۲۹ خرداد ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۷۱۳۰ ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۹ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

معاون نخست وزیر روسیه گفته است که بانک های روسی آماده هستند تا به طور کامل، استفاده از خدمات سوئیفت جهت نقل و انتقال پول را کنار بگذارند. این اقدام جهت محافظت نظام بانکی روسیه در برابر تحریم احتمالی سوئیفت، در دستور کار این کشور قرار گرفته است.

به گزارش مسیر اقتصاد طبق گفته آرکادی دورکوویچ، معاون نخست وزیر روسیه مؤسسات مالی و شرکت های روسی آماده هستند تا بدون استفاده از خدمات انتقال وجه بین بانکی سوئیفت فعالیت کنند.

دورکوویچ گفته است که بدیهی است که این اقدام ممکن است آنچنان مطلوب نباشد، زیرا به عنوان یک مانع بر سر راه بانک ها و شرکت ها، انجام فعالیت ها را با کندی مواجه می کند. اما توسعه برخی فناوری های قدیمی برای انتقال اطلاعات و انجام محاسبات ناگذیر خواهد بود.

به گفته دورکوویچ، با این حال، شرکت های روسی به لحاظ فنی و روانی برای کنار گذاشتن سوئیفت آماده هستند؛ چراکه تهدید قطع اتصال بانک ها و شرکت های روسی به سوئیفت بارها از طرف آمریکا مطرح شده است.

دورکوویچ افزوده است که این اقدام ممکن است برای شرکت هایی که با اروپایی و آمریکا کار می کنند تأثیر منفی داشته باشد.

معاون نخست وزیر گفته است که به طور کلی قطع دسترسی روسیه به سوئیفت یک گام دیوانه وار از طرف شرکای غربی ما خواهد بود. واضح است که این برای شرکت هایی که در اروپا و آمریکا کار می کنند زیانبار خواهد بود و این موضوع فقط به کنار گذاشتن استفاده از خدمات سوئیفت توسط روسیه بستگی ندارد.

قطع دسترسی روسیه به سوئیفت به طور بالقوه از سال ۲۰۱۴ مورد بحث قرار گرفته است؛ زمانی که اتحادیه اروپا و آمریکا اولین دور از مجازات های بین المللی خود را در رابطه با ادعای دخالت روسیه در اوکراین معرفی کردند.

در آن زمان پارلمان اروپا خواستار اقدامات شدید علیه روسیه شد، که از جمله آن ها اخراج کشور از خدمات انتقال پول بوده است. با این حال تعاونی سوئیفت در آن زمان این اقدام را نقض حقوق و آسیب رساندن به کسب و کارها قلمداد کرد و قطع اتصال روسیه به سوئیفت عملیاتی نشد.

اما از آن زمان کاهش وابستگی به سوئیفت در دستور کار روسیه قرار گرفته است. در سال ۲۰۱۷ رئیس بانک مرکزی روسیه به پوتین گزارش داد که بخش بانکی شرایط لازم برای انجام عملیات بانکی و نظام پرداخت در صورت قطع سوئیفت را فراهم کرده است.

بر اساس اعلام رئیس بانک مرکزی روسیه در آن زمان ۹۰ درصد از دستگاه های خودپرداز در روسیه آماده پذیرش نظام پرداخت میر بودند که نسخه بومی روسیه به جای ویزا و مسترکارد محسوب می شود. نظام پرداخت میر در سال ۲۰۱۵ پس از آنکه چند بانک روسی به دلیل تحریم ها قادر به استفاده از ویزا و مسترکارد نبودند، معرفی شد.

منبع: راشاتودی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.