۲۶ شهریور ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۰۹۱۴ ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۸ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

وزیر انرژی روسیه با بیان اینکه عزم جدی در سه کشور برای حذف دلار و ارزهای واسط در تبادلات مالی بخش انرژی شکل گرفته است، گفت: در حال بررسی گزینه پرداخت با ارزهای ملی با کشورهای ایران و ترکیه هستیم.

به گزارش مسیر اقتصاد الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه گفته است که کشور روسیه در حال بررسی گزینه ای جهت ساماندهی مبادلات بخش نفت با استفاده از ارزهای ملی به ویژه در تجارت با کشورهای ترکیه و ایران است.

طبق گفته نواک هر دو کشور مذکور تمایل به این نوع از پرداخت ها دارند، اما هنوز بحث هایی در زمینه شرایط تبدیل ارزها و استفاده بیشتر از آن ها مطرح است.

وی افزود: «درباره این که ما نیازمند حرکت به سمت استفاده از ارزهای ملی در پرداخت هایمان هستیم یک فهم مشترک بین کشورها شکل گرفته است و تمامی طرفین مشتاق این اقدام هستند. ما در حال بررسی گزینه پرداخت با ارزهای ملی هستیم چراکه این اقدام نیازمند الزامات خاصی در بخش های مالی، اقتصادی و بانکی است.»

سال گذشته ایران و ترکیه پیمان پولی دوجانبه ای جهت استفاده از ارزهای ملی در تجارت و مبادلات خود امضا کردند. این کشورها با هدف بهبود روابط اقتصادی و افزایش تجارت دوجانبه و همچنین کاهش وابستگی به دلار و یورو اقدام به انعقاد این توافقنامه نموده اند.

ایران مدت هاست که در تلاش است تا وابستگی تجارت خود به دلار را کاهش دهد. این کشور در حال حاضر در حال مذاکره با روسیه جهت انعقاد پیمان پولی دوجانبه است.

در همین راستا رهبر ایران در ماه نوامبر در دیدار با پوتین همکاری برای مقابله مشترک با تحریم های آمریکا بر ضد ایران و روسیه را مفید خواندند و افزودند: بدون توجه به تبلیغات منفی دشمنان برای تضعیف روابط کشورها، می‌توانیم تحریم های آمریکایی ها را با روش هایی از جمله حذف دلار و جایگزین کردن پول های ملی در معاملات اقتصادیِ دو یا چند جانبه، بی‌اثر و آمریکا را منزوی کنیم.

منبع: راشاتودی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.