا و مکزیک) را تغییر دهد. در قرار داد جدید سطحی از تولید داخلی برای بهره مندی از کاهش تعرفه در نظر گرفته شده است.
در گزارش قبلی اشاره شد که دولت آمریکا ارتقاء «داخلی سازی» خودروها به میزان ۸۵ درصد را شرط اصلی واردات خودرو بدون اخذ تعرفه واردات از کشورهای نفتا در نظر گرفته است. داخلی سازی اجزا و بخش های مهم تر خودرو نظیر موتور نیز یکی دیگر از شروط آمریکا برای واردات خودرو از کشورهای مکزیک و کانادا عنوان شده است.
داخلی سازی پلکانی به ترتیب اهمیت اجزا خودرو
به گفته خودروسازان «داخلی سازی» اجزا اصلی خودرو زمان می برد و در این راستا دولت آمریکا این میزان «داخلی سازی» را تا ۷۵ درصد در اجزا اصلی کاهش داده است.
در واقع دولت آمریکا شرط واردات از کشورهای نفتا را افزایش داخلی سازی پلکانی به ترتیب اهمیت اجزا قرار داده است.
در این باره ادواردو سولییس، رئیس انجمن خودروسازی آمیا مکزیک تصریح کرد: دولت آمریکا به جای اینکه درصد داخلی سازی ۷۵ درصد را شرط واردات خودرو از کشورهای نفتا قرار دهد، این درصد را برای اجزا مهم نظیر موتور و سیستم انتقال قدرت قرار داده است تا این اجزا و بخش های خودرو که از درجه اهمیت بالایی نسبت به سایر اجزا برخوردار هستند، بیشتر «داخلی سازی» شوند.
در واقع اهمیت بالا برای «داخلی سازی» بیشتر در اجزایی است که فناوری بالاتری را نیاز دارد. این رویه موجب توسعه صنعت خودرو آمریکا و عدم وابستگی آن خواهد شد. این نوع سیاستگذاری به نوعی حمایت هوشمند از صنایع خودروسازی آمریکا است؛ چراکه اگر کشورهای مکزیک و کانادا توان تولید محصولات با فناوری بالا را نداشته باشند، مجبور خواهند بود بخشی از محصولات مورد نیاز برای تولید خودرو را به جای دیگر کشورهای جهان، تنها از آمریکا وارد نمایند.
شرط داخلی سازی ۷۵، ۷۰ و ۶۵ درصدی به ترتیب اهمیت اجزا
لازم به ذکر است در اصلاحیه توافق تجاری نفتا، برای اجزا و بخش های اصلی خودرو نظیر موتور، سیستم انتقال قدرت، اکسل، سیستم تعلیق و اجزای پانلی خودرو داخلی سازی ۷۵ درصد در نظر گرفته شده است؛ برای اجزا آلومینیوم و فولادی بدنه خودرو که از اهمیت کمتری نسبت به اجزا قبلی برخوردارند داخلی سازی ۷۰ درصد در نظر گرفته شده است؛ و در نهایت برای کم اهمیت ترین اجزا و بخش های خودرو نظیر موکت کف خودرو، پین و پیچ ها و … داخلی سازی ۶۵ درصد نظر گرفته شده است.
این اقدام دولت آمریکا سبب شده تا تامین کنندگان قطعات در کشورهای نفتا به سمت داخلی سازی اجزا با فناوری بالا حرکت نمایند. همچنین این اقدام موجب شده تا تامین کنندگان قطعات از سطح رقابت پذیری بالاتری برخوردار شوند و توانایی رقابت با تامین کنندگان خارجی را داشته باشند.
لزوم تولید قطعات در مناطقی که دریافتی کارگر بین ۱۶ تا ۱۹ دلار در ساعت است
بنا به گفته کارشناسان آمریکایی ۴۰ درصد از تولید خودروها در مناطقی صورت می گیرد که دریافتی کارگران بین ۱۶ تا ۱۹ دلار در ساعت است. لذا بایستی برای افزایش داخلی سازی خودروهای آمریکایی علی الخصوص داخلی سازی اجزای اصلی این مناطق که مزیت نسبی دارند در نظر گرفته شود.
از بین کشورهای نفتا آمریکا و کانادا از مزیت نسبی بهتری در پرداخت حقوق به کارگر برخوردار هستند. بنابراین پیشنهاد شده است تا برای افزایش عمق ساخت داخل خودروها از تامین کنندگان قطعات این کشورها بیشتر استفاده شود.
منبع: رویترز