به گزارش مسیر اقتصاد پیش از این شرکت های زیمنس آلمان و آلستوم فرانسه با یکدیگر بر سر ادغام بخش های ریلی خود به منظور ایجاد توان رقابت بیشتر با شرکت های غیر اروپایی به توافق رسیده اند.
«ریل باس» شرکت ریلی اروپا برای رقابت با شرکت های غیر اروپایی
شرکت مشترک حاصل از ادغام بخش ریلی دو شرکت زیمنس و آلستوم «ریل باس» نام خواهد داشت که نام آن از شرکت ایرباس اقتباس شده است. شرکت ریل باس نیز به مانند شرکت ایرباس قصد دارد یک شرکت پیشرو اروپایی در سطح جهان باشد که قابلیت رقابت با دیگر بازیگران جهانی در صنعت ریلی جهان را دارد.
دو شرکت زیمنس و آلستوم بزرگترین شرکت های اروپایی در حوزه ریلی محسوب می شوند و از این رو قرارداد بین این دو شرکت بالغ بر میلیاردها دلار برآورد شده است.
ادغام بخش ریلی زیمنس و آلستوم برخلاف قواعد ضد انحصاری اروپاست
سهم بالای دو شرکت زیمنس و آلستوم در بازار ریلی اروپا موجب شده است توافق بین این دو شرکت برای ادغام بخش ریلی موجب به وجود آمدن شرکتی شود که سهمی گسترده در بازار اروپا دارد. از این رو این ادغام عملا با قوانین ضد انحصاری اتحادیه اروپا در تضاد است.
با اینحال شرکت های زیمنس و آلستوم از این بابت نگران نیستند و از صدور مجوز راه اندازی شرکت ریل باس از سوی مقامات اتحادیه اروپا ابراز اطمینان کرده اند.
تحلیلگران اروپایی نیز پیش بینی کرده اند با وجود قوانین ضد انحصاری، اتحادیه اروپا هیچ مخالفتی با ادغام بخش های ریلی زیمنس و آلستوم نداشته باشد و مجوز تأسیس ریل باس را صادر نماید.
سهم زیمنس و آلستوم از بازار ریلی اروپا ۳۴ درصد است
بزرگترین مشتریان شرکت های زیمنس و آلستوم در بخش ریلی دولت های کشورهای اروپایی هستند. قراردادهای ریلی این شرکت ها با دولت های کشورهایی همچون آلمان، فرانسه و اسپانیا بیش از ۱۵ میلیارد یورو برآورد شده است.
با اینحال حضور شرکت های خارجی موجب کاهش سهم این دو شرکت از بازار داخلی کشورهای اروپایی شده است. در حال حاضر این دو شرکت مجموعا ۳۴ درصد از بازار اروپا سهم دارند و شرکت های خارجی بخش عمده این بازار را از این دو شرکت ربوده اند.
رقابت با شرکت دولتی چین هدف اصلی اروپا از تأسیس ریل باس
در طول سال های اخیر شرکت دولتی ساخت و ساز ریلی چین توانسته است بخش زیادی از پروژه های جهانی را از دست شرکت های اروپایی برباید و با اختلاف زیاد بزرگترین شرکت در این حوزه محسوب می شود.
این شرکت سال گذشته موفق شده بود قراردادهایی را در کشورهای جمهوری چک و مقدونیه منعقد کند که اولین حضور این شرکت در یک کشور اروپایی محسوب می شود. این شرکت چینی همچنین اعلام کرده است قصد دارد در سال های آتی فعالیت های خود در کشورهای اروپایی را توسعه دهد.
از این رو دلیل اصلی شرکت های زیمنس و آلستوم نیز از بین بردن رقابت کاذب داخلی و ایجاد توان مضاعف برای مبارزه در عرصه های جهانی با شرکت چینی عنوان شده است. از این رو انتظار شرکت های زیمنس و آلستوم برای اخذ مجوز اتحادیه اروپا با وجود تضاد با قوانین ضد انحصاری نیز منطقی به نظر می رسد.
اتحادیه اروپا با وجود قوانین ضد انحصاری مجوز ادغام زیمنس و آلستوم را صادر می کند
کارشناسان اروپایی اعلام کرده اند با وجود شرکت هایی همچون شرکت دولتی چین و شرکت بومباردیر کانادا، سخن از قوانین ضد انحصاری و ایجاد رقابت داخلی به هیچ عنوان قابل توجیه نیست.
در واقع انتظار می رود اتحادیه اروپا در اتخاذ چنین تصمیم هایی پیش از آنکه به ظواهر قوانین توجه کند، منطق اصلی که همان حمایت از تولید و اشتغال در اتحادیه اروپاست را مد نظر قرار دهد و از ادغام بخش های ریلی زیمنس و آلستوم جلوگیری ننماید.
چراکه در غیر این صورت شرکت چینی، به مانند روندی که در سال های اخیر طی کرده است، به مرور بخش های بیشتری از بازار ریلی کشورهای اروپایی را به خود اختصاص خواهد داد و شرکت های اروپایی که متضن ایجاد ارزش افزوده و اشتغال در این کشورها هستند بیش از پیش به حاشیه خواهند رفت.
مشارکت با شرکت های کوچک و متوسط شرط اروپا برای ادغام زیمنس و آلستوم
با اینحال اتحادیه اروپا قصد دارد در عین قبول درخواست شرکت های زیمنس و آلستوم به منظور ادغام و تأسیس شرکت ریل باش، شروزی را برای جلوگیری از وارد شدن صدمه به شرکت های کوچک و متوسط اروپایی در حوزه ریلی در نظر بگیرد.
در واقع اتحادیه اروپا قصد دارد شرکت های زیمنس و آلستوم را به حمایت از شرکت های کوچک و متوسط در حوزه ریلی و همکاری با آن ها ملزم نماید. در این صورت علاوه بر رفع مضرات ناشی از انحصار ریل باس در حوزه ریلی اروپا، امکان رقابت با شرکت های خارجی خصوصا شرکت دولتی چین فراهم خواهد شد.
منبع: بلومبرگ